" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

مراحل مصاحبه برندگان لاتاری: از وقت سفارت تا گرفتن ویزا

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

همانطور که می‌دانید، برندگان لاتاری برای گرفتن ویزای آمریکا باید به سفارت آمریکا بروند و در آنجا به صورت حضوری یک مصاحبه با افسر پرونده داشته باشند که به آن مصاحبه برندگان لاتاری گفته می‌شود.

افسر سفارت آمریکا بعد از این مصاحبه تصمیم می‌گیرد که برای برنده لاتاری ویزا صادر کند یا اینکه او را رد کند. بنابراین فقط برنده شدن در لاتاری مهم نیست و برنده لاتاری باید در این مصاحبه شرکت کند و اجازه ورود به آمریکا (ویزا) را از افسر دریافت کند.

احتمالا سوال شما این است که مصاحبه لاتاری به چه شکل است، در این مقاله به طور کامل فرآیند مصاحبه لاتاری در سفارت آمریکا را از زمان دریافت وقت مصاحبه لاتاری تا زمان گرفتن ویزا را توضیح خواهیم داد. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما تا انتهای این مقاله با لایزرو همراه باشید.

لایزرو یک دانش نامه مهاجرتی رایگان است که هدف از ایجاد آن، افزایش دانش مهاجرتی شما مخاطبان عزیز است. امیدواریم با خواندن اطلاعات سایت ما بتوانید تصمیم های بهتری برای آینده خود بگیرید و دچار اشتباه و ضررهای مالی و زمانی نشوید.

چرا برندگان لاتاری باید در مصاحبه سفارت آمریکا شرکت کنند؟

شما باید بدانید که مصاحبه در سفارت آمریکا برای گرفتن ویزا، فقط برای برندگان لاتاری نیست. در صورتی که قصد دریافت هر نوع ویزای آمریکا (تحصیلی، توریستی، خانوادگی و...) را داشته باشید، باید در سفارت آمریکا حضور پیدا کنید و با افسر پرونده صحبت کنید.

در نتیجه مصاحبه فرآیندی است که برای هر نوع از ویزای آمریکا اجرا می‌شود و اینطور نیست که مخصوص ویزای لاتاری باشد. ولی مراحل مصاحبه برندگان لاتاری کمی با سایر مصاحبه های ویزای آمریکا متفاوت است که در ادامه آن ها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

گرفتن وقت سفارت برندگان لاتاری چگونه است؟

برندگان لاتاری از زمانی که جواب لاتاری خود را می‌بینند، به این فکر هستند که چطور باید نوبت مصاحبه لاتاری دریافت کنند. حتی به سایت های مختلف خارجی یا ایرانی نیز مراجعه می‌کنند، ولی هیچ گزینه ای برای گرفتن وقت سفارت برندگان لاتاری مشاهده نمی‌کنند. همین باعث می‌شود که بیشتر نگران و سردرگم شوند.

جواب این سوال ساده است! برندگان لاتاری نیازی به گرفتن وقت سفارت لاتاری ندارند. مجری برنامه لاتاری آمریکا (KCC)، به نوبت پرونده برندگان لاتاری هر سال را به جریان می‌اندازد و پرونده هر برنده لاتاری را به یکی از سفارت های آمریکا ارسال می‌کند.

سفارت آمریکا نیز بعد از دریافت پرونده از KCC، با توجه به حجم کار خود، زمانبندی های لازم را انجام می‌دهد و در نهایت یک نامه دعوت به مصاحبه برای برنده لاتاری ارسال می‌کند. در نامه دعوت به مصاحبه لاتاری دقیقا نوشته شده است که برنده لاتاری باید در چه تاریخ و ساعتی به کدام سفارت آمریکا مراجعه کند.

در نتیجه برنده لاتاری نیازی به رزرو وقت سفارت لاتاری و پرداخت هزینه آنلاین یا MRV Fee ندارد. بلکه فقط باید صبر کند و منتظر باشد تا نامه دعوت به مصاحبه لاتاری را دریافت کند.

توصیه می‌کنیم که برای آشنایی بیشتر با این نامه و دیدن تصاویر آن، مقاله نامه دوم برندگان لاتاری را بخوانید.

مدت زمان انتظار برای دریافت نامه دعوت به مصاحبه لاتاری

یکی دیگر از سوالات پر تکرار برندگان لاتاری این است : حالا که باید برای گرفتن نوبت مصاحبه لاتاری منتظر بمانیم، چقدر باید برای دریافت نامه دعوت به مصاحبه لاتاری منتظر بمانیم؟

جواب این سوال کمی پیچیده است و نمی‌توان یک زمان مشخص و ثابت برای آن گفت. در نتیجه طوری این مساله را توضیح می‌دهیم که دقیقا متوجه شوید چه عواملی در زمان انتظار برای دریافت نامه دعوت به مصاحبه لاتاری موثر است.

برندگان لاتاری در ماه می (اردیبهشت) متوجه می‌شوند که برنده لاتاری گرین کارت آمریکا شده‌اند. این برندگان تا پایان ماه سپتامبر (حدود اوایل مهر) نباید انتظار هیچگونه دریافت نامه دعوت به مصاحبه را داشته باشند، چرا که در این مدت زمان، هنوز پرونده برندگان سال قبل در جریان است و نوبت برندگان امسال نرسیده است.

برندگان لاتاری از اوایل ماه اکتبر (اوایل مهرماه) باید منتظر به جریان افتادن پرونده های خود و دریافت نامه دعوت به مصاحبه لاتاری باشند. فرآیند جریان افتادن پرونده برندگان لاتاری به صورت نوبتی انجام می‌شود و به آن کارنت شدن برنده لاتاری گفته می‌شود.

کارنت شدن برندگان لاتاری به ترتیب شماره پرونده آن‌ها یا کیس نامبر برندگان لاتاری است که در انتهای نامه برنده شدن در لاتاری وجود دارد. هر ماه اطلاعیه ای در سایت وزارت امور خارجه آمریکا منتشر می‌شود که ویزا بولتن نام دارد. در ویزا بولتن قسمتی برای برندگان لاتاری وجود دارد که میزان کیس های کارنت شده برندگان لاتاری (شماره پرونده های به جریان افتاده) را اعلام می‌کند.

برای اینکه بدانید حدودا چه زمانی به مصاحبه لاتاری دعوت می‌شوید، باید هر ماه ویزا بولتن را چک کنید و مشاهده کنید که پرونده برندگان لاتاری تا کدام شماره پرونده به جریان افتاده است یا اصطلاحا می‌گوییم که برندگان لاتاری تا کدام کیس نامبر کارنت شده اند.

مثلا در یک ویزا بولتن اعلام می‌شود که برندگان لاتاری از ایران تا کیس نامبر 2000 دعوت به مصاحبه شده اند. شما باید کیس نامبر خود را ببینید، اگر زیر 2000 است، پس پرونده شما به جریان افتاده است و احتمالا تا چند وقت دیگر نامه دعوت به مصاحبه را دریافت می‌کنید. پس باید هوشیارتر باشید و خود را بیشتر برای مصاحبه آماده کنید.

اما اگر در شرایط بالا، کیس نامبر شما بالای 2000 باشد، باید باز هم صبر کنید و منتظر باشید که در ویزا بولتن های ماه بعد، کارنتی یا به جریان افتادن پرونده شما اعلام شود.

بیشتر بدانید: بازگشت ترامپ و سرنوشت برندگان لاتاری 2025: چه می‌شود؟

چه مدت بعد از کارنت شدن نامه دعوت به مصاحبه لاتاری دریافت می‌کنم؟

هنگامی که کارنتی شما در ویزا بولتن اعلام می‌شود، به این معنا است که مجری برنامه لاتاری (KCC)، پرونده شما را به جریان انداخته و در اختیار یکی از سفارت های آمریکا قرار داده است. حالا این وظیفه سفارت است که تاریخ مصاحبه شما را زمان بندی کرده و آن را به شما اعلام کند.

اینکه سفارت آمریکا چه زمانی این کار را انجام می‌دهد، کاملا به حجم کاری سفارت بستگی دارد. در برخی زمان ها یکی از سفارت های آمریکا با حجم کاری زیادی مواجه می‌شوند و از شانس بدتان، پرونده لاتاری شما به همین سفارت ارجاع داده شده است. سفارت نیز با تاخیر زیاد پرونده های لاتاری را بررسی می‌کند و همین باعث می‌شود که حتی چند ماه پس از کارنت شدن، نامه دعوت به مصاحبه برای شما ارسال نشود.

در نتیجه، اگر پرونده شما کارنت شده است، باید امیدوار باشید که به زودی از سفارت آمریکا نامه دعوت به مصاحبه دریافت کنید؛ اما به آن معنا نیست که حتما به سرعت و ظرف چند روز این نامه را دریافت کنید. همه چیز به حجم کاری سفارت بستگی دارد و سفارت آمریکا هر وقت که صلاح بداند، نامه دعوت به مصاحبه را برای شما ارسال می‌کند و این یک حقیقت تلخ است که باید آن را بدانید.

توجه کنید که تکمیل سریع تر فرم برندگان لاتاری هیچ تاثیری در زمان دریافت نامه دعوت به مصاحبه ندارد. مراقب باشید که سودجویان از ناآگاهی شما سواستفاده نکنند.

مهلت برنده لاتاری برای مراجعه به سفارت آمریکا و انجام مصاحبه

برخی از برندگان لاتاری نگران این موضوع هستند که به دلیل مشخص نبودن زمان دعوت به مصاحبه، به صورت ناگهانی دعوت به مصاحبه شوند و فرصت کافی برای حضور در سفارت آمریکا در یک کشور خارجی را نداشته باشند.

اما نباید نگران این موضوع باشید، چرا که تاریخ انجام مصاحبه در تمام نامه های دعوت به مصاحبه لاتاری، معمولا یک یا چند ماه بعد است. پس اگر به موقع نامه دعوت به مصاحبه لاتاری را مشاهده کرده باشید، هیچ جای نگرانی نیست. چرا که فرصت کافی برای آماده کردن خود و سفر به یک کشور خارجی را دارید.

برای مصاحبه لاتاری باید به کدام سفارت بروم؟

شما می‌توانید در فرم برندگان لاتاری (DS260)، سفارت محل مصاحبه خود را پیشنهاد کنید، اما توجه کنید که چون آمریکا در ایران سفارت ندارد. تمام پرونده های متقاضیان ایرانی به یکی از سفارت های آمریکا در ابوظبی امارات، ایروان ارمنستان و آنکارا ترکیه ارجاع داده می‌شود.

مشخص نیست که پرونده شما به کدام یک از این سه سفارت ارجاع داده می‌شود. اگر ساکن ایران هستید، معمولا به پیشنهاد شما در فرم برندگان لاتاری توجه زیادی نمی‌شود، مگر آنکه اقامت کشور دیگری را داشته باشید و در فرم اعلام کنید که ساکن آن کشور هستید. در این صورت پرونده شما به سفارت آمریکا در کشور محل سکونت خود ارجاع داده می‌شود.

اما اگر ساکن ایران هستید و اقامت کشورهای دیگر را نیز ندارید، شما باید برای مراجعه به سفارت آمریکا در هر کدام از کشورهای امارات، ارمنستان یا ترکیه، آمادگی لازم را داشته باشید. در برخی سال ها نیز که به دلیل تعطیلی یا شلوغی این سفارت ها، برندگان لاتاری به سفارت های آمریکا در هند یا عراق ارجاع داده شده اند، البته این فقط برای برخی برندگان رخ داده است و نباید نگران این موضوع باشید.

همه سفارت های آمریکا از یک دستورالعمل برای صدور ویزای لاتاری استفاده می‌کنند، ولی زمان بندی بررسی پرونده ها و نحوه رسیدگی به آن‌ها، کاملا در اختیار سفارت است. اگر می‌خواهید با شرایط بررسی پرونده ها در سفارت های آمریکا در کشورهای مختلف آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که مقاله بهترین سفارت آمریکا برای برندگان لاتاری را مطالعه کنید.

کارهایی که قبل از مصاحبه لاتاری باید انجام دهید

هر برنده لاتاری قبل از آنکه برای مصاحبه به سفارت آمریکا مراجعه کند، حداقل 5 ماه فرصت دارد و باید در طی این مدت مدارک مورد نیاز برای برندگان لاتاری را جمع آوری کرده و آن‌ها را ترجمه کند. نحوه جمع آوری مدارک لاتاری و ترجمه آن‌ها را می‌توانید در مقالات قبلی سایت ما بخوانید.

هنگامی که نامه وقت مصاحبه لاتاری برای شما ارسال می‌شود، حدود یک ماه یا بیشتر به شما فرصت داده شده است که خود را برای حضور در سفارت آمریکا آماده کنید. از این فرصت می‌توانید برای رزرو بلیط هواپیما و رزرو هتل در کشور خارجی استفاده کنید.

همچنین در طی این فرصت و حدود ده روز قبل تر، باید نسبت به رزرو وقت مدیکال لاتاری نیز اقدام کنید. ویزای لاتاری یک ویزای مهاجرتی است، بنابراین باید یک سری آزمایشات پزشکی را زیر نظر پزشک معتمد سفارت انجام دهید و نتیجه آن را در روز مصاحبه به سفارت آمریکا تحویل دهید. به این آزمایشات پزشکی، مدیکال برندگان لاتاری نیز گفته می‌شود.

پزشک معتمد سفارت آمریکا در ایران وجود ندارد، پس وقتی که زمان و مکان مصاحبه لاتاری شما مشخص شد، می‌توانید نسبت به رزرو وقت مدیکال در کشور محل سفارت اقدام کنید. توصیه می‌شود که وقت مدیکال را حدود ده روز قبل از مصاحبه بگیرید، تا در این زمان جواب مدیکال آماده شود و فرصت کافی برای جمع آوری مدارک آن و تحویل به سفارت را داشته باشید.

کارهایی که در روز مصاحبه لاتاری باید انجام دهید

شما باید یک ساعت قبل از زمان تعیین شده در نامه دعوت به مصاحبه جلوی در سفارت حضور پیدا کنید. چرا که امکان دارد برای ورود به سفارت صف تشکیل شده باشد و بهتر است که زودتر مراجعه کنید و نفر جلوتر صف باشید.

نگهبان مقابل در سفارت نامه دعوت به مصاحبه شما را با اطلاعات هویتی شما بررسی می‌کند و به شما اجازه ورود به سفارت را می‌دهد. توجه کنید که فقط شما و افراد زیرمجموعه پرونده شما (یعنی همسر و فرزندان زیر 18 سال) اجازه دارند که وارد سفارت شوند و سایر همراهان شما باید بیرون سفارت منتظر بمانند.

درون سفارت نیز امکان دارد با دو صف روبرو شوید. یکی از صف ها مربوط به ویزاهای غیرمهاجرتی همچون ویزای توریستی یا تحصیلی است. شما باید در صف مربوط به ویزاهای مهاجرتی بایستید، چون ویزای لاتاری از نوع ویزاهای مهاجرتی آمریکاست.

به هنگام ورود به ساختمان سفارت شما مورد بازرسی قرار می‌گیرید و وسایل شما از دستگاه اشعه ایکس عبور داده می‌شود. شما اجازه به همراه داشتن گوشی را ندارید. اگر سفارت صندوق امانت داشته باشد، می‌توانید وسایل اضافه را به صندوق امانات بسپارید، در غیر اینصورت باید آن ها را بیرون سفارت بگذارید.

به همین دلیل توصیه می‌شود که هنگام مراجعه به سفارت، وسایل اضافه همراه خود نداشته باشید و فقط وسایلی را ببرید که نیاز دارید. چرا که صندوق امانات سفارت ها هم کوچک است، و لوازم درشت و غیرضروری به شدت دردسرساز می‌شود و شاید آن‌ها را از شما تحویل نگیرند.

درون ساختمان سفارت با توجه به زبان مصاحبه (فارسی یا زبان دیگر) یک شماره نوبت به شما اختصاص داده می‌شود، شما باید در سالن انتظار منتظر بمانید. سالن انتظار معمولا دارای امکاناتی همچون آبسردکن، سرویس بهداشتی و تلویزیون است. در مدتی که منتظر هستید، سه بار شماره شما خوانده می‌شود و باید برای کارهای مختلف به باجه های مختلف بروید.

در یکی از باجه ها مدارک شما تحویل گرفته می‌شود، در یکی دیگر از باجه ها هزینه مصاحبه در سفارت به صورت نقدی از شما دریافت شده و رسید به شما داده می‌شود و در نهایت در یکی از باجه ها هم با افسر پرونده مصاحبه خواهید کرد.

توجه کنید که ترتیب مراجعه به باجه ها همیشه منظم نیست. امکان دارد که اول با شما مصاحبه صورت گیرد و سپس نوبت شما برای دریافت هزینه سفارت خوانده شود. دقت کنید که حتما هم هزینه و هم مدارکتان را تحویل دهید، تا بعدا مشکلی برای پرونده شما به وجود نیاید.

مصاحبه لاتاری به چه شکل است؟

محل مصاحبه در سفارت همانند یک بانک است، شما پشت باجه می‌نشینید و با افسر صحبت می‌کنید، حتی می‌توانید صحبت های فرد کناری خود با افسر را نیز بشنوید. پس انتظار یک اتاق اختصاصی برای مصاحبه را نداشته باشید. شاید مجبور به مصاحبه در یک محیط شلوغ و پر سر و صدا باشید.

اما خبر خوب این است که امکان مصاحبه لاتاری به زبان فارسی وجود دارد، حتی اگر افسر با شما انگلیسی صحبت کرد، می‌توانید از او تقاضای مترجم کنید و یا محترمانه از او درخواست کنید که سوالات خود را به زبان فارسی بپرسد. این موضوع هیچ اشکالی ندارد و موجب رد شدن شما نخواهد شد. (شرط دانستن زبان انگلیسی برای صدور ویزای لاتاری وجود ندارد!)

بیشتر بدانید: چه کسانی در مصاحبه لاتاری رد می شوند؟

افسر پرونده، مدارک شما را بررسی می‌کند و سوالاتی را از شما و افراد زیر مجموعه شما (همسر و فرزندان زیر 18 سال) می‌پرسد. چون ویزا مهاجرتی است، معمولا سوالات بسیار ساده هستند. مثلا از شما پرسیده می‌شود که قصد دارید در کدام شهر آمریکا زندگی کنید؟ قرار است در آمریکا به چه کاری مشغول شوید و چگونه زندگی خود را بگذرانید؟ خدمت سربازی شما چگونه بوده است؟ و سوالات دیگری که با توجه به شرایط شخصی هر فرد متفاوت است.

بعد از مصاحبه لاتاری چه می‌شود؟

در نهایت پس از این سوالات که گاهی کمتر از 5 دقیقه طول می‌کشد، افسر تصمیم می‌گیرد که برای شما در همان لحظه ویزا صادر کند و یا آنکه تصمیم می‌گیرد، استعلام هایی در مورد پرونده شما انجام دهد و صدور ویزا را زمانی انجام خواهد داد که نتیجه استعلام ها بیاید.

اگر افسر در همان لحظه ویزای شما را صادر کند، یا پاسپورت شما و افراد زیرمجموعه را همان جا از شما دریافت می‌کند و یا آنکه یک نامه به شما می‌دهد که بعد از خروج از سفارت می‌توانید پاسپورت را با پست به سفارت ارسال کنید.

اگر این شرایط برای شما پیش بیاید، می‌توانید چند روز دیگر نیز در همان کشور خارجی بمانید و پس از چند روز پاسپورت خود را به همراه ویزای لاتاری از سفارت تحویل می‌گیرید. اگر افسر اعلام کرد که مدت زمان صدور و چسبانده شدن ویزا طولانی خواهد شد، می‌توانید به ایران بازگردید و پاسپورت خود را از طریق خدمات پیکاپ پاسپورت به سفارت آمریکا برسانید. در هر صورت ویزای شما بعد از مدت کوتاهی به دست شما خواهد رسید.

در صورتی که افسر نیاز داشته باشد استعلامات بیشتری در مورد پرونده شما انجام دهد، وضعیت ویزای شما تا زمان مشخص شدن جواب استعلام ها معلق می‌ماند و اصطلاحا گفته می‌شود که پرونده شما وارد وضعیت AP شده است.

شما باید بعد از مصاحبه به ایران بازگردید و هرچند مدت وضعیت پرونده خود را از روی سایت بررسی کنید. در صورتی که نتیجه استعلام ها بیاید و نشان دهد که شما از هرگونه مشکل پاک هستید، اصطلاحا گفته می‌شود که پرونده شما کلیر است و کلیرنس شما آمده است. وقتی کلیرنس شما بیاید، افسر نیز ویزا را برای شما صادر می‌کند و می‌توانید پاسپورت خود را برای چسبانده شدن ویزا به سفارت بفرستید.

مدت زمان آمدن کلیرنس برندگان لاتاری

اینکه پرونده برنده لاتاری تا چه زمانی در پروسه AP باقی می‌ماند و کلیرنس او چه زمانی می‌آید، به تعداد استعلام ها و سرعت پاسخگویی به آن بستگی دارد. گاهی فقط 5 روز طول می‌کشد و گاهی نیز دیده شده که فرآیند AP به مدت 6 ماه نیز طول کشیده است.

معمولا به صورت میانگین نتیجه AP و کلیر شدن پرونده برنده لاتاری، حدود سه ماه طول می‌کشد. ولی این یک زمان ثابت نیست. تا زمانی که شما کلیر نشوید، برای شما ویزا صادر نمی‌شود و اجازه ورود به آمریکا را نخواهید داشت. در صورتی که سال مالی برنامه لاتاری شما تمام شود، تمام پرونده هایی که در مرحله AP هستند، پایان یافته تلقی می‌شوند و دیگر هیچ ویزایی برای شما صادر نخواهد شد.

انتظار برای دریافت کلیرنس، یکی از سخت ترین انتظارها برای برندگان لاتاری است. چرا که در این لحظه فقط یک قدم با زندگی در آمریکا فاصله دارید و پایان سال مالی لاتاری نیز به شما فرصت زیادی نداده است. به همین دلیل انتظار بسیار سخت است، ولی چاره دیگری برای برنده لاتاری وجود ندارد و هیچ راهی برای اطلاع از زمان کلیرنس وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله قدم به قدم با یک برنده لاتاری همراه شدید و به مصاحبه لاتاری در سفارت آمریکا رفتیم. تمام مراحل و زمان بندی مصاحبه لاتاری، از وقت سفارت گرفته تا فرآیند انجام مصاحبه لاتاری در سفارت آمریکا، در این مطلب توضیح داده شد.

سعی شد تا هیچ موردی فراموش نشود و به صورت کامل به تمام جزییات و سوالات پرداخته شد. سایر اطلاعات را نیز می‌توانید در مقاله های دیگر سایت پیدا کنید، آدرس مقالات دیگر درون متن قرار دارد. با این وجود اگر باز هم سوال دیگری دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات از ما بپرسید. پاسخگوی شما هستیم.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات