" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

گرفتن ویزای آمریکا برای ایرانیان دو تابعیتی راحت‌ تر است؟

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

به دلیل نبود رابطه سیاسی بین ایران و آمریکا، ایرانیان فقط می‌توانند چند نوع از ویزاهای آمریکا را دریافت کنند و امکان اخذ برخی از ویزاها وجود ندارد. در ضمن برای اخذ ویزاهای مجاز نیز دشواری‌هایی برای ایرانیان وجود دارد. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که:

شرایط ایرانیان دو تابعیتی برای گرفتن ویزای آمریکا چگونه است؟

آیا ایرانیانی که پاسپورت یک کشور دیگر را دارند، راحت تر ویزای آمریکا دریافت می‌کنند؟

ایرانیان چگونه می‌توانند پاسپورت یک کشور دیگر را دریافت کنند؟

آیا برای گرفتن ویزای آمریکا لازم است که تابعیت یک کشور دیگر را داشته باشیم؟

چنانچه جز ایرانیان با تابعیت دوگانه هستید، یا کنجکاو هستید که شرایط اخذ ویزای آمریکا با گرفتن پاسپورت یک کشور دیگر را بدانید. توصیه می‌کنیم که حتما تا انتهای این مقاله با لایزرو همراه باشید تا بتوانید همه اطلاعات مهم و ضروری در این زمینه را دریافت کنید.

سایت لایزرو یک موسسه مهاجرتی نیست، بلکه هدف ما ایجاد یک دانش‌نامه مهاجرتی است که بتوانیم اطلاعات مربوط به مهاجرت و سفر به کشورهای خارجی را صادقانه و بدون بزرگ‌نمایی در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار دهیم. هدف ما با افتخار افزایش آگاهی شماست!

به تمام ایرانیانی که علاوه بر پاسپورت کشور ایران، پاسپورت یک کشور دیگر را نیز دارند، ایرانی دو تابعیتی یا ایرانی با تابعیت دوگانه گفته می‌شود. توجه کنید که داشتن پاسپورت یک کشور دیگر، با داشتن اقامت دائم تفاوت دارد.
به تمام ایرانیانی که علاوه بر پاسپورت کشور ایران، پاسپورت یک کشور دیگر را نیز دارند، ایرانی دو تابعیتی یا ایرانی با تابعیت دوگانه گفته می‌شود. توجه کنید که داشتن پاسپورت یک کشور دیگر، با داشتن اقامت دائم تفاوت دارد.

به چه کسانی ایرانیان دو تابعیتی گفته می‌شود؟

به تمام ایرانیانی که علاوه بر پاسپورت کشور ایران، پاسپورت یک کشور دیگر را نیز دارند، ایرانی دو تابعیتی یا ایرانی با تابعیت دوگانه گفته می‌شود. توجه کنید که داشتن پاسپورت یک کشور دیگر، با داشتن اقامت دائم تفاوت دارد.

هنگامی که شما پاسپورت یک کشور دیگر را دارید، در واقع حق شهروندی آن کشور را به دست آورده‌اید و در بسیاری از زمینه‌ها با شما همانند شهروند آن کشور برخورد می‌شود. ولی هنگامی که اقامت دائم یک کشور را دارید، شما فقط می‌توانید، مدت بسیار طولانی در آن کشور زندگی کنید و شهروند آن کشور به حساب نمی‌آیید.

هنگامی که اقامت دائم دارید، از لحاظ قانونی یک خارجی محسوب می‌شوید که اجازه دارد به مدت طولانی در این کشور اقامت داشته باشد. ولی وقتی پاسپورت یا حق شهروندی یک کشور را دارید، از لحاظ قانونی خارجی محسوب نمی‌شوید و در واقع همانند شهروندهای دیگر هستید. این تفاوت مهم داشتن اقامت دائم و پاسپورت یک کشور است و باید توجه کنید به یک ایرانی که اقامت دائم یک کشور دیگر را دارد، دو تابعیتی گفته نمی‌شود و این شخص ایرانی فقط تابعیت ایران را دارد.

چگونه می‌توان تابعیت یا پاسپورت یک کشور دیگر را به دست آورد؟

هر کشور برای اعطای تابعیت یا حق شهروندی به خارجی‌ها، قوانین مخصوص به خود را دارد. بعضی کشورها مثل امارات متحده عربی بسیار سخت‌گیر هستند و به هیچ وجه حق تابعیت به شهروندان خارجی نمی‌دهند.

برخی کشورها هم قوانین ساده‌تری دارند و می‌توانید تابعیت آن‌ها را با استفاده از راهکارهایی به دست آورید. در ادامه چند روش گرفتن تابعیت کشورهای دیگر را بیان می‌کنیم که در اکثر کشورها مورد قبول است، اما همیشه به یاد داشته باشید، کشورهایی در جهان وجود دارند که به هیچ وجه به شما تابعیت یا حق شهروندی اعطا نمی‌کنند.

گرفتن تابعیت از طریق تولد

تعداد زیادی از کشورهای جهان مانند آمریکا، کانادا و ... تابعیت خود را از طریق تولد اعطا می‌کنند. اگر نوزادی در این کشورها به دنیا بیاید، از همان زمان تولد تابعیت آن کشورها را داراست. به این روش گرفتن تابعیت، اصل خاک گفته می‌شود. یعنی نوزادی که در آن کشور به دنیا می‌آید، حق شهروندی را دریافت می‌کند.

برخی از کشورها اصل خاک را قبول ندارند و اگر نوزادی در کشور آن‌ها به دنیا بیاید، به او تابعیت نمی‌دهند، ولی اگر پدر یا مادر این نوزاد تابعیت کشور آن‌ها را داشته باشد، به نوزاد نیز حق شهروندی و تابعیت داده می‌شود. به این روش گرفتن تابعیت اصل خون گفته می‌شود.

برخی کشورها برای اعطای تابعیت از طریق تولد، از اصل خاک پیروی می‌کنند، برخی از اصل خون و برخی دیگر، هر دو اصل برای اعطای تابعیت قبول دارند.

گرفتن تابعیت از طریق ازدواج 

تعداد زیادی از کشورها، تابعیت خود را از طریق ازدواج اعطا می‌کنند. اگر با شهروند یکی از این کشورها ازدواج کنید، می‌توانید روند قانونی گرفتن تابعیت را شروع کنید و در نهایت پاسپورت آن کشور را دریافت کنید.

بیشتر بدانید: راهنمای افتتاح حساب بانکی در آمریکا (افراد مقیم دائم و غیر مقیم)

گرفتن تابعیت با خرید ملک و سرمایه‌گذاری

فقط تعدادی از کشورهای جهان با این روش تابعیت خود را اعطا می‌کنند. برخی به اشتباه آن را خرید پاسپورت می‌نامند که این نام‌گذاری اشتباه است و این سوتفاهم را به وجود می‌آورد که یک کشور پاسپورت خود را مانند کالا می‌فروشد.

در صورتی که اینطور نیست. اخذ تابعیت از طریق خرید ملک یا سرمایه‌گذاری، روندهای قانونی مخصوص به خود را دارد. برخی کشورها در این زمینه بسیار سخت گیر هستند و حتما باید پول و زمان زیادی برای گرفتن تابعیت آن‌ها صرف کنید.

برخی کشورهای دیگر همانند ترکیه، روش‌های بسیار راحت و سریعی را برای اعطای تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری، دارند. گرفتن پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک در این کشور بسیار رایج است و کشور ترکیه از این روش توانسته سرمایه‌های خارجی زیادی را به سمت این کشور جلب کند.

در سال‌های اخیر، ایرانیان زیادی از طریق خرید ملک پاسپورت کشور ترکیه را گرفته‌اند. هدف برخی از این ایرانیان، زندگی و سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه است، اما هدف برخی ایرانیان از گرفتن پاسپورت ترکیه، اخذ راحت‌تر ویزای آمریکا یا کانادا است؛ اما آیا ایرانیان دو تابعیتی راحت تر ویزای آمریکا یا کانادا می‌گیرند؟ این موضوع را در قسمت‌های بعدی بررسی خواهیم کرد.

شرایط ایرانیان دو تابعیتی برای گرفتن ویزای آمریکا

از آنجا که ایرانیان دو تابعیتی، پاسپورت‌های کشورهای مختلفی را دارند، نمی‌توان شرایط یکسانی را برای تمام این ایرانیان در نظر گرفت. اولین سوال مهم این است که این ایرانیان تابعیت کدام کشور را دارا هستند؟

اگر ایرانی دو تابعیتی هستید، به این معنا نیست که با پاسپورت یک کشور دیگر حتما ویزای آمریکا را دریافت خواهید کرد. باید در ابتدا تحقیق کنید که روابط کشور تابعیت دوم شما با آمریکا چگونه است. مثلا کشور کانادا با آمریکا روابط اقتصادی و سیاسی بسیار نزدیکی دارد. شهروندان کانادایی به راحتی می‌توانند برای کار به آمریکا بروند و در برخی موارد حتی برای رفتن به کانادا نیاز به ویزا هم ندارند.

اکثر کشورهای اروپایی نیز همینطور هستند و روابط بسیار خوبی با آمریکا دارند، اما کشورهای کوچک اروپایی معمولا روابط اقتصادی کمی با آمریکا دارند و شرایط شهروندان این کشورها برای گرفتن ویزای کار آمریکا مناسب نیست.

شرایط شهروندان کشور ترکیه برای گرفتن ویزای آمریکا، در برخی از موارد بهتر از شهروندان ایرانی است. از آنجا که آمریکا و ترکیه دارای روابط اقتصادی هستند، افراد دارای پاسپورت ترکیه شرایط بهتری برای گرفتن ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا و در نهایت گرفتن اقامت دائم آمریکا دارند.

شرایط تابعیت سایر کشورهای جهان برای گرفتن ویزای آمریکا نیز، باید دقیق‌تر بررسی شود. شاید کشور آمریکا شرایط ویژه‌ای را در مدت زمان محدودی برای شهروندان یک کشور در نظر بگیرد، شاید هم این شرایط برای ده‌ها سال برقرار باشد. اگر شرایط مناسبی برای ویزای آمریکا در یک کشور برقرار باشد، ایرانیان دو تابعیتی که پاسپورت این کشور را دارا هستند، می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

ایرانیان دوتابعیتی از کجا می‌توانند درباره شرایط تابعیت دوم خود را برای گرفتن ویزای آمریکا اطلاعات کسب کنند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله شرایط شهروندان کشورهای دیگر برای گرفتن ویزای آمریکا را بخوانید.

لایزرو: پایگاه، دانش کشور ها و مهاجرت: دریافت ویزای آمریکا برای ایرانیان دو تابعیتی

ایرانیانی که پاسپورت یک کشور دیگر را دارند، راحت تر ویزای آمریکا دریافت می‌کنند؟

متاسفانه در سال‌های اخیر تبلیغات شرکت‌های خارجی دارای دروغ‌هایی است و اینگونه به مخاطب خود نشان می‌دهند که ایرانیان دوتابعیتی به راحتی می‌توانند ویزای آمریکا را دریافت کنند. در صورتی که حقیقت ماجرا اینگونه نیست.

همانطور که در بخش قبل گفتیم، داشتن تابعیت دوم نمی‌تواند راحتی گرفتن ویزای آمریکا را تضمین کند. شما باید دقت کنید که تابعیت دوم کدام کشور را دارید؟ میزان روابط سیاسی و اقتصادی این کشور با آمریکا چقدر است؟ آیا کشور آمریکا شرایط ویژه‌ای برای اعطای ویزا به شهروندان این کشور در نظر گرفته است؟

پس ایرانیانی که در حال حاضر تابعیت دوم ندارند، و فقط برای گرفتن ویزای آمریکا قصد گرفتن تابعیت دوم دارند، باید قبل از هر چیز مسائل مربوط به این کشور را بررسی کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که شرکت‌های مهاجرتی با وعده گرفتن آسان ویزای آمریکا، اقدام به رفتن تابعیت دوم کشورهای بسیار کوچک برای ایرانیان می‌کنند. این کشورها غالبا جزیره‌های بسیار کوچکی در میان اقیانوس هستند و روابط چندانی هم با سایر کشورها ندارند.

اینکه با پاسپورت آن کشور بتوانید بدون ویزا به آمریکا سفر کنید، برای اکثر افراد مزیت چندان مهمی به حساب نمی‌آید، مگر آنکه گردشگر باشید و تمام زندگی شما سفر باشد. افراد توریست و گردشگر هم معمولا به راحتی می‌توانند ویزای توریستی کشور آمریکا را دریافت کنند. بنابراین این موضوع مزیت چندان مهمی نیست.

مشکل اصلی ایرانیان برای دریافت ویزای آمریکا در ویزاهای کاری و سرمایه‌گذاری است. چرا که ویزاهای مناسبی در این زمینه‌ها برای شهروندان ایرانی وجود ندارد. در نتیجه مزیت مهم این است، از کشوری تابعیت دریافت کنید که شهروندان آن مزایای زیادی برای دریافت ویزای کاری و سرمایه‌گذاری آمریکا دارند.

وگرنه دولت آمریکا هر سال ویزاهای تحصیلی، توریستی، خانوادگی و لاتاری زیادی برای شهروندان ایرانی صادر می‌کند و همین موضوع نشان می‌دهد که برای گرفتن این نوع ویزاها حتما لازم نیست که زحمت گرفتن تابعیت دوم را بکشیم و با ملیت ایرانی نیز امکان این موضوع وجود دارد.

به همین دلیل در سال‌های اخیر، تعدادی از ایرانیان که سرمایه‌های خوبی داشتند، با خرید ملک در ترکیه، پاسپورت این کشور را دریافت کردند. هدف این ایرانی‌ها این بود که با به دست آوردن پاسپورت ترکیه، از مزایای شهروندان ترکیه در گرفتن ویزای سرمایه گذاری آمریکا استفاده کنند.

کشور آمریکا برای ویزای سرمایه گذاری، امتیازاتی را برای شهروندان کشور ترکیه در نظر گرفته است و اتباع این کشور می‌توانند با سرمایه گذاری کمتر، ویزا و اقامت دائم آمریکا را به دست آورند. به همین دلیل ایرانیانی که قصد دارند، اقامت دائم آمریکا را با سرمایه گذاری به دست آورند، ابتدا تابعیت ترکیه را به دست می‌آورند و سپس از این امتیازات استفاده می‌کنند و با این امتیازات، راحت‌تر ویزای سرمایه گذاری آمریکا را دریافت خواهند کرد.

بیشتر بدانید: خرید سیم کارت در آمریکا: فعال‌سازی و بهترین اپراتورها

قضیه خاک و خون در مراودات مالی جهانی

ایرانیان دوتابعیتی باید حتما یک موضوع را توجه کنند. با اینکه شما پاسپورت یک کشور دیگر را دریافت کرده‌اید و عملا شهروند آن محسوب می‌شوید، اما گاها مشاهده می‌شود که این ایرانیان در هنگام انجام فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی، نمی‌توانند از امتیاز شهروندی خود استفاده کنند و با آن‌ها همانند ایرانیان تک تابعیتی برخورد می‌شود.

باید آگاه باشید که برخی از بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای ارائه خدمات خود از قاعده خون پیروی می‌کنند. یعنی اگر در ایران متولد شده باشید و پاسپورت یک کشور دیگر را اخذ کرده باشید، باز هم به شما همانند یک فرد ایرانی، خدمات ارائه خواهد شد. بنابراین ممکن است این بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به شما خدمات بین‌المللی و جهانی ارائه نکنند.

برخی دیگر از بانک‌ها نیز از قاعده خاک پیروی می‌کنند، یعنی به محل تولد شما توجه نمی‌کنند و فقط تابعیت یا پاسپورت شما را ملاک ارائه خدمات قرار می‌دهند. بنابراین به شما و سایر شهروندان آن کشور، خدمات یکسانی را ارائه خواهند کرد.

اگر هدف شما از گرفتن تابعیت دوگانه، بهره‌مندی از خدمات بانک‌های جهانی است. باید حتما این موضوع را از بانک مورد نظر خود بپرسید که ملاک ارائه خدمات آن‌ها قاعده خاک است یا خون! اگر ملاک قاعده خون باشد، پس تابعیت دوگانه شما هیچ تاثیر در دریافت خدمات نخواهد داشت و لازم نیست که تابعیت یک کشور خارجی دیگر را دریافت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل روشن کردیم که داشتن تابعیت یک کشور دیگر، همیشه به معنی دریافت راحت تر ویزای آمریکا نیست و قرار نیست دریافت ویزا برای همه ایرانیان دوتابعیتی راحت باشد. در واقع بسیار مهم است که کشور تابعیت دوم شما، چه روابطی با آمریکا دارد و آمریکا چه امتیازاتی را برای ویزا دادن به شهروندان این کشور دارد.

داشتن تابعیت دوم برای گرفتن ویزای آمریکا، در برخی موارد نه تنها سودی برای شما ندارد، بلکه شاید مجبور باشید برای دریافت ویزا، مدارکی را به تایید هر دو کشور دارای تابعیت برسانید و همین موضوع باعث صرف هزینه و زمان بیشتر برای دریافت ویزای آمریکا شود.

در نتیجه توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی به خوبی شرایط تابعیت دوم خود در اخذ ویزای آمریکا را بررسی کنید و تنها در صورتی برای گرفتن تابعیت دوم اقدام کنید، که بتوانید از امتیازات خوبی بهره‌مند شوید. اقدام بدون آگاهی، نه تنها کار شما را راحت‌تر نمی‌کند، بلکه ممکن است دردسرهایی نیز برای کار شما ایجاد کند.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات