" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

کلیرنس در ویزای آمریکا: چیست و چقدر طول می‌کشد؟ + تجربیات

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

کلیرنس در ویزای آمریکا (به انگلیسیWashington Special Clearance یا Security Advisory Opinion) برای اغلب ایرانیانی که قصد مهاجرت به آمریکا را دارند آشناست زیرا پرونده ایرانیان متقاضی ویزا آمریکا برای انجام بررسی های امنیتی وارد پروسه کلیرنس ویزای آمریکا می‌شوند. برخی از ریجکت در کلیرنس

کلیرنس در ویزای آمریکا چیست؟ کلیرنس، نظر امنیتی مشورتی یا کلیرنس ویژه واشینگتن پروسه ای است که وزارت امور خارجه آمریکا جهت تصمیم گیری جهت اعطا یا رد کردن درخواست ویزا متقاضی آن را اجرا می‌کند. به این پروسه کلیرنس امنیتی, کلیرنس اداری, یا فراوری اداری نیز گفته می‌شود. این پروسه به منظور تحقیق در رابطه با پرونده متقاضی، در زمینه هایی مانند جاسوسی، تروریسم، ورود به رشته های دانشگاهی حساس مانند شیمی، امنیت اطلاعات صورت می‌گیرد.

پروسه کلیرنس برخی از سازمان‌های آمریکا را درگیر می‌کند. برخی از این سازمان ها عبارت‌اند از: FBI، CIA، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا،دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه داری، دفتر امنیت بین‌المللی وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا. در این فرایند ممکن است اطلاعات با پلیس بین‌الملل نیز چک شود.

برای کسانی که پرونده آنها وارد پروسه کلیرنس می‌شود این سوال به وجود میاید که حالا کلیر شدن در سفارت امریکا چقدر طول میکشد؟ یا کلیرانس چه مدت طول می کشد؟ پروسه کلیرنس ویزا آمریکا از 1 هفته تا 6 هفته در مواردی هم ممکن است تا چند ماه زمان ببرد. در ادامه مقاله سعی داریم تمام سوالات شما را درباره کلیرنس ویزا آمریکا توضیح دهیم در صورت داشتن سوال می‌توانید از بخش نظرات این مقاله آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید. با لایزرو همراه باشید.

Clearance به منظور تحقیق در رابطه با پرونده متقاضی، در زمینه هایی مانند جاسوسی، تروریسم، ورود به رشته های دانشگاهی حساس مانند شیمی، امنیت اطلاعات صورت می‌گیرد.
Clearance به منظور تحقیق در رابطه با پرونده متقاضی، در زمینه هایی مانند جاسوسی، تروریسم، ورود به رشته های دانشگاهی حساس مانند شیمی، امنیت اطلاعات صورت می‌گیرد.

کلیرنس در ویزای آمریکا

کلیرنس ویزا کاملا بستگی به نظر فردی که در سفارت آمریکا با شما مصاحبه می‌کند دارد، اگر فرد مصاحبه کننده در پاسخ و صحبت شما تردید داشته باشد پرونده شما را برای بررسی های امنیتی وارد پروسه کلیرنس می‌کند. اگر شک و ابهام رابطه با پرونده شما برداشته شود ویزا شما صادر شده و می‌توانید وارد آمریکا شوید. اگر پرونده شما در کلیرنس تایید نشود درخواست ویزا شما رد خواهد شود و ممکن است در لیست سیاه آمریکا قرار بگیرید و دیگر امکان درخواست ویزا را نداشته باشید.

هدف از پروسه کلیرنس در ویزا آمریکا جلوگیری از ورود مخلان امنیت آمریکا، تروریست ها، جاسوسان و سایر افرادی که ممکن است امنیت آمریکا را به خطر بیاندازند.

مراحل کلیرنس در ویزای آمریکا

کلیرنس ویزای آمریکا مراحل مختلفی دارد و در هر مرحله پردازش هایی انجام می‌شود و نتیجه آن به مرحله بعدی منتقل شده تا سایر پردازش ها صورت گیرد. در ادامه به توضیح هر مرحله خواهیم پرداخت.

مرحله اول - شروع پروسه با درخواست ویزا متقاضی آغاز شده و متقاضی درخواست خود را به اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا ارسال می‌کند.

مرحله دوم - درخواست توسط افسر کنسولی بررسی شده و نام متقاضی وارد Consular Lookout and Support System (CLASS) به فارسی سیستم مراقبت و پشتیبانی کنسولی، می‌شود. مصاحبه با متقاضی انجام می‌شود.

مرحله سوم - افسر کنسولی تعیین می‌کند که آیا متقاضی صلاحیت دریافت ویزا را دارد یا خیر. علاوه بر این ممکن افسر تعیین کند که نظر مشورتی امنیتی لازم است یا خیر. درخواست متقاضی ممکن است شامل لیست هشدارهای فناوری (TAL) شود تا بررسی که آیا رشته/منطقه تحصیلی متقاضی در زیر فهرست TAL قرار می گیرد یا خیر.

مرحله چهارم - این مرحله دو حالت دارد.

در حالت اول اگر نیاز به نظر مشورتی امنیتی داشته باشد وارد بررسی Mantis می‌شوید این بررسی زمانی که درخواست شما مرتبط با فناوری های بالقوه و حساس باشد صورت می‌گیرد. نتیجه این بررسی به افسر کنسولی ارسال شده و او تصمیم می‌گیرد که آیا درخواست ویزا شما را رد یا تایید کند.

در حالت دوم اگر درخواست شما نیاز به نظر مشورتی امنیتی (SAO) نداشته باشد نتیجه پردازش به افسر کنسولی ارسال می‌شود، او تصمیم می‌گیرد که ویزا را به شما بدهد یا خیر.

روند کلیرنس ویزا آمریکا به این شکل است که مصاحبه کننده پرونده متقاضی را به U.S. Embassy ارسال می‌کند سپس بررسی های مصاحبه کننده پردازش می‌شود پس از آن بررسی می ‌شود که آیا این پرونده نیاز به SAO دارد یا خیر اگر داشته باشد به افسرکنسولی اطلاع داده می‌شود

کلیرنس سفارت دبی

تفاوتی ندارد در کدام سفارت پرونده شما وارد کلیرنس می‌شود، کلیرنس سفارت دبی با سایر سفارت ها تفاوتی ندارد. بیشتر ایرانی درگیر این پروسه می‌شوند حتی دانشجویانی که صرفا برای تحصیل به آمریکا مهاجرت می‌کنند.

ریجکت در کلیرنس یا ریجکت در کلیرانس

زمانی که پرونده وارد پروسه کلیرنس می‌شود بررسی های امنیتی مختلفی روی پرونده انجام می‌شود اگر برای پرونده شما ریجکت در کلیرنس اتفاق بیافتد بایستی تا زمان دریافت جواب کلیرانس پرونده منتظر بمانید. در صورتی که دانشجو هستید می‌توانید از OIE دانشگاهی که در آن اقدام به اپلای کرده‌اید کمک بگیرید تا بدانید کلیرنس پرونده شما در چه مرحله ای است.

تجربه کلیرنس

اسم کلیرنس شاید برای برخی کمی ترسناک باشد، اما نباید از آن بترسید و به آن به چشم یک پروسه برای بررسی درخواست ویزا آمریکا نگاه کنید، نباید به دلیل اینکه تعداد زیادی از ایرانیان دچار کلیرنس می‌شوند به خودتان استرس راه بدهید. برای کمتر کردن نگرانی شما تعدادی از تجربیات کلیرنس متقاضیان ویزا آمریکا را در ادامه قرار داده ایم. در صورتی که شما هم تجربه متفاوتی دارید از طریق بخش نظرات همین مقاله آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

  • در جلسه مصاحبه لاتاری من و همسرم وارد پروسه کلیرنس شدیم و در عرض 5 روز کلیرنس ما انجام شد و ویزا شدیم.
  • پرونده ما وارد مرحله کلیرنس شد و بررسی اون 5 هفته طول کشید و بعد از اون ویزا آمریکا رو به ما دادند.
  • خانم من برنده لاتاری بود و به ایشون بدون کلیرنس شدن ویزا رو دادند اما پرونده من وارد کلیرنس شد و بعد 50 روز ویزا شدم.
  • برنده لاتاری خودم بودم و کلیرنس همسرم 4 ماه و برای خودم 2 ماه طول کشید.
  • من ابوظبی مصاحبه داشتم و بدون کلیرنس ویزا شدم.

اینها تعدادی از تجربیات متقاضیانی بود که کلیرنس شامل پرونده آنها شده بود، اگر شما هم تجربه کلیرنس دارید حتماٌ آن را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

سوال: کلیر شدن در سفارت امریکا چقدر طول میکشد؟

پاسخ: پروسه کلیرنس ویزا آمریکا از ۴ هفته تا ۶ هفته در مواردی هم ممکن است تا چند ماه زمان ببرد.

سوال: مدت زمان جواب سفارت آمریکا چقدر است؟

پاسخ: مدت زمان جواب سفارت آمریکا بستگی به عوامل متعددی دارد منجمله تعداد پرونده های آن سفارت، تعداد پرسنل، مشغله پرسنل سفارت و غیره. به همین دلیل مدت زمان مشخصی را نمی‌توان مشخص کرد.

سوال: ایشو شدن ویزا (Issued) یعنی چه؟

پاسخ: در صورتی که status یا وضعیت پرونده شما در حال حاضر روی Issued است این بدان معناست که پردازش نهایی ویزا شما در حال انجام است و قرار است ویزا شما صادر شود. ۱۰ روز کاری تا صدور ویزا شما زمان می‌برد.

سخن پایانی

واقعیت این است که برای تمام ایرانیانی که می‌خواهند ویزا آمریکا دریافت کنند، کلیرنس اتفاق می‌افتد و وارد پروسه بررسی امنیتی پرونده متقاضی می‌شوند. برخی از دانشجویان که درخواست ویزا دانشجویی می‌دهند دچار پروسه کلیرنس می‌شوند، یکی از دلایلی که درخواست ویزا دانشجویی وارد مرحله Clearance می‌شود ورود به رشته های دانشگاهی است که کشور آمریکا سوابق فرد درخواست کننده را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. دانشجویان برای اطلاع از روند پرونده خود و دانستن اینکه پرونده آنها در حال حاضر در کدام مرحله است می‌توانند از OIE دانشگاهی که در آن اپلای کرده اند کمک بگیرند.

اگر تجربه متفاوتی از Clearance ویزا آمریکا دارید حتما آن را با به اشتراک بگذارید و در صورت داشتن هرگونه سوال از طریق بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید، کارشناسان لایزرو در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ سوال شما را خواهند داد.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات