" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

مهاجرت و اقامت کانادا: شرایط و روش های اقامت برای ایرانیان

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

در سال‌های اخیر مهاجرت به کانادا و گرفتن اقامت کانادا محبوبیت زیادی میان ایرانیان پیدا کرده است. دلیل این موضوع هم مهاجرپذیری کانادا از طریق کار است و هم شرایط جدید مهاجرت به کانادا برای ایرانیان است که باعث شده مهاجرت به این کشور متقاضیان زیادی داشته باشد.

هر سال هم مشاهده می‌شود که تعداد زیادی از ایرانیان می‌توانند اقامت کانادا را دریافت کنند و به همین ترتیب تعداد زیادی از ایرانیان ساکن این کشور هستند و تقریبا توانستند یک جامعه کوچک را در قلب کانادا شکل دهند.

در این مقاله شرایط مهاجرت و اقامت کانادا را توضیح خواهیم داد و به صورت شفاف بیان می‌کنیم که راه های مهاجرت و گرفتن اقامت کانادا برای ایرانیان چیست و در هر روش باید به چه شکل اقدام کرد و چه شرایطی داشت.

گرفتن اقامت کانادا از طریق توریستی، کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری تولد فرزند و ازدواج از جمله روش های مهاجرت به کانادا هستند که در این مقاله آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. پس اگر به این موضوعات علاقه مند هستید و می‌خواهید اطلاعات صادقانه ای در این رابطه دریافت کنید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با لایزرو همراه باشید.

لایزرو یک موسسه مهاجرتی یا آژانس مسافرتی نیست، بلکه یک دانشنامه مهاجرتی رایگان است که هدف از ایجاد آن افزایش آگاهی شما مخاطبان است. امیدواریم بتوانیم با این مطالب آگاهی شما را درباره مهاجرت به کانادا افزایش دهیم و به شما در گرفتن یک تصمیم درست کمک کنیم.

برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنم؟

اگر بخواهیم در یک کلمه و به صورت ساده جواب سوال برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنم؟ را بدهیم، باید بگوییم که اولین قدم این است که بر زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط شوید و مدرک زبان معتبری همچون PTE یا آیلتس با نمره مناسب دریافت کنید.

این مدارک زبان نشان می‌دهند که شما به زبان های کشور کانادا مسلط هستید و نمره مناسب این آزمون ها در بسیاری از روش های مهاجرت به کانادا برای شما امتیاز مثبت دارد. گرچه روش هایی هم وجود دارد که بدون مدرک زبان می‌توانید اقامت کانادا را دریافت کنید، اما در نهایت حتی اگر مدرک زبان هم ندارید، باید به زبان های کشور کانادا مسلط باشید، وگرنه نمی‌توانید زندگی خود را در این کشور ادامه دهید.

پس برای مهاجرت به کانادا از کجا شروع کنم؟ ابتدا به فکر مهارت های زبانی خود باشید، در قدم بعدی به دنبال روشی باشید که بیشترین تناسب را با شرایط شخصی شما دارد. در ادامه این مقاله راه های رایج مهاجرت به کانادا وجود دارد، این روش ها را بخوانید و سعی کنید روشی را که بیشترین تناسب با شرایط شما دارد، انتخاب کنید.

شرایط مهاجرت و اقامت کانادا

کانادا کشوری بسیار وسیع با جمعیت کم است. در نتیجه سیاست این کشور جذب نیروی کار و جمعیت برای پیشرفت اقتصاد است. بنابراین کشور کانادا با برنامه های مختلف به دنبال نیروی کار با مهارت از کشورهای جهان است.

پس اولین شرط برای مهاجرت و اقامت کانادا این است که یا مهارت و تجربه کافی در یک کار داشته باشید، یا اینکه نشان دهید قصد دارید این مهارت و تخصص را در دانشگاه های کانادا به دست آورید. فکر کنم تا اینجا متوجه شده اید که سیاست اصلی کانادا، جذب مهاجر خارجی دارای مهارت یا دارای پتانسیل یادگیری مهارت است.

از آنجا که برای یادگیری مهارت یا استفاده از مهارت خود در کانادا نیاز به تسلط بر زبان انگلیسی نیز دارید، داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی یا فرانسوی نیز یکی از شرایط مهاجرت و اقامت کانادا محسوب می‌شود. داشتن سن مناسب نیز یکی از موارد مهم است، اما به اندازه داشتن مهارت یا مدرک زبان مهم نیست.

اگر چنین مواردی برای شرایط مهاجرت و اقامت کانادا وجود دارد، اما شرایط جدید مهاجرت به کانادا برای ایرانیان که از سال قبل اجرایی شده است، باعث شده که ایرانیان زیادی بتوانند بدون داشتن مهارت یا مدرک زبان وارد کانادا شوند و بتوانند اقامت کانادا را به دست آورند. این شرایط چیست؟ در قسمت بعدی آن را توضیح خواهیم داد.

بیشتر بدانید: تجربیات مهاجران ایرانی در کانادا: از پشیمانی تا خاطرات و تنهایی

شرایط جدید مهاجرت به کانادا برای ایرانیان

دولت کانادا سال قبل شرایط و قوانین جدیدی را برای اقامت توریستی ایرانیان در کانادا ایجاد کرد. این شرایط اضطراری فقط برای ایرانیان و به مدت یکسال در نظر گرفته شده بود، اما دولت کانادا در سال 2024 مجددا آن را تمدید کرد و ایرانیان یکسال دیگر فرصت دارند تا از این شرایط جدید استفاده کنند.

شرایط جدید مهاجرت به کانادا برای ایرانیان، برای ویزای توریستی کانادا است و ایرانیان دارنده این ویزا، از امتیازات ویژه ای برخوردار هستند که به آن‌ها کمک می‌کند از طریق ویزای توریستی به کانادا مهاجرت کنند. حال آنکه اتباع سایر کشورها نمی‌توانند از این روش برای مهاجرت به کانادا و گرفتن اقامت آن استفاده کنند.

قوانین جدید اداره مهاجرت کانادا، برای ایرانیان امتیازات ویژه‌ای را برای صدور ویزیتور رکورد در نظر گرفته است. طبق این قوانین درخواست و صدور ویزیتور رکورد برای ایرانیان دارای ویزای توریستی، به رایگان، با سرعت و بدون نوبت انجام می‌شود. بنابراین ایرانیانی که با ویزای توریستی در کانادا اقامت دارند، می‌توانند با استفاده از این قانون مدت زمان بسیار بیشتری را در کانادا اقامت داشته باشند و اقامت توریستی آن‌ها در این کشور می‌تواند طولانی‌تر باشد.

از طرف دیگر قوانین جدید به ایرانیان اجازه می‌دهد که با داشتن ویزای توریستی، مجوز کار آزاد در کانادا را دریافت کنند. به این ترتیب ایرانیانی که با ویزای توریستی وارد این کشور می‌شوند، می‌توانند مجوز کار دریافت کرده و مشغول به کار شوند.

با کار کردن در کانادا علاوه بر اینکه می‌توانید هزینه زندگی خود را تامین کنید، فرصت این را خواهید داشت که ویزای توریستی خود را به یک نوع دیگر تبدیل کنید و از امتیازات آن استفاده کنید. این قوانین جدید باعث شده است، عده زیادی معتقد باشند که در حال حاضر، گرفتن ویزای توریستی کانادا یک راه مناسب برای مهاجرت ایرانیان به این کشور است و به عنوان شرایط جدید مهاجرت به کانادا برای ایرانیان شناخته می‌شود.

در صورتی که علاقه مند هستید، مطالب کامل تری در مورد ویزای توریستی کانادا و نحوه گرفتن آن بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم که مقاله شرایط گرفتن ویزای توریستی کانادا را بخوانید.

اقامت کانادا از طریق کار و مهارت

همانطور که در بخش شرایط مهاجرت و اقامت کانادا توضیح دادیم، سیاست دولت کانادا این است که مهاجرانی را بپذیرد که بتوانند نیروی کار این کشور را تامین کنند. کانادا به جمعیت و نیروی کار زیادی نیاز دارد و به همین دلیل دو برنامه اصلی برای جذب مهاجران از طریق کار و مهارت دارد. یکی از این برنامه ها اکسپرس اینتری و دیگری برنامه استانی نام دارد که در ادامه هر کدام از این روش های گرفتن اقامت کانادا را به صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

اقامت کانادا از طریق برنامه اکسپرس اینتری

همانطور که از نام این برنامه مشخص است، اکسپرس اینتری سریع ترین راه ورود به کانادا از طریق کار یا داشتن مهارت است و مدت زمان گرفتن اقامت کانادا در این روش بسیار پایین است. در این برنامه، داشتن مدرک زبان معتبر، داشتن تجربه و تخصص در یک شغل و سن مناسب دارای امتیاز هستند.

هر شخصی می‌تواند به صورت رایگان یک پروفایل اکسپرس اینتری در سایت اداره مهاجرت کانادا ایجاد کند. در هنگام ساخت این پروفایل نیازی به گذاشتن عکس مدارک نیست و فقط کافی است که اطلاعات خود را درون فرم ها تکمیل کنید.

در اکسپرس اینتری معیارهایی برای امتیازدهی وجود دارد،با توجه به مشخصاتی که وارد می‌کنید به شما یک امتیاز اختصاص داده می‌شود. هر چند مدت یکبار یک قرعه کشی یا اصطلاحا دراو صورت می‌گیرد و برای تمام افرادی که بیشتر از مقدار خاصی امتیاز داشته باشند، دعوت نامه ارسال می‌شود.

افرادی که دعوت نامه یا ITA دریافت می‌کنند، به شرط آنکه بتوانند مدارک کافی برای اطلاعات وارد شده خود ارائه کنند و امور اداری را درست انجام دهند، می‌توانند ویزا دریافت کنند و پس از ورود به کانادا، اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کنند.

دقت کنید که در مرحله ایجاد پروفایل اکسپرس اینتری، هیچ مدرکی از شما خواسته نمی‌شود، اما اگر با توجه به اطلاعاتی که وارد می‌کنید، برای شما دعوت نامه صادر شود، باید بتوانید تمام چیزهایی که گفته‌اید با مدارک معتبر اثبات کنید. در غیر اینصورت به شما اجازه ورود به کانادا داده نخواهد شد.

معمولا افرادی که مدرک زبان معتبر دارند و در یکی از مشاغل مورد نیاز کانادا دارای تجربه و مهارت کافی هستند، به راحتی می‌توانند امتیاز کافی اکسپرس اینتری را کسب کنند و بعد از انجام دراو، برای آن‌ها دعوت نامه صادر خواهد شد.

به سیستم امتیازبندی اکسپرس اینتری، CRS گفته می‌شود.هر چه بتوانید امتیاز بالاتری در اکسپرس اینتری کسب کنید، شانس اینکه در قرعه کشی‌های ماهانه انتخاب شوید، بسیار افزایش خواهد یافت. اگر تحصیلات خود را در کانادا گذرانیده‌اید، اگر تجربه کار در کانادا دارید و یا اگر در یکی از برنامه‌های استانی کانادا پذیرفته شده‌اید، در اینصورت امتیاز بسیار بالایی در سیستم اکسپرس به شما تعلق می‌گیرد و احتمال انتخاب شدن شما در دراوها (قرعه کشی) بالای نود درصد خواهد بود.

در نتیجه اکسپرس اینتری کانادا، مانند لاتاری آمریکا نیست که تمام متقاضیان شانس برابر داشته باشند، بلکه در اکسپرس هر شخصی که امتیازش بالاتر باشد، شانس بالاتری دارد و این شانس انتخاب در قرعه کشی گاهی به صد در صد هم می‌رسد. فقط کافی است که به اندازه کافی امتیاز بالا داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر در مورد اکسپرس اینتری کانادا و نحوه امتیازگیری در آن، توصیه می‌کنیم که مقاله مهاجرت به کانادا با اکسپرس اینتری را بخوانید.

اقامت کانادا از برنامه های استانی

در بخش قبلی راجع به اکسپرس اینتری صحبت کردیم، در این برنامه شما با ایجاد یک پروفایل، برای کل استان های کانادا اقدام می‌کنید. ولی باید بدانید که هر ایالت یا استان کانادا نیز برنامه جداگانه ای برای جذب نیروی کار مورد نیاز خود دارد.

شما می‌توانید هم برای اکسپرس اینتری اقدام کنید و هم به صورت جداگانه در برنامه های استانی کانادا شرکت کنید. اما توجه کنید که مدت زمان گرفتن اقامت کانادا به این روش کمی طولانی تر است. در ضمن شاید بعضی از استان های کانادا به تخصص و مهارت شما نیاز نداشته باشند.

در نتیجه باید به خوبی در مورد برنامه استانی مورد نظر خود تحقیق کنید و متوجه شوید که چقدر با شرایط شما سازگار است. در صورتی که بتوانید در یکی از برنامه های استانی کانادا پذیرش دریافت کنید، می‌توانید پذیرش خود را در سیستم اکسپرس اینتری وارد کنید و به این ترتیب امتیاز بالایی به شما تعلق می‌گیرد و احتمال انتخاب شدن در دراو و دریافت دعوت نامه بیشتر از 90 درصد خواهد شد.

بنابراین در صورت داشتن پذیرش در برنامه های استانی، هم می‌توانید از طریق آن برنامه پیگیر ورود به کانادا باشید وهم می‌توانید برای کاهش مدت زمان گرفتن اقامت کانادا، پذیرش خود را در سیستم اکسپرس اینتری وارد کنید.

ساسکاچوان یکی از استان های در حال توسعه کانادا است، بنابراین برای توسعه خود نیاز به شغل ها و مهارت های زیادی دارد. به همین دلیل برنامه استانی ساسکاچوان، محبوبیت زیادی میان ایرانیان دارد و تعداد زیادی از ایرانیان در سال های اخیر با همین برنامه استانی وارد کانادا شده و اقامت خود را دریافت کرده‌اند.

برنامه استانی ساسکاچوان، در میان ایرانیان با نام اقامت کانادا از طریق ساسکاچوان نیز شناخته می‌شود. اگر تصور می‌کنید که دارای تجربه و مهارت شغلی مناسبی هستید. توصیه می‌کنیم که این روش را نیز پیگیری کنید، شاید استان ساسکاچوان به تخصص شما نیاز ویژه داشته باشد.

چنانچه شغل شما در دسته بندی شغل های به شدت مورد نیاز ساسکاچوان باشد، شانس شما برای گرفتن پذیرش در برنامه استانی ساسکاچوان بسیار بالا می‌رود و به این ترتیب می‌توانید اقامت کانادا از طریق ساسکاچوان را دریافت کنید.

فقط توجه کنید برای گرفتن اقامت کانادا از طریق برنامه استانی، باز هم داشتن مدرک زبان معتبر،سن مناسب و تجربه و تخصص کافی دارای امتیاز بالاست. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله مهاجرت به کانادا از طریق برنامه های استانی را بخوانید.

اقامت کانادا از طریق تحصیل

تحصیل در کانادا یک روش برای گرفتن اقامت موقت کانادا محسوب می‌شود، ولی بهتر است بدانید در صورت تحصیل در کانادا و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های کانادا، اجازه کار در کانادا را نیز به دست می‌آورید. با داشتن سابقه کار و تحصیل در کانادا، امتیاز شما در سیستم اکسپرس اینتری بسیار افزایش می‌یابد و شانس دریافت دعوتنامه اکسپرس اینتری و اخذ اقامت دائم کانادا را خواهید داشت.

در نتیجه اخذ اقامت کانادا از طریق تحصیل، کاملا امکان پذیر است. سالانه تعداد زیادی دانشجو از سراسر جهان وارد کانادا می‌شوند و پس از دوره تحصیل خود، شانس زیادی برای پیدا کردن کار در این کشور و تجربه زندگی کانادایی دارند. چنانچه تجربه زندگی کانادایی داشته باشید، شانس زیادی برای انتخاب شدن در اکسپرس اینتری خواهید داشت.

فقط توجه کنید که تعداد دانشگاه های کانادا نسبت به آمریکا کمتر است، بنابراین مشخص است که شانس گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادایی نسبت به آمریکا کمتر است. بنابراین اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، در ابتدا حتما مدرک زبان معتبر و مناسب بگیرید و سپس پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه را به خوبی انجام دهید.

در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اقامت کانادا از طریق تحصیل هستید،توصیه می‌کنیم که مقاله تحصیل در کانادا و اخذ ویزای دانشجویی را بخوانید و با روند اپلای برای دانشگاه های کانادا و شرایط آن‌ها آشنا شوید.

اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری

اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری، معمولا از روش های فعال امکان پذیر است. یعنی دولت کانادا تمایل ندارد که شما فقط پول وارد این کشور کنید، بلکه علاقه دارد که با پول خود اقدام به ایجاد شغل یا زیرساخت های اقتصادی کنید.

بنابراین اقامت کانادا از طریق خرید ملک که یک سرمایه گذاری غیرفعال است، برای ایرانیان چندان کاربردی نیست و شاید بسیار سخت باشد. معمولا ایرانیان از طریق ایجاد شرکت های استارتاپی، توانسته اند اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری را به دست آورند.

اخیرا تبلیغات زیادی در مورد خرید و فروش بیزینس در کانادا وجود دارد و برخی شرکت ها، این کار را یک روش مناسب برای اخذ اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری می‌دانند. اما در استفاده از این روش ها بسیار محتاط باشید و بدون آگاهی لازم اقدام نکنید.

این روش ها معمولا پول و سرمایه زیادی می‌طلبند. کشور ایران تحت تحریم های زیادی است و احتمالا نتوانید منشا پول خود را در کانادا مشخص کنید. بنابراین با یک اشتباه امکان دارد تمام سرمایه شما از دست برود و در نهایت نتوانید هیچ چیز به دست آورید.

سعی کنید به دنبال روش هایی غیرفعال سرمایه گذاری همچون اقامت کانادا از طریق خرید ملک یا خرید بیزینس های ساده نروید. اگر واقعا قصد گرفتن اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری را دارید، طرح های استارتاپی خلاقانه گزینه مناسبی هستند و باید به دولت کانادا نشان دهید که قصد ایجاد کسب و کاری را در کانادا دارید که شغل ایجاد می‌کند و به توسعه این کشور نیز کمک خواهد کرد.

همه مراحل را نیز تحت نظارت اشخاصی معتبر و باتجربه انجام دهید که به قوانین حقوقی کسب و کار و سرمایه گذاری در کانادا آشنا هستند و فریب تبلیغات و وعده های دروغین را نخورید. معمولا روش هایی که به سادگی و فقط با خرج پول اقامت سرمایه گذاری را وعده می‌دهند، درست نیستند و باید به آن‌ها شک کنید.

اقامت کانادا از طریق ازدواج

در صورتی که با یک شهروند کانادایی یا فرد دارنده اقامت دائم این کشور (مقیم کانادا) ازدواج کنید، می‌توانید اقامت کانادا از طریق ازدواج را به دست آورید. دولت کانادا اهمیت ویژه ای برای کنار هم بودن اعضای خانواده قائل است. بنابراین بر خلاف آمریکا، مدت زمان گرفتن اقامت کانادا از طریق ازدواج زیاد نیست و به شرط آنکه همه شرایط و مدارک آماده باشد، به سرعت قابل انجام است.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، می‌توانید مقاله اقامت کانادا از طریق ازدواج را بخوانید.

اقامت کانادا از طریق تولد فرزند

کانادا از جمله کشورهایی است که از قاعده خاک در اعطای حق شهروندی تبعیت می‌کند. به این معنا که اگر فرزند شما در خاک کانادا به دنیا بیاید، از همان لحظه تولد شهروند کانادا محسوب می‌شود و می‌تواند پاسپورت این کشور را دریافت کند.

بنابراین برخی اشخاص که به دنبال گرفتن اقامت کانادا از طریق تولد فرزند هستند، به صورت توریستی، درمانی و یا از طریق ویزای تحصیلی وارد خاک کانادا می‌شوند و فرزند خود را در این کشور به دنیا می‌آورند. در این صورت فرزند آن‌ها شهروند کانادا محسوب می‌شود.

اما باید توجه کنید تا زمانی که فرزند شما به سن قانونی نرسد، امکان انجام اقدام حقوقی برای گرفتن اقامت پدر و مادرش را نخواهد داشت. بنابراین اقامت والدین از طریق تولد فرزند در کانادا، تا زمانی که فرزند شما به سن قانونی نرسد، امکان پذیر است.

در این روش فقط به طور قطعی می‌توان گفت که فرزند شما شهروند کانادا خواهد شد، اما نمی‌توان هیچ حرف قطعی در مورد اقامت والدین از طریق تولد فرزند زد. بنابراین به امید گرفتن اقامت کانادا از طریق تولد فرزند اقدام نکنید و فقط وقتی این کار را انجام دهید که می‌خواهید فرزند شما با تولد در این کشور، شهروند کانادا شود.

سخن پایانی

در این مقاله درباره روش های مهاجرت به کانادا و نحوه گرفتن اقامت کانادا صحبت کردیم و علاوه بر اینکه روش های قدیمی همچون اقامت کانادا از طریق کار و تحصیل، بررسی شد، شرایط جدید مهاجرت به کانادا برای ایرانیان نیز بیان شد و توضیح دادیم که ایرانیان چطور با شرایط جدید می‌توانند از طریق توریستی اقامت بلند مدت کانادا را دریافت کنند.

در این مطلب همچنین در مورد اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری نیز صحبت کردیم و توضیح دادیم که چرا اقامت کانادا از طریق خرید ملک، گزینه مناسبی نیست و باید به دنبال راه های مناسب تری در زمینه سرمایه گذاری در کانادا باشید. درباره روش های متفرقه ای همچون اقامت کانادا از طریق تولد فرزند و ازدواج نیز توضیحات کوتاهی ارائه شد.

همچنین سعی شد مدت زمان گرفتن اقامت کانادا در روش های مناسب بررسی شود و سریع ترین روش برای گرفتن اقامت کانادا بیان شد. امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید اطلاعات کاربردی و مناسبی در زمینه مهاجرت به کانادا دریافت کنید و بتوانید بهترین روش را با توجه به شرایط شخصی خود انتخاب کنید. در صورت داشتن سوال بیشتر، مقالات تخصصی مربوط به هر روش را بخوانید یا سوال خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات