" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

ویزای توریستی سوئیس: شرایط، مدارک، هزینه، با و بدون دعوتنامه

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

ویزای توریستی سوئیس یا همان شینگن سوئیس، ویزایی برای ورود به این کشور و اقامت کوتاه مدت در سوئیس است. درست است که کشور سوئیس همانند انگلستان عضو اتحادیه اروپا نیست، ولی این کشور در پیمان شینگن عضو است، بنابراین می‌توانید ویزای شنگن سوئیس بگیرید و علاوه بر این کشور به سایر کشورهای اروپایی عضو این پیمان نیز سفر کنید.

با توجه به گران بودن هزینه‌ها در سوئیس و سخت‌گیری‌هایی که سفارت این کشور در اعطای ویزا دارد، اکثر گردشگران تصمیم می‌گیرند تا ویزای شنگن خود را از یک کشور دیگر همچون فرانسه یا اسپانیا بگیرند و سپس از طریق قطار یا سایر روش‌های دیگر از سوئیس نیز دیدن کنند؛ اما اگر شما تمایل دارید که از طریق سوئیس وارد حوزه شینگن شوید و بیشترین اقامت شما نیز در این کشور است، پس حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدای این مقاله توضیح خواهیم داد که گرفتن ویزای توریستی سوئیس به چه شکل است. در ادامه شرایط و مدارک ویزای توریستی سوئیس را بیان می‌کنیم. در بخش آخر نیز بخش ویژه‌ای برای بررسی هزینه ویزای توریستی سوئیس داریم و جدول هزینه های ویزای سوئیس را در این بخش مشاهده خواهید کرد. همچنین بخشی نیز در این مقاله وجود دارد که گرفتن ویزای توریستی سوئیس با دعوتنامه و بدون آن را بررسی خواهد کرد.

ویزای توریستی سوئیس یا همان شینگن سوئیس، ویزایی برای ورود به این کشور و اقامت کوتاه مدت در سوئیس است. درست است که کشور سوئیس همانند انگلستان عضو اتحادیه اروپا نیست، ولی این کشور در پیمان شینگن عضو است، بنابراین می‌توانید ویزای شنگن سوئیس بگیرید و علاوه بر این کشور به سایر کشورهای اروپایی عضو این پیمان نیز سفر کنید.

با توجه به گران بودن هزینه‌ها در سوئیس و سخت‌گیری‌هایی که سفارت این کشور در اعطای ویزا دارد، اکثر گردشگران تصمیم می‌گیرند تا ویزای شنگن خود را از یک کشور دیگر همچون فرانسه یا اسپانیا بگیرند و سپس از طریق قطار یا سایر روش‌های دیگر از سوئیس نیز دیدن کنند؛ اما اگر شما تمایل دارید که از طریق سوئیس وارد حوزه شینگن شوید و بیشترین اقامت شما نیز در این کشور است، پس حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدای این مقاله توضیح خواهیم داد که گرفتن ویزای توریستی سوئیس به چه شکل است. در ادامه شرایط و مدارک ویزای توریستی سوئیس را بیان می‌کنیم. در بخش آخر نیز بخش ویژه‌ای برای بررسی هزینه ویزای توریستی سوئیس داریم و جدول هزینه های ویزای سوئیس را در این بخش مشاهده خواهید کرد. همچنین بخشی نیز در این مقاله وجود دارد که گرفتن ویزای توریستی سوئیس با دعوتنامه و بدون آن را بررسی خواهد کرد. با لایزرو همراه باشید.

ویزای توریستی سوئیس: شرایط، مدارک، هزینه، با و بدون دعوتنامه ویزای توریستی سوئیس یا همان شینگن سوئیس، ویزایی برای ورود به این کشور و اقامت کوتاه مدت در سوئیس است. درست است که کشور سوئیس همانند انگلستان عضو اتحادیه اروپا نیست
ویزای توریستی سوئیس یا همان شینگن سوئیس، ویزایی برای ورود به این کشور و اقامت کوتاه مدت در سوئیس است. درست است که کشور سوئیس همانند انگلستان عضو اتحادیه اروپا نیست

گرفتن ویزای توریستی سوئیس

اگر با هدف اقامت کوتاه (کمتر از 90 روز)، قصد ورود به سوئیس را دارید، باید به دنبال گرفتن ویزای توریستی سوئیس باشید. این ویزا از نوع شینگن است، به همین دلیل به ویزای توریستی سوئیس، ویزای شینگن نوع C  سوئیس نیز گفته می‌شود.

با گرفتن ویزای شنگن سوئیس می‌توانید به سایر کشورهای اروپایی عضو منطقه شینگن نیز سفر کنید، اما توجه کنید که اگر ویزای شینگن را از سفارت سوئیس دریافت کنید، باید اولین ورود شما به منطقه شینگن از کشور سوئیس انجام شود و بیشترین اقامت شما در حوزه شینگن، باید در کشور سوئیس باشد.

همانطور که گفتیم گرفتن ویزای شینگن سوئیس نسبت به سایر ویزاهای شینگن سخت‌تر است. در نتیجه اگر قصد شما از رفتن به این کشور صرفا گردشگری است، توصیه می‌کنیم که برای ویزای شینگن کشورهای دیگر اقدام کنید و سپس به سوئیس نیز سفر کنید. ولی اگر قصد دارید به هر ترتیب از سوئیس وارد حوزه شینگن شوید، در ادامه مراحل گرفتن ویزای توریستی سوئیس را بخوانید.

تصویر نمونه ویزای شینگن سوئیس (به همراه توضیحات)

در عکس زیر یک نمونه ویزای توریستی سوئیس را مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید در اطلاعات در تمام بخش‌های ویزا به زبان انگلیسی و زبان‌های رسمی سوئیس (آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی) نوشته شده است و حروف اختصاری CHE در بالای ویزا، نشان‌دهنده این است که این ویزای شینگن برای کشور سوئیس است.

در بخش بعدی این ویزا، یک سری حروف اختصاری را مشاهده می‌کنید. این حروف نشان‌دهنده این است که دارنده ویزا حق ورود به کدام کشورهای عضو شینگن را دارد. در خط بعدی این ویزا، دو تاریخ قابل مشاهده است، تاریخ اول (سمت چپ) مربوط به تاریخ شروع اعتبار ویزاست و تاریخ دوم (سمت راست) مربوط به تاریخ اتمام اعتبار ویزا (تاریخ انقضای ویزا) است. همانطور که می‌بینید ویزای این شخص سه ماه یا 90 روز اعتبار دارد.

عددی که کنار این دو تاریخ نوشته شده، میزان روزهای مجاز برای اقامت در سوئیس و سایر کشورهای حوزه شینگن است که برای این شخص 21 روز است. یعنی درست است که ویزا 90 روز اعتبار دارد، ولی این شخص فقط می‌تواند 21 روز در سوئیس یا سایر کشورهای حوزه شینگن باشد.

بخش بعدی مربوط به اطلاعات ویزاست. همانطور که می‌بینید، این ویزای شینگن از نوع C (توریستی) است، شماره پاسپورت نیز در کنار آن نوشته شده است که برای حفظ حریم شخصی در عکس زیر مات شده است. در انتهای این بخش نیز تعداد ورودهای مجاز به منطقه شینگن نوشته شده است. این ویزا از نوع مولتی یا چندبار ورود است، به همین دلیل حروف MULT را در آن مشاهده می‌کنید. یعنی دارنده این ویزا می‌تواند در مدت اعتبار ویزا از منطقه شینگن خارج شود و دوباره وارد آن شود. اما برخی ویزاها سینگل یا یک بار ورود هستند و در بخش تعداد ورود عدد 1 نوشته شده است. در این حالت اگر از منطقه شینگن خارج شوید، اجازه ورود مجدد به آن را نخواهید داشت.

بخش بعدی نیز مربوط به شهر سفارت صادرکننده ویزاست که ویزای این شخص توسط سفارت سوئیس در تهران صادر شده است. در کنار آن نیز تاریخ صدور ویزا نوشته شده است. همانطور که می‌بینید تاریخ صدور ویزا مربوط به دو ماه قبل از تاریخ شروع اعتبار ویزاست. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که مراحل اخذ ویزای توریستی سوئیس را چند ماه قبل از تاریخ سفر شروع کنید و نگران از دست رفتن اعتبار ویزا نباشید.

بخش‌های دیگر ویزا نیز مربوط به عکس و نام و نام خانوادگی دارنده ویزا، هولوگرام و مهر اعتبار ویزاست. حتما این نمونه ویزای شینگن سوئیس را به خوبی مشاهده کنید تا در هنگام خواندن اطلاعات آن دچار اشتباه نشوید و با ویزای اصلی شینگن آشنا شوید.

نمونه ویزای توریستی سوئیس برای ایرانیان

شرایط ویزای توریستی سوئیس

شرایط دریافت ویزای توریستی سوئیس را می‌توان در چند عبارت ساده خلاصه کرد:

  • باید نشان دهید که تمکن مالی کافی برای سفر به سوئیس را دارید.
  • باید یک برنامه سفر کامل داشته باشید و نشان دهید قصد دارید سفر خود از کجا شروع کنید، به کدام کشورهای شینگن بروید و در نهایت سفر شما به کجا ختم خواهد شد.
  • باید افسر سفارتی را قانع کنید که بعد از پایان سفر به کشور خود بازخواهید گشت.

این سه موضوع از اصلی‌ترین شرایط ویزای توریستی سوئیس هستند. اگر افسر پرونده متوجه شود که تمکن مالی کافی برای سفر به سوئیس را ندارید و اگر احتمال دهد که سربار دولت این کشور خواهید شد، برای شما ویزا صادر نمی‌کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط دریافت ویزای توریستی سوئیس این است که ثابت کنید به اندازه کافی به وطن خود وابستگی دارید و حتما به کشور خود بازخواهید گشت. اگر افسر پرونده متوجه شود که قصد اقامت بلند مدت در سوئیس را دارید و هدف شما اقامت کوتاه نیست، به هیچ وجه برای شما ویزا صادر نمی‌کند.

در نتیجه باید مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی سوئیس را به گونه‌ای آماده کنید که نشان‌دهنده تمکن مالی کافی، وابستگی به کشور خود و برنامه سفر باشد. به این منظور می‌توانید مدارک گوناگونی را ارائه دهید. در بخش بعدی یک لیست عمومی از مدارک ویزای توریستی سوئیس ارائه خواهیم داد.

ولی توجه داشته باشید که مدارک و شرایط دریافت ویزای توریستی سوئیس با توجه به شرایط شخصی هر فرد متفاوت است. برای اینکه از جزییات آن‌ها مطلع شوید، توصیه می‌کنیم که مقاله مدارک لازم ویزای توریستی سوئیس را بخوانید.

مدارک مورد نیاز ویزای توریستی سوئیس

در ادامه چک لیست مدارک لازم برای ویزای توریستی سوئیس ارائه خواهد شد. برای هر یک از اهداف گردشگری (اقامت در هتل)، دیدن دوستان و آشنایان (اقامت در خانه آن‌ها)، سفر کاری و سفر درمانی یک چک لیست جداگانه از مدارک جهت ویزای توریستی سفارت سوئیس ارائه شده است.

توجه کنید که تمام مدارک زیر باید توسط مترجم رسمی به یکی از زبان‌های رسمی سوئیس (آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی) ترجمه شده باشد و بیشتر از 6 ماه نیز از زمان ترجمه نگذشته باشد. تمام کپی‌ها نیز باید در برگه A4 باشد.

چک لیست مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی سوئیس (شینگن سوئیس)

مدارک مورد نیاز ویزای توریستی سوئیس برای گردشگری (اقامت در هتل)

  1. فرم درخواست ویزا
    شخص متقاضی ویزا یا قیم قانونی او، باید این فرم را بطور کامل تکمیل و پس از نوشتن تاریخ، آن را امضا نماید. اگر متقاضی به سن قانونی نرسیده است و کمتر از ١٨ سال دارد، هم پدر و هم مادر باید فرم را امضا کرده و کپی گذرنامه‌های امضا شده خود را ضمیمه این فرم درخواست ویزا کنند.
  2. مدارک مربوط به اسکان در طول سفر
    مدرک اسکان به ازای هر شب، با توجه به برنامه سفر(برای مثال، رزرو تأیید شده هتل، کپی اجاره‌نامه یا مدرک ملک مسکونی در سوئیس (
  3. بلیط هواپیما
    کپی رزرو رفت و برگشت، بلیت‌های داخل حوزه شنگن نیز به همراه بلیط هواپیمای سفر به سوئیس باشد.
  4. بیمه مسافرتی
    بیمه پزشکی سفر با پوشش فوریتهای پزشکی، خدمات بستری و بازگرداندن به کشور مبداء (حتی در صورت فوت(. حداقل پوشش این بیمه باید ٣٠٠٠٠ یورو باشد. این بیمه باید برای کل حوزۀ شنگن و در تمام مدت اقامت معتبر باشد.
  5. دو قطعه عکس پاسپورتی
    جدید و رنگی ( 6 ماه بیشتر، از زمان گرفتن عکس نگذشته باشد.) و باید در ابعاد ٣.٥ در ٤.٥ سانتیمتر و با زمینه روشن باشد. عکس را به فرم درخواست ویزا منگنه نکنید. سر به جز دلایل مذهبی نباید پوشیده باشد و گردی صورت باید کاملاً پیدا باشد.
  6. گذرنامه
    اصل گذرنامه و یک کپی از صفحات مربوط به اطلاعات شخصی (صفحه‌های ٢ و ٣ و صفحه‌های حاوی ویزاهای شنگن، بریتانیا، ایالات متحده و کانادا که در پنج سال گذشته اخذ شده. کپی از صفحه‌های خالی لازم نیست( گذرنامه باید حداقل دو صفحۀ خالی داشته باشد.گذرنامه باید حداقل تا سه ماه بعد از تاریخ خروج از کشورهای حوزه شنگن اعتبار داشته باشد. 
  7. ترجمه شناسنامه
  8. مدرک مالی
    اصل گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی مبنی بر اعلام موجودی جاری حساب یا حساب‌ها 
    گردش سه ماه آخر حساب بانکی 
    ترجمه سند ملکی (در صورت وجود)
  9.  مدارک شغلی
    معرفی نامه شرکت از کارفرما 
    اصل معرفی نامه روی کاغذ با سربرگ مناسب، مهر شده و با نام و سمت امضاء کننده مجاز که نام وی در روزنامه رسمی شرکت ثبت شده است (امضاهای اسکن شده یا الکترونیکی پذیرفته نمی‌شود) نامه باید دارای اطلاعات زیر درباره متقاضی ویزا باشد:
  • سمت، مدت استخدام، حقوق، هدف و تاریخ‌های مرخصی تأیید شده
  • ترجمه لیست بیمه تامین اجتماعی با ذکر نام کارفرما
  • ترجمه فیش حقوقی سه ماه آخر
  • درصورت خود اشتغال بودن 
    ترجمه : روزنامه رسمی شرکت، جواز کسب، گواهی نظام پزشکی برای پزشکان، پروانه وکالت برای وکلا، گواهی بهره‌برداری برای صاحبان کارخانه، قرارداد بیمه برای نمایندگان شرکت های بیمه، لیست بیمه تأمین اجتماعی و غیره.
  • متقاضیان بازنشسته 
    ترجمه حکم افزایش مستمری بعلاوه فیش حقوقی
  • دانش‌آموزان و دانشجویان 
    ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل از مدرسه یا دانشگاه
  • مدارک جهت ویزای توریستی سفارت سوئیس با دعوتنامه

فرم درخواست ویزا

شخص متقاضی ویزا یا قیم قانونی او، باید این فرم را بطور کامل تکمیل و پس از نوشتن تاریخ، آن را امضا نماید. اگر متقاضی به سن قانونی نرسیده است و کمتر از ١٨ سال دارد، هم پدر و هم مادر باید فرم را امضا کرده و کپی گذرنامه‌های امضا شده خود را ضمیمه این فرم درخواست ویزا کنند.

دعوت نامه

دعوتنامه باید به امضا میزبان در سوئیس رسیده باشد و باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام کامل، آدرس کامل و اطلاعات تماس (شماره تلفن همراه و ایمیل) میزبان 
  • نام کامل متقاضی، نسبت میزبان با متقاضی، هدف و تاریخ اقامت 
  • تضمین تقبل همه هزینه‌های اقامت (اگر مدنظر باشد). 
  • تضمین بازگشت متقاضی به ایران پیش از منقضی شدن ویزا 
  • دعوتنامه باید مستقیما برای متقاضی ارسال و به همراه فرم درخواست ویزا ارائه شود. مدارک زیر نیز باید همراه دعوتنامه ارائه شود.
  1. اگر میزبان شهروند سوئیس است :
    کپی گذرنامه سوئیسی و یا کارت شناسایی سوئیسی 
  2. اگر میزبان شهروند سوئیس نیست :
    کپی گذرنامه 
    کپی کارت اقامت سوئیس (مدت زمان اعتبار کارت اقامت باید کل مدت سفر متقاضی را پوشش دهد.(
  3. بلیط هواپیما
    کپی رزرو رفت و برگشت، بلیت‌های داخل حوزه شنگن نیز به همراه بلیط هواپیمای سفر به سوئیس باشد.
  4. بیمه مسافرتی
    بیمه پزشکی سفر با پوشش فوریتهای پزشکی، خدمات بستری و بازگرداندن به کشور مبداء (حتی در صورت فوت(. حداقل پوشش این بیمه باید ٣٠٠٠٠ یورو باشد. این بیمه باید برای کل حوزۀ شنگن و در تمام مدت اقامت معتبر باشد.
  5. دو قطعه عکس پاسپورتی
    جدید و رنگی ( 6 ماه بیشتر، از زمان گرفتن عکس نگذشته باشد.) و باید در ابعاد ٣.٥ در ٤.٥ سانتیمتر و با زمینه روشن باشد. عکس را به فرم درخواست ویزا منگنه نکنید. سر به جز دلایل مذهبی نباید پوشیده باشد و گردی صورت باید کاملاً پیدا باشد.
  6. گذرنامه
    اصل گذرنامه و یک کپی از صفحات مربوط به اطلاعات شخصی (صفحه‌های ٢ و ٣ و صفحه‌های حاوی ویزاهای شنگن، بریتانیا، ایالات متحده و کانادا که در پنج سال گذشته اخذ شده. کپی از صفحه‌های خالی لازم نیست( گذرنامه باید حداقل دو صفحۀ خالی داشته باشد.گذرنامه باید حداقل تا سه ماه بعد از تاریخ خروج از کشورهای حوزه شنگن اعتبار داشته باشد. 
  7. ترجمه شناسنامه
  8. مدرک مالی
    اصل گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی مبنی بر اعلام موجودی جاری حساب یا حساب‌ها 
    گردش سه ماه آخر حساب بانکی 
    ترجمه سند ملکی (در صورت وجود)
  9.  مدارک شغلی
    معرفی نامه شرکت از کارفرما 
    اصل معرفی نامه روی کاغذ با سربرگ مناسب، مهر شده و با نام و سمت امضاء کننده مجاز که نام وی در روزنامه رسمی شرکت ثبت شده است (امضاهای اسکن شده یا الکترونیکی پذیرفته نمی‌شود) نامه باید دارای اطلاعات زیر درباره متقاضی ویزا باشد:
  • سمت، مدت استخدام، حقوق، هدف و تاریخ‌های مرخصی تأیید شده
  • ترجمه لیست بیمه تامین اجتماعی با ذکر نام کارفرما
  • ترجمه فیش حقوقی سه ماه آخر
  • درصورت خود اشتغال بودن 
    ترجمه : روزنامه رسمی شرکت، جواز کسب، گواهی نظام پزشکی برای پزشکان، پروانه وکالت برای وکلا، گواهی بهره‌برداری برای صاحبان کارخانه، قرارداد بیمه برای نمایندگان شرکت های بیمه، لیست بیمه تأمین اجتماعی و غیره.
  • متقاضیان بازنشسته 
    ترجمه حکم افزایش مستمری بعلاوه فیش حقوقی
  • دانش‌آموزان و دانشجویان 
    ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل از مدرسه یا دانشگاه

مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی سفارت سوئیس (درمانی)

تمام مدارک مورد نیاز ویزای توریستی سوئیس که برای هدف گردشگری مورد نیاز بود باید وجود داشته باشد، به علاوه مدارک زیر که هدف درمانی سفر را نشان می‌دهد.

  1. دعوت نامه
    از کلینیک پزشکی یا دکتر در سوئیس که باید شامل موارد زیر باشد:
  • نام کامل، ملیت و تاریخ تولد متقاضی 
  • شخص / آژانسی که سفر درمانی را برنامه‌ریزی می‌کند 
  • جزئیات اهداف پزشکی و مدت درمان 
  • نام کامل متقاضی، نسبت میزبان با متقاضی، هدف و تاریخ اقامت 
  • تائیدیه پیش پرداخت تمامی هزینه‌های پزشکی

مدارک لازم ویزای توریستی سوئیس (سفر کاری)

تمام مدارک جهت ویزای توریستی سفارت سوئیس که برای هدف گردشگری مورد نیاز بود باید وجود داشته باشد، به علاوه مدارک زیر که هدف کاری سفر را نشان می‌دهد.

  1. دعوتنامه
    دعوتنامه (با سربرگ مناسب) که به امضا یکی از صاحبان امضا مجاز شرکت یا سازمان میزبان در سوئیس رسیده باشد.

دعوتنامه باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام و اطلاعات تماس امضا کننده (میزبان)؛ نام و شماره گذرنامه متقاضی 
  • مدت و هدف سفر 
  • تضمین تقبل کلیه هزینه‌های اقامت (اگر مدنظر باشد)
  • تضمین بازگشت متقاضی به ایران پیش از منقضی شدن ویزا 
  • دعوتنامه باید مستقیما برای متقاضی ارسال و به همراه فرم درخواست ویزا ارائه شود.

مراحل ویزای توریستی سوئیس

نکته مهمی که از همین ابتدا باید به آن توجه کنید این است که برای گرفتن ویزای توریستی سوئیس نباید به سفارت سوئیس مراجعه کنید و احتمالا مراحل ویزای توریستی سوئیس، متفاوت از آن چیزی است که در ذهن شماست. در ادامه سعی کرده‌ایم که به صورت خلاصه و دقیق این مراحل را برای شما روشن کنیم.

مرحله اول، تکمیل فرم درخواست ویزای توریستی سوئیس

در اولین مرحله باید به سایت رسمی ویزای سوئیس مراجعه کنید، سپس فرم درخواست ویزا را دانلود کنید و پس از پرینت کردن آن، تمام اطلاعات درخواست شده در آن را به صورت کامل تکمیل کرده و در پایان آن را به همراه نوشتن تاریخ امضا کنید. این فرم به زبان انگلیسی است، در نتیجه اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید، حتما از کارشناسان مجرب کمک بگیرید.

مرحله دوم، گرفتن وقت سفارت سوئیس

VFS سوئیس (کارگزار رسمی سفارت سوئیس در ایران)

در همان مرحله اول گفتیم که برای انجام مراحل ویزای توریستی سوئیس، نباید به سفارت این کشور مراجعه کنید. سفارت سوئیس کارهای جمع آوری اطلاعات و مدارک متقاضیان ویزا و انگشت نگاری آن‌ها را به یک شرکت خصوصی سپرده است. در واقع متقاضیان ویزای سوئیس برای شروع مراحل گرفتن ویزا باید از این شرکت‌ها نوبت آنلاین دریافت کنند و سپس همراه با مدارک لازم به دفتر آن‌ها مراجعه کنند.

در نتیجه نیازی برای مراجعه به سفارت نیست و باید به این شرکت‌ها مراجعه کنید، این شرکت‌ها مدارک لازم را از متقاضیان ویزای توریستی سوئیس دریافت می‌کنند، اطلاعات بیومتریک آن‌ها (انگشت نگاری و گرفتن عکس پرسنلی) را انجام می‌دهند و سپس این مدارک و اطلاعات در اختیار سفارت سوئیس قرار داده می‌شود. نظر نهایی در مورد ویزا توسط افسر سفارت سوئیس داده می‌شود و شرکت خصوصی واسطه هیچ دخالتی در صدور ویزا ندارد.

شرکت VFS Global کارگزار سفارت سوئیس در ایران است و برای گرفتن نوبت انگشت نگاری ویزای سوئیس و همچنین تحویل مدارک باید از طریق شرکت VFS Global (وی اف اس سوئیس) اقدام کنید. از آنجا که برای گرفتن ویزای توریستی سوئیس نیازی به حضور در سفارت نیست، پس لفظ گرفتن وقت سفارت سوئیس درست نیست. شما فقط باید از شرکت VFS Global وقت انگشت نگاری و تحویل مدارک دریافت کنید که در اصطلاح غلط به آن وقت سفارت سوئیس گفته می‌شود.

شرکت VFS Global به صورت آنلاین نوبت دهی دارد، برای رزرو وقت وی اف اس سوئیس باید به سایت آن‌ها مراجعه کنید و با استفاده از درگاه‌های بانکی ایران، هزینه‌ای را بابت ودیعه رزرو وقت پرداخت کنید. اگر در نوبت خود به دفتر VFS Global مراجعه کنید، هزینه رزرو وقت به حساب بانکی شما برگشت داده خواهد شد.

برای مطالعه جزییات بیشتر، راهنمای کامل دریافت وقت سفارت سوئیس را مطالعه کنید.

مرحله سوم، مراجعه به VFS سوئیس و انجام انگشت نگاری شینگن سوئیس

بعد از دریافت وقت وی اف اس سوئیس (مرکز درخواست ویزای سفارت سوئیس)، باید مدارک خود را آماده کنید و در زمان تعیین شده به همراه افراد زیر مجموعه به دفتر VFS Global در تهران مراجعه کنید. آدرس و ساعت کاری دفتر VFS سوئیس در ایران، در بخش بعدی مقاله وجود دارد.

در این دفتر مدارک شما مورد تایید قرار گرفته و مرحله انگشت نگاری ویزای شینگن سوئیس انجام می‌شود. توجه کنید که مرحله انگشت نگاری برای تمامی متقاضیان درخواست ویزای شنگن ضروری است و بدون انگشت نگاری، پرونده شما به جریان نخواهد افتاد.

نکاتی درباره انگشت نگاری ویزای توریستی سوئیس

  • در صورتی که شما در 59 ماه گذشته یا چهار سال و یازده ماه قبل ویزای شنگن داشته‌اید، نیازی به انگشت نگاری نخواهید داشت. در صورتی که متقاضی از طریق ارائه کپی ویزاهای شنگن قبلی و یا اظهار در فرم درخواست ویزا نسبت به اثبات آن اقدام ننماید، پیشنهاد می‌گردد مرحله انگشت نگاری مجددا انجام گیرد .
  • انگشت نگاری الکترونیکی ویزای شینگن سوئیس برای کشورهای خارج از حوزه شنگن معتبر نیست .
  • در صورت تغییر نام متقاضی مرحله انگشت نگاری مجددا باید انجام پذیرد .
  • کودکان تا 12 سال نیازی به انجام فرایند انگشت نگاری الکترونیکی ندارند.

مرحله چهارم، دریافت نتیجه ویزای شینگن سوئیس

بعد از اینکه به دفتر  VFSمراجعه کردید، مدارک و اطلاعات شما از طریق این شرکت به سفارت سوئیس ارسال می‌شود. افسر سفارتی مدارک و اطلاعات شما را بررسی می‌کند و حدودا در مدت 15 روز کاری، جواب را صادر می‌کند.

هنگامی که جواب ویزای شما صادر شد، می‌توانید با یک مدرک شناسایی به دفتر VFSمراجعه کنید و پاسپورت خود را دریافت کنید. در چنین زمانی امکان دارد که ویزای خود را دریافت کنید یا اینکه افسر صلاحیت شما را برای گرفتن ویزا تایید نکند و نتوانید ویزای توریستی سوئیس را دریافت کنید.

دلایل ریجکتی ویزای توریستی سوئیس (عدم صدور ویزا) را از اینجا بخوانید.

آدرس و ساعت کاری دفتر VFS سوئیس در ایران

آدرس دفتر وی اف اس (VFS) سوئیس

تهران میدان هروی، خیابان موسوی، مرکز خرید هروی، طبقه چهارم

ساعات اداری VFS گلوبال سوئیس

17:0۰ - ۰7:3۰ (با قرار ملاقات)

ساعات دریافت گذرنامه

16:0۰ - ۰۸:۰۰

زمان تعطیلات دفتر VFS گلوبال سوئیس در ایران

تعطیلات تا قبل از اتمام سال میلادی 2023

اول تا سوم فروردین

نوروز

1402.01.13

روز طبیعت (پایان نوروز)

1402.01.20

عید پاک

1402.01.23

شهادت امام علی

1402.02.03

عید فطر

1402.02.11

روز کارگر

1402.02.26

شهادت امام صادق

1402.02.28

معراج حضرت مسیح

1402.03.14

رحلت امام خمینی

1402.03.15

قیام 15 خرداد

1402.04.08

عید قربان

1402.05.04

تاسوعا

1402.05.05

عاشورا

1402.06.15

اربعین

1402.06.23

رحلت حضرت محمد

1402.07.02

شهادت امام حسن

1402.07.11

میلاد حضرت محمد

1402.10.04

کریسمس

هزینه ویزای توریستی سوئیس

به جز هزینه ترجمه مدارک و جمع آوری آن‌ها و هزینه رزرو وقت VFS (که پس از مراجعه به حساب شما برگردانده می‌شود)، هزینه‌هایی را برای خدمات VFS و بررسی پرونده در سفارت سوئیس بپردازید. این هزینه‌ها باید به شکل یورو و ریال و به صورت نقد پرداخت شود.

برخی هزینه های ویزای توریستی سوئیس نیز اختیاری هستند و در صورتی که نیاز به خدمات بیشتر و VIP دارید، می‌توانید هزینه اضافی را در دفتر VFS بپردازید. توجه کنید که این هزینه‌های اضافی فقط جهت دریافت خدمات بیشتر و آسودگی شما هستند و هیچ تاثیری در نتیجه ویزای شما ندارند.
توجه کنید که اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا و EEC (که همسر، فرزند / سایر موارد خاص باید توسط بخش ویزا بررسی شود) از هزینه ویزا معاف هستند.

هزینه ویزای توریستی سوئیس

جدول هزینه ویزای توریستی سوئیس (هرینه ویزا + کارمزد وی اف اس سوئیس)

هزینه‌های زیر به ازای هر نفر است. در نتیجه به ازای هر نفر می‌بایست مبالغ زیر پرداخت گردد:

هزینه ویزای توریستی سوئیس (به ریال)

0-6 سال

6 -12 سال

بالای 12 سال

شنگن

رایگان

22900000 ریال

45900000 ریال

 

هزینه مربوط به خدمات VFS سوئیس (به یورو)

هزینه رزرو وقت سفارت سوئیس
(پس از مراجعه به حساب شما بازمی‌گردد.)

31.06 یورو

پانصد هزار تومان

هزینه‌های متغیر ویزای توریستی سوئیس

  • هزینه بیمه مسافرتی
  • هزینه رزرو هتل
  • هزینه رزرو بلیط هواپیما
  • هزینه ترجمه مدارک مورد نیاز

ویزای توریستی سوئیس با دعوتنامه

در صورتی که هدف شما از سفر به سوئیس، دیدار با آشنایان، سفر کاری یا مراجعه به مراکز درمانی باشد، باید برای گرفتن ویزای توریستی سوئیس با دعوتنامه اقدام کنید. در بخش مدارک ویزای توریستی سوئیس توضیح دادیم که برای هر کدام از هدف‌ها دعوتنامه شما باید به چه شکل باشد.

اگر قصد گرفتن ویزای توریستی سوئیس با دعوتنامه را دارید، حتما شرایطی را که باید در دعوتنامه نوشته شود، رعایت کنید؛ در غیر اینصورت دعوتنامه شما اعتبار خود را از دست می‌دهد. برای گرفتن قالب اصلی دعوتنامه نیز می‌توانید به سایت سفارت سوئیس مراجعه کنید.

در ضمن توجه کنید که در آخر همه چیز به نظر افسر پرونده بستگی دارد و داشتن دعوتنامه تضمینی برای گرفتن ویزا نیست. در نتیجه اگر دعوتنامه ندارید، به دنبال آن نباشید که حتما به هر روش ممکن آن را تهیه کنید. چنین کاری معقول و منطقی نیست و امکان دارد شما را به دردسرهای بزرگی بیندازد.

ویزای توریستی سوئیس بدون دعوتنامه

با داشتن دعوتنامه شانس گرفتن ویزای توریستی سوئیس بالا می‌رود، اما به آن معنا نیست که گرفتن ویزای توریستی سوئیس بدون دعوتنامه امکان‌پذیر نیست. شما در بخش های قبلی مدارک جهت ویزای توریستی سفارت سوئیس را مشاهده کردید. همانطور که دیدید سفارت سوئیس یک بخش جداگانه برای گرفتن ویزای توریستی سوئیس بدون دعوتنامه در نظر گرفته است.

در نتیجه این موضوع به این معناست که سفارت سوئیس حتی بدون دعوتنامه نیز ویزای شینگن صادر می‌کند، ولی مدارک شما و هدفتان از سفر باید به قدر کامل و روشن باشد که افسران سفارت قانع شوند و مطمئن باشند که بعد از اتمام سفر به کشور خود برمی‌گردید.

 در هنگام درخواست ویزای توریستی سوئیس بدون دعوتنامه، برنامه سفر خود را با جزئیات زیاد و به صورت کامل بنویسید و حتما رزرو هتل‌ها و اقامت‌ها در شهرهای مختلف را به صورت کامل ارائه کنید. این کار باعث می‌شود که شانس بالایی برای گرفتن ویزا داشته باشید. اما در نهایت همه چیز به نظر افسر پرونده بستگی دارد.

سوالات متداول

سوال: آیا امکان پناهندگی با ویزای توریستی سوئیس وجود دارد؟

پاسخ: خیر. به افرادی که قصد این کار را داشته باشند، ویزا داده نمی‌شود. قوانین زیادی نیز وجود دارد که پناهندگی با ویزای توریستی سوئیس را غیرممکن کرده است.

سوال: ویزای توریستی سوئیس تضمینی امکان پذیر است؟

پاسخ: خیر. هیچ شرکت یا سازمانی نمی‌تواند قول گرفتن ویزای توریستی سوئیس تضمینی را بدهد. تصمیم صدور یا عدم صدور ویزا فقط در اختیار افسر پرونده و سفارت است. داشتن دعوتنامه یا هر مدرک دیگر نمی‌تواند ویزای توریستی سوئیس تضمینی به دنبال داشته باشد. اگر مدارک شما کامل باشد، فقط شانس شما برای گرفتن ویزا بالاتر می‌رود. هیچ تضمینی در کار نیست!

سوال: ویزای توریستی سفارت سوئیس با ویزایی که در VFS صادر می‌شود، چه فرقی دارد؟

پاسخ: دفتر VFS گلوبال سوئیس فقط مدارک را از متقاضی دریافت می‌کند و به سفارت ارسال می‌کند. این دفتر هیچ دخالتی در صدور ویزا ندارد. در نهایت تمام ویزاهای توریستی در سفارت سوئیس صادر می‌شود.

سوال: ویزای توریستی سوئیس برای افغان‌ها امکان‌پذیر است؟

پاسخ: خیر. از ایران ممکن نیست. سفارت سوئیس در ایران فقط مدارک مربوط به اتباع ایرانی را بررسی می‌کند.

سوال: چه مدت قبل از سفر برای دریافت ویزای توریستی سوئیس اقدام کنم؟

پاسخ: برای برنامه ریزی مناسب‌تر توصیه می‌شود که سه ماه قبل از سفر، فرآیند گرفتن ویزای توریستی سوئیس را شروع کنید. شما حداکثر می‌توانید 6 ماه قبل از سفر درخواست ویزای خود را ارسال کنید.

سوال: در صورتی که ویزای شینگن سوئیس هنوز اعتبار داشته باشد، می‌توانم منطقه شینگن را ترک کنم و دوباره وارد آن شوم؟

پاسخ: بستگی به این دارد که ویزای شما چند بار به شما اجازه ورود می‌دهد. بعضی ویزاها یک بار ورود هستند و در قسمت تعداد ورود ویزا، عدد 1 نوشته شده است. با این نوع ویزا نمی‌توانید دوباره وارد منطقه شینگن شوید. ولی اگر ویزای شینگن سوئیس چندبار ورود باشد، می‌توانید در مدت مجاز اقامت خود، چندبار از منطقه شینگن خارج شده و دوباره وارد آن شوید.

سخن پایانی

کشور سوئیس با طبیعت فوق العاده و صنعت ساعت سازی و شکلات آن، همیشه یک از اهداف اصلی گردشگران بوده است. با اینکه گرفتن ویزای شینگن سوئیس نسبت به سایر کشورهای شینگن سخت تر است. اما هنوز هم افرادی وجود دارند که علاقه‌مند هستند بیشتر اقامت خود را در کشور سوئیس بگذرانند و به همین دلیل نیازمند گرفتن ویزای توریستی این کشور هستند.

بنابراین این مقاله را به همین دلیل نوشتیم و آن را با نمونه ویزای توریستی سوئیس و توضیح اطلاعات روی آن، شروع کردیم. سپس در ادامه چک لیست مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن سوئیس را به ترتیب اهداف سفر (گردشگری، دیدار با خانواده، سفر کاری یا درمانی) در اختیار شما گذاشتیم.

در نهایت نیز مراحل اصلی ویزای توریستی سوئیس و نکات کلیدی هر مرحله را گفتیم و در یک بخش ویژه، جدول هزینه ویزای توریستی سوئیس را مشاهده کردید. امیدواریم که با خواندن این مقاله اطلاعات کافی را در این زمینه دریافت کرده باشید و بتوانید تصمیم مناسبی برای اخذ ویزا بگیرید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به مقالات مرتبط در سایت مراجعه کنید یا اینکه سوال خود را در قسمت نظران این مقاله بپرسید.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات