" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

مهاجرت و اقامت آمریکا: شرایط و روش های اقامت برای ایرانیان

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

به دلیل نبود روابط سیاسی میان ایران و آمریکا، برخی از روش های اخذ اقامت آمریکا برای ایرانیان در دسترس نیست، اما این موضوع به آن معنا نیست که ایرانیان امکان گرفتن اقامت آمریکا و مهاجرت به این کشور را ندارند. هنوز هم راه هایی برای مهاجرت ایرانیان به آمریکا وجود دارد. در این مقاله به بررسی بهترین راه های اخذ اقامت آمریکا برای ایرانیان خواهیم پرداخت.

در این مطلب ابتدا ویزاهای مهاجرتی آمریکا برای ایرانیان را بررسی خواهیم کرد و اخذ اقامت آمریکا با روش های کاری، خانوادگی، سرمایه گذاری در آمریکا و لاتاری اقامت آمریکا توضیح داده خواهد شد. سپس به این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌توانیم با ویزاهای غیرمهاجرتی همچون ویزای تحصیلی یا توریستی آمریکا، اقامت آمریکا را به دست آوریم.

در هر بخش نیز نکات و شرایط راه های اخذ اقامت آمریکا خواهیم گفت که به تصمیم گیری مناسب‌تر و آگاهانه تر شما کمک خواهد کرد. تمام اطلاعات این مقاله صادقانه و بدون بزرگنمایی در اختیار شما مخاطب عزیز قرار می‌گیرد، چرا که هدف سایت لایزرو ایجاد یک دانشنامه مهاجرتی رایگان، برای افزایش دانش مهاجرتی شماست. بنابراین توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مهاجرت و اقامت آمریکا: شرایط و روش های اقامت برای ایرانیان در این مطلب ابتدا ویزاهای مهاجرتی آمریکا برای ایرانیان را بررسی خواهیم کرد و اخذ اقامت آمریکا با روش های کاری، خانوادگی، سرمایه گذاری در آمریکا و لاتاری اقامت آمریکا توضیح داده خواهد شد.
در این مطلب ابتدا ویزاهای مهاجرتی آمریکا برای ایرانیان را بررسی خواهیم کرد و اخذ اقامت آمریکا با روش های کاری، خانوادگی، سرمایه گذاری در آمریکا و لاتاری اقامت آمریکا توضیح داده خواهد شد.

برای مهاجرت به آمریکا از کجا شروع کنم؟

به احتمال زیاد از زمان شروع خواندن مقاله این سوال در ذهن شماست که برای مهاجرت به آمریکا از کجا شروع کنم؟ و چه راه و روشی را باید برای این کار انتخاب کنم. مطمئن باشید که شما تنها نیستید و ایرانیان دیگری که هم اکنون در آمریکا هستند، قبلا چنین سوالی داشته‌اند.

در پاسخ باید بگوییم که برای شروع راه گرفتن اقامت آمریکا، ابتدا باید شرایط خود را برای دریافت ویزاهای مهاجرتی آمریکا بررسی کنید. ویزاهای مهاجرتی آمریکا (Immigrant Visa) که به صورت اختصاری IV نامیده می‌شوند، دسته‌ای از ویزاهای آمریکا هستند که برای مهاجرت و اخذ اقامت دائم آمریکا طراحی شده‌اند. افرادی که بتوانند ویزاهای مهاجرتی آمریکا را دریافت کنند، به محض ورودشان به آمریکا یا اندکی پس از زندگی در این کشور، کارت اقامت دائم آمریکا (گرین کارت) را دریافت می‌کنند.

برای گرفتن ویزاهای مهاجرتی، علاوه بر مصاحبه در سفارت آمریکا باید یک سری آزمایشات و معاینات پزشکی را نیز تحت نظر پزشک معتمد سفارت انجام دهید که به مدیکال آمریکا معروف است. پس از آنکه مشخص شد از لحاظ سلامت و سایر موارد دیگر هیچ خطری برای امنیت ملی آمریکا ندارید، در آن صورت امکان صدور ویزای مهاجرتی آمریکا برای شما وجود دارد.

معمولا برای گرفتن ویزاهای مهاجرتی آمریکا به شرایط خاص و ویژه ای نیاز دارید که شاید برای تمام افراد وجود نداشته باشد. در ادامه این شرایط را توضیح می‌دهیم، ولی برای آگاهی بدانید که تنها ویزای مهاجرتی آمریکا که نیاز به شرایط خاصی ندارد و برای همه ایرانیان در دسترس است، ویزای لاتاری است که در بخش خود توضیح داده خواهد شد.

اگر شرایط شما به گونه ای باشد که امکان گرفتن ویزاهای مهاجرتی را داشته باشید، می‌توانید در مراحل کمتر و با اطمینان بیشتر به اقامت دائم آمریکا دست پیدا کنید. در بخش‌های بعدی به معرفی انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکا و شرایط آن برای ایرانیان خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید: گرفتن ویزای آمریکا برای ایرانیان دو تابعیتی راحت‌ تر است؟

اقامت امریکا با ازدواج یا ویزاهای خانوادگی

اگر همسر، پدر، مادر یا برادر و خواهر شما، شهروند آمریکا یا مقیم دائم این کشور (دارنده گرین کارت) هستند. می‌توانید از طریق گرفتن ویزای خانوادگی آمریکا، به این کشور مهاجرت کنید و شما هم اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

به این روش گرفتن اقامت آمریکا از طریق اسپانسرشیپ خانواده نیز گفته می‌شود. ویزاهای خانوادگی انواع گوناگونی دارند و نوع آن بستگی به رابطه خانوادگی شما با فرد مقیم دارد. اگر همسر شخص مقیم در آمریکا هستید، برای شما ویزای ازدواج صادر می‌شود و اگر قصد ازدواج با آن شخص در آمریکا را دارید،برای شما ویزای نامزدی یا ویزای K1 صادر می‌شود. به این ترتیب، اقامت امریکا با ازدواج برای شما ممکن خواهد شد.

به همین ترتیب اگر از طریق پدر و مادر خود اقدام کنید، انواع دیگری از ویزاهای خانوادگی برای شما صادر می‌شود. که برای دیدن جدول انواع مختلف این ویزاها می‌توانید به مقاله تخصصی ویزاهای خانوادگی آمریکا مراجعه کنید.

هر سال در هنگام نوشتن لایحه بودجه آمریکا، سهمیه خاصی برای ویزاهای خانوادگی تعیین می‌شود و وزارت خارجه آمریکا مجاز نیست که بیشتر از این تعداد ویزای خانوادگی صادر کند. اولویت صدور این ویزاها نیز برای ویزاهای ازدواج است (یعنی همسر شخص مقیم دائم آمریکا یا شهروند این کشور باشد).

از آنجا که اتباع زیادی از هند و چین در آمریکا زندگی می‌کنند و مقیم دائم این کشور هستند، معمولا در هر سال بیشتر سهمیه های این نوع ویزا به خانواده این ملیت‌ها تعلق می‌گیرد و شما باید مدت زمان نسبتا طولانی برای گرفتن ویزای خانوادگی آمریکا منتظر باشید. به طوری که گاهی فرزند متاهل یک شهروند آمریکایی باید حدود 12 سال منتظر بماند تا بتواند ویزای خود را دریافت کند.

توجه کنید که مدت انتظار برای ویزا با توجه به نوع ویزای خانوادگی متفاوت است. روند قانونی درخواست ویزا نیز به پیگیری‌های زیاد در درون آمریکا و گرفتن وکیل نیاز دارد. به همین دلیل اگر قرار است به دنبال این ویزا باشید، بهتر است به فکر هزینه‌های آن نیز باشید و صبر خوبی داشته باشید.

برخی اوقات ممکن است از شما یا خانواده‌تان در آمریکا حتی تست DNA نیز درخواست شود. هیچ روند سریعی برای این نوع ویزا وجود ندارد. بنابراین شرایط گرفتن ویزای خانوادگی، فقط این نیست که اعضای خانواده شما شهروند یا مقیم دائم آمریکا باشند، بلکه باید برای طی کردن روند قانونی آن، صبر و پیگیری زیادی داشته باشید که برای برخی از افراد خارج از تحمل است.
اقامت آمریکا از طریق تولد فرزند

دولت آمریکا به نوزادانی که در آمریکا متولد شوند، حق شهروندی و پاسپورت آمریکا را اعطا می‌کند. بنابراین معمولا زوج های دانشجو که برای تحصیل به آمریکا آمده‌اند، از این فرصت استفاده می‌کنند و فرزند خود را در آمریکا به دنیا می‌آورند. به این ترتیب فرزند آن‌ها از همان ابتدای تولد شهروند کشور آمریکا خواهد شد و پاسپورت آمریکایی می‌گیرد.

اما این موضوع به آن معنا نیست که به پدر و مادر بچه نیز اقامت دائم داده می‌شود. اقامت آمریکا از طریق تولد فرزند امکان پذیر نیست. با اینکه فرزند به دنیا آمده در آمریکا، شهروند این کشور محسوب می‌شود، اما پدر و مادر او پس از تمام شدن مهلت اقامت باید این کشور را ترک کنند.

فرزندشان همیشه شهروند آمریکا خواهد بود و می‌تواند بدون ویزا وارد این کشور شود. بعد از 21 سالگی نیز می‌تواند برای گرفتن اقامت پدر و مادر خود اقدام کند. بنابراین اگر قصد گرفتن اقامتآمریکا از طریق تولد فرزند را دارید، باید 21 سال صبر کنید تا فرزند شما به سن قانونی برسد و بتواند از طریق قانونی برای گرفتن اقامت شما تلاش کند.

اقامت آمریکا از طریق سرمایه گذاری

اگر فرد ثروتمندی هستید، می‌توانید از این روش برای گرفتن اقامت آمریکا استفاده کنید. البته توجه کنید که کشور آمریکا اقتصاد اول دنیاست، پس انتظار یک سرمایه گذاری کوچک برای گرفتن کارت اقامت را نداشته باشید.

گرفتن اقامت دائم آمریکا از طریق سرمایه گذاری، فقط از سرمایه گذاری بر روی پروژه ها امکان پذیر است و امکان اخذ اقامت آمریکا با خرید ملک یا سپرده گذاری در بانک وجود ندارد. حداقل سرمایه گذاری لازم برای گرفتن اقامت نیز، 900 هزار دلار در پروژه‌های مناطق کمتر توسعه یافته و یک میلیون هشتصد هزار دلار در پروژه‌های مناطق توسعه یافته است.

نکته مهمی که باید در اخذ اقامت آمریکا با سرمایه گذاری به آن توجه کنید این است که تا زمانی پروژه‌ها به اهداف خود نرسند، برای شما کارت اقامت دائم صادر نمی‌شود و اگر پروژه شکست بخورد، هیچ چیزی نصیب شما نمی‌شود و باید به کشور خود بازگردید.

پروژه‌هایی که به این منظور انتخاب می‌شود، اکثرا پروژه‌های بدون سود یا پر ریسکی است که سایر سرمایه‌گذاران آمریکایی علاقه‌ای به شرکت در آن ندارند. بنابراین اگر قصد گرفتن اقامت آمریکا با سرمایه گذاری را دارید، حتما از ریسک های آن آگاه باشید. احتمال دارد که پول بسیار زیادی در این راه صرف کنید و در نهایت به هیچ چیز نرسید.

به این نکته هم توجه کنید که انتقال پول و سرمایه گذاری در آمریکا برای ایرانیان به همین سادگی هم نیست. شما باید پول خود را در سیستم پیچیده بانکی و مالیاتی آمریکا وارد کنید و اگر لازم باشد باید منشا پول خود را نیز مشخص کنید. در هر مرحله امکان دارد که با یک اشتباه، پول شما به مدت زیادی بلوکه شود یا کارمزدهای زیادی از آن کسر شود. پس این ریسک‌ها را نیز باید جدی بگیرید و اگر قصد این کار را دارید، حتما از وکیل‌ها و مدیران مالی مجرب و معتبر در آمریکا کمک بگیرید.

همانطور که گفته شد راه‌های سرمایه گذاری ایرانیان در آمریکا معمولا بسیار پرریسک و پر هزینه است. بنابراین برخی ایرانیان روش دیگری را به این منظور استفاده می‌کنند. این افراد ابتدا، پاسپورت ترکیه از از طریق خرید ملک دریافت می‌کنند و سپس با هویت جدید خود از امتیازات شهروندان ترک برای به دست آوردن اقامت آمریکا از طریق سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک، راحت ترین و سریع ترین راه گرفتن پاسپورت دوم برای ایرانیان است. در پاسپورت جدید خود که توسط کشور ترکیه صادر می‌شود، حتی می‌توانید نام و نام خانوادگی خود را نیز عوض کنید و یک هویت جدید داشته باشید.

شهروندان کشور ترکیه، با سرمایه گذاری 400 هزار دلار در آمریکا، می‌توانند اقامت دائم این کشور را به دست آورند. بنابراین ایرانیان با گرفتن پاسپورت ترکیه، می‌توانند از این امتیاز شهروندان ترک بهره‌مند شوند و اقامت آمریکا از طریق سرمایه گذاری را با هزینه و ریسک کمتر دریافت کنند.

اقامت امریکا ثبت شرکت

ثبت شرکت در آمریکا، بدون افتتاح حساب بانکی در آمریکا ممکن نیست. از آنجا که ایرانیان غیرمقیم اجازه افتتاح حساب بانکی در آمریکا را ندارند، در نتیجه اخذ اقامت امریکا ثبت شرکت برای ایرانیان در دسترس نیست. اگر شما نتوانید بنیان گذار یک شرکت در آمریکا باشید، چطور می‌توانید از مزایای آن برای اخذ اقامت استفاده کنید؟

اقامت دائم امریکا از طریق کار

ویزاهای کاری آمریکا معمولا برای ایرانیان در دسترس نیست. این نوع ویزاها دسته‌بندی های زیادی دارند که همه آن‌ها را می‌توانید در مقاله انواع ویزاهای کاری آمریکا مشاهده کنید. یک دسته از ویزاهای کاری آمریکا که جز ویزاهای مهاجرتی محسوب می‌شود، مخصوص افرادی است که در کشورهای دیگر برای دولت آمریکا کار کرده‌اند.

به طور مثال برخی از شهروندان افغانستانی یا عراقی که در زمان حضور آمریکا به عنوان مترجم یا راهنما برای ارتش و دولت این کشور مشغول به کار بوده‌اند، می‌توانند ویزای کاری ویژه دریافت کنند که جز ویزاهای مهاجرتی آمریکا محسوب می‌شود.

برخی کشورهای دیگر مثل مکزیک یا کانادا نیز، پیمان‌های مبادله نیروی کار با کشور آمریکا امضا کرده‌اند و به این ترتیب شهروندان آن‌ها می‌توانند انواع گوناگونی از ویزاهای کار این کشور را دریافت کنند.

اما کشور ایران هیچ رابطه‌ای با آمریکا ندارد، بیشتر درخواست‌های کار برای افراد خارجی نیز در دست اتباع هند و چین است که آن‌ها نیز این درخواست‌ها را به اتباع کشورهای خود اختصاص می‌دهند. در نتیجه اقامت دائم امریکا از طریق کار برای ایرانیان در دسترس نیست، مگر آنکه فرد بسیار نخبه‌ای باشید که جایگزینی برای شما در آمریکا وجود نداشته باشد یا مانند شما در این کشور بسیار کم باشد.

در سال‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که برخی از پرستاران ایرانی با شرکت در آزمون‌های بسیار سخت، توانسته‌اند ویزای کاری آمریکا را دریافت کنند. اما به وضوح مشخص است که تمام افراد قدرت ایجاد چنین شرایطی را ندارند و برای گرفتن این نوع ویزا باید بسیار متخصص باشید و در آزمون‌های بزرگ لیاقت خود را نشان دهید.

البته این نکته را هم باید اضافه کنیم که اقامت دائم امریکا از طریق کار فقط برای ایرانیانی در دسترس نیست که در ایران هستند و می‌خواهند با ویزای کار وارد آمریکا شوند، ایرانیان می‌توانند با ویزاهای دیگری وارد آمریکا شوند و سپس با تبدیل وضعیت ویزای خود، در آمریکا شروع به کار کنند و اقامت دائم امریکا از طریق کار را به دست آورند. در انتهای مقاله در مورد این وضعیت بیشتر صحبت خواهیم کرد.

لاتاری اقامت آمریکا (بهترین راه برای مهاجرت افراد عادی)

آمریکا تنها کشور در جهان است که به صورت رسمی یک راه برای مهاجرت افراد عادی به این کشور ایجاد کرده است که برای استفاده از این روش نیاز به هیچ شرایط خاص یا ویژه‌ای ندارید. این راه ثبت نام در برنامه لاتاری آمریکا است که هر سال برگزار می‌شود و اتفاقا ایرانیان نیز اجازه ثبت نام در لاتاری آمریکا را دارند.

تمام ایرانیانی که مدرک دیپلم دارند، می‌توانند هر سال در لاتاری آمریکا ثبت نام کنند. اگر دیپلم ندارید، فقط با داشتن دوسال سابقه کار می‌توانید در این برنامه ثبت نام کنید یا اینکه زیرمجموعه پدر و مادر یا همسر خود در آن شرکت کنید.

شش ماه بعد از ثبت نام لاتاری، یک قرعه کشی برگزار می‌شود و تعداد زیادی از شرکت کنندگان به عنوان برنده لاتاری مشخص می‌شوند. برندگان لاتاری آمریکا می‌توانند همراه افراد زیر مجموعه خود (همسر و فرزند) ویزای لاتاری دریافت کنند. کل فرآیند دریافت ویزای لاتاری نیز باید در کمتر از یکسال انجام شود.

ویزای لاتاری از نوع ویزاهای مهاجرتی آمریکاست و در نتیجه اگر آن را دریافت کنید، به محض ورود به این کشور، کارت اقامت دائم آمریکا (گرین کارت) برای شما صادر می‌شود و می‌توانید برای همیشه در آنجا زندگی کنید. به همین خاطر گاهی به این برنامه لاتاری اقامت آمریکا نیز گفته می‌شود، یعنی یک قرعه کشی که جایزه آن اقامت آمریکا است.

کشور آمریکا برای حفظ تنوع نژادی این کار را انجام می‌دهد و همانطور که از متن بالا متوجه شدید، ثبت نام در لاتاری و برنده شدن در آن، فقط به شانس نیاز دارد و نیاز به هیچ شرایط خاص و ویژه‌ای ندارید. حتی نیاز نیست که زبان انگلیسی بلد باشید!

اگر این روش را با سایر راه های اخذ اقامت آمریکا مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که لاتاری اقامت آمریکا ساده ترین، ارزان ترین و سریع ترین روش مهاجرت به آمریکاست. احتمالا علاقه‌مند هستید که اطلاعات بیشتری در مورد این روش به دست آورید، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما مقاله لاتاری آمریکا چیست و چگونه ثبت نام کنیم؟ را بخوانید.

اقامت دائم امریکا از طریق تحصیل یا ویزای توریستی

ویزای تحصیلی آمریکا از نوع غیرمهاجرتی است، یعنی اقامت تحصیلی در آمریکا از نوع کوتاه مدت است و بعد از اتمام مدت زمان تحصیل خود باید به کشور خود برگردید. در نتیجه اخذ اقامت دائم امریکا از طریق تحصیل به صورت مستقیم امکان پذیر نیست، ولی می‌توانید از طریق تبدیل وضعیت ویزای خود به این هدف دست پیدا کنید.

به تمام دانشجویان خارجی که با ویزای تحصیلی در آمریکا هستند، پس از فارغ التحصیلی یکسال زمان داده می‌شود که در آمریکا کار کنند. اگر دانشجو در این مدت مشغول به کار شود، می‌تواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری H1-B تبدیل کند و وضعیت مهاجرتی خود را تغییر دهد.

همین تبدیل نوع ویزا، یک شروع برای اخذ اقامت دائم امریکا از طریق تحصیل است. بعد از اینکه در آمریکا مشغول به کار شدید، امکان این وجود دارد که ویزای کاری H1-B را به انواع دیگری از ویزا تبدیل کنید و در نهایت اقامت دائم خود را به دست آورید.

نکته مهم این است که باید شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنید که بعد از فارغ التحصیلی حتما کار پیدا کنید، چنانچه پس از فارغ التحصیلی، در یک مدت زمان معین موفق به پیدا کردن کار نشوید، باید آمریکا را ترک کنید و اجازه اقامت بیشتر در این کشور را ندارید. در نتیجه امکان تبدیل ویزای خود و گرفتن اقامت دائم امریکا از طریق تحصیل را نیز نخواهید داشت.

اگر هم قصد گرفتن اقامت امریکا با ویزای توریستی را دارید، اجازه دهید که در همین ابتدا و به صورت خیلی ساده و واضح بگوییم که امکان گرفتن اقامت امریکا با ویزای توریستی وجود ندارد. شما با این ویزا فقط به مدت بسیار کوتاه (حداکثر 6 ماه) می‌توانید در آمریکا اقامت داشته باشید.

با ویزای توریستی حق کار کردن در آمریکا یا اقامت طولانی مدت در این کشور را ندارید و پس از تمام شدن مدت اقامت باید حتما به کشور خود بازگردید. تبدیل نوع ویزای توریستی به ویزاهای دیگر تقریبا کاری نشدنی است، بنابراین برای گرفتن اقامت آمریکا به دنبال ویزای توریستی نروید.

سوالات متداول

سوال: بهترین شغل برای مهاجرت به آمریکا چیست؟

پاسح: از آنجا که ویزاهای کاری آمریکا برای ایرانیان در دسترس نیست. بنابراین در روش های اخذ اقامت آمریکا برای ایرانیان، شغل شما چندان مهم نیست. در نتیجه بهترین شغل برای مهاجرت به آمریکا موضوعیت ندارد و باید دنبال فراهم آوردن شرایط دیگری باشید.

سوال: اقامت امریکا با خرید ملک امکان پذیر است؟

پاسخ: خیر. کشور امریکا هیچ طرح مهاجرتی بر پایه فروش ملک ندارد، در نتیجه اخذ اقامت امریکا با خرید ملک امکان پذیر نیست

سخن پایانی

برای مهاجرت به آمریکا از کجا شروع کنم؟ یک سوال بسیار پرتکرار برای آغاز راه مهاجرت به آمریکا است و در این مقاله سعی کردیم که یک نقشه راه کامل برای راه های اخذ اقامت آمریکا برای ایرانیان ارائه کنیم.

در بخش‌های مختلف این مطلب روش های مختلفی همچون اخذ اقامت آمریکا از طریق خانوادگی و ازدواج، اخذ اقامت امریکا از طریق کار و سرمایه گذاری و لاتاری اقامت آمریکا، توضیح داده شد. در انتهای مقاله نیز بخشی را به اخذ اقامت دائم امریکا از طریق تحصیل اختصاص دادیم و توضیح دادیم با اینکه ویزای تحصیلی جز ویزاهای غیرمهاجرتی است، اما باز هم راهی وجود دارد که به کمک تحصیل در آمریکا بتوانید به اقامت دائم این کشور دست پیدا کنید.

امیدواریم این نوشته که با پاسخ به یک سوال پرتکرار شروع شد، بتواند شما را در انتخاب یک راه درست و مطمئن برای مهاجرت به آمریکا کمک کند. چنانچه سوالی درباره هر یک از روش های اخذ اقامت آمریکا برای ایرانیان دارید، آن را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات