" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

خدمت سربازی و ویزای آمریکا برای ایرانیان

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

موضوع تحریم های دولت آمریکا علیه کشور ایران مخصوصاً در این مورد خاص یعنی تحریم سپاه مشکلی است که گریبان گیر برندگان لاتاری نیز شده است. برندگانی که خدمت سربازی آنها در سپاه و ارگان های مرتبط با آن بوده است، ممکن است در زمان مصاحبه لاتاری دچار AP (چک امنیتی آمریکا) یا کلیرنس در ویزای آمریکا شوند همین موضوع برای برندگان لاتاری دغدغه بزرگی را ایجاد کرده است به طوری که بسیاری به تعویض کارت پایان خدمت سپاه به ارتش روی آورده اند، البته در ادامه مقاله به توضیح تعویض کارت پایان خدمت سپاه به ارتش و شدن یا نشدن آن نیز خواهیم پرداخت.

چندی پیش یکی از خبرگزاری های ایران اعلام کرد که ممنوعیت صدور ویزا برای سربازان سپاه رفع شده است. واقعیت این است که به این آسانی هم نیست. برای صدور ویزا لازم است هر فرد ۱۱ شرط تعیین شده را احراز کنید تا ویزا برای او صادر شود. این ۱۱ شرط را در ادامه مقاله مرور خواهیم کرد.

در این مقاله به مواردی از قبیل مشکل لاتاری و سربازی سپاه، مشکل سفارت آمریکا کارت پایان خدمت، کارت پایان خدمت سپاه برای لاتاری، لاتاری و خدمت سربازی، لاتاری سرباز سپاه و آیا برای لاتاری کارت پایان خدمت لازم است یا خیر پاسخ خواهیم داد.

لایزرو یک مرجع رایگان و کامل برای ارائه اطلاعات مهاجرتی است. هدف ما بالا بردن سطح آگاهی و آشنا کردن شما با مسائل مهاجرتی است. برای کسب اطلاعات مورد نیاز تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و سوالات خود را در قسمت نظرات مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی شما هستیم!

مشکل لاتاری و سربازی سپاه، مشکل سفارت آمریکا کارت پایان خدمت، کارت پایان خدمت سپاه برای لاتاری، لاتاری و خدمت سربازی، لاتاری سرباز سپاه و آیا برای لاتاری کارت پایان خدمت لازم است یا خیر پاسخ خواهیم داد.
در این مقاله به مواردی از قبیل مشکل لاتاری و سربازی سپاه، مشکل سفارت آمریکا کارت پایان خدمت، کارت پایان خدمت سپاه برای لاتاری، لاتاری و خدمت سربازی، لاتاری سرباز سپاه و آیا برای لاتاری کارت پایان خدمت لازم است یا خیر پاسخ خواهیم داد.

دستورالعمل جدید صدور ویزا برای سربازان سپاه

با وجود تحریم های آمریکا علیه ایران کارت پایان خدمت سپاه و مهاجرت به آمریکا به یکی از چالش های برندگان لاتاری و متقاضیان مهاجرت به آمریکا محسوب میشد البته با انتشار دستورالعمل جدید ممکن است خدمت سربازی سپاه ویزا آمریکا را دست نیافتنی نکند و بتوان از این مسیر را هموار دید.

با مشورت دادستان کل، وزیر امنیت داخلی و وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته شد که به دلایلی که در بخش 212(a)(3)(B) قانون مهاجرت و تابعیت آمریکا (INA) آمده است، افرادی که امنیت ملی یا امنیت عمومی ایالات متحده را تهدید نمی‌کنند، بتوانند برای ورود به ایالات متحده و دریافت مزایای مهاجرت یا سایر وضعیت‌ها اقدام کنند.

بنابراین، وزیر امنیت داخلی و وزیر امور خارجه با مشاوره دادستان کل، با توجه به صلاحدید خود و با استفاده از اختیارات، بخش 212(d)(3)(B)(i) را از قانون مهاجرت و تابعیت آمریکا اصلاح کردند و با در نظر گرفتن سیاست خارجی و منافع امنیت ملی آمریکا در رایزنی‌های مرتبط، بخش 212(a)(3)(B)(iv)(VI) از قانون مهاجرت و تابعیت آمریکا در مورد فردی که به آن مراجعه کرده است، اعمال نشود.

این معافیت شامل دو حالت است: (1) حمایت مادی ناچیز، به این معنی که حمایت مالی بسیار کم و تأثیر چندانی نداشته باشد. (2) حمایت محدود مادی در شرایطی که شامل برخی از معاملات تجاری عادی، برخی از معاملات اجتماعی عادی (مانند تعهدات خانوادگی، اجتماعی یا فرهنگی ثابت شده و قابل اثبات)، کمک‌های بشردوستانه خاص یا فشار قابل توجهی است که فرد انجام می‌دهد.

این معافیت همچنین برای سازمان‌های تروریستی تعیین‌شده در بخش 212(a)(3)(B)(vi)(I) یا بخش فرعی 212(a)(3)(B)(vi)(II) نیز صدق می‌کند.

شروط ۱۱ گانه رفع ممنوعیت صدور ویزا

۱۱ شرط برای رفع ممنوعیت صدور ویزا بیان شده که به شرح زیر است.

  1. نباید به صورت داوطلبانه و آگاهانه از طرف یک سازمان تروریستی تعیین‌شده، در فعالیت‌های تروریستی شرکت کره باشد.
  2. به دنبال حمایت تحت قوانین مهاجرتی آمریکا باشید و مشخص شده که به طور دیگری واجد شرایط برای این مزایا یا حمایت است.
  3. همه بررسی‌های امنیتی مربوطه را انجام داده و گذرانده باشد.
  4. در تمام درخواست‌ها و مصاحبه‌های مربوطه با نمایندگان و کارگزاران دولت، تا جایی که می‌دانند، ماهیت و شرایط هرگونه حمایت مادی ارائه‌شده و هر فعالیت یا انجمن دیگری که در محدوده بند 212 (الف) قرار می‌گیرد، کاملاً افشا کند. به طور ساده در صورت نیاز و پرسش هرگونه اطلاعات در خصوص سر و کار داشتن با نهادهای مخالف آمریکا را در اختیار دولت این کشور قرار دهد.
  5. هیچ حمایت مادی، قصد یا تمایلی برای کمک به هر سازمان تروریستی یا فعالیت تروریستی نداشته باشد.
  6. فرد نباید هیچ حمایت مادی در خصوص فعالیت های تروریستی یا خشونت آمیز داشته باشد.
  7. از فعالیت‌های تروریستی ضد افراد غیرنظامی، شهروندان آمریکایی یا منافع ایالات متحده حمایت مادی نکرده باشد.
  8. از تهیه سلاح، مهمات، مواد منفجره، یا اجزای آن، یا حمل و نقل یا مخفی کردن چنین اقلامی حمایت مادی نکرده باشد.
  9. مشمول بندهای قانونی 212(a)(3)(B)  نباشد چون هیچ معافیتی برای آن اعمال نمی شود.
  10. هیچ خطری برای امنیت ایالات متحده ایجاد نداشته باشید.
  11. با در نظر داشتن تمام شرایط ذکر شده، بایستی واجد ورود به آمریکا باشد.

اجرا ۱۱ شرط رفع ممنوعیت صدور ویزا

اجرای این تصمیم توسط خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS)، با مشورت اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده (ICE)، یا توسط افسران کنسولی ایالات متحده صورت می‌گیرد. بر اساس صلاحدید آنهاست که تعیین کنند متقاضی مشخصه های مذکور را دارد یا خیر.

این اعمال اختیار ممکن است به صلاحدید و بدون اطلاع قبلی، در هر زمان، درباره همه یا برخی از افراد متأثر، لغو شود. هر تصمیمی که زیر این اعمال اختیار باشد، می‌تواند تصمیم‌گیری درباره هر نوع مزایا یا درخواست حمایت آتی را کنترل کند، مگر اینکه این اعمال اختیار لغو شده باشد.

این اعمال اختیار نباید به هیچ وجه به توانایی دولت ایالات متحده در اقامه دادرسی‌های کیفری یا مدنی مطابق قوانین ایالات متحده درباره هر ذینفع از این اعمال اختیار (یا هر شخص دیگری) تعبیر شود.

بر اساس بخش 212(d)(3)(B)(ii) قانون مهاجرت و تابعیت آمریکا، گزارشی در مورد متقاضی یا ذینفعانی که این اعمال اختیار به آنها اعمال می‌شود، تا حداکثر 90 روز پس از پایان سال مالی، توسط وزارت امنیت داخلی یا وزارت امور خارجه ایالات متحده باید به کمیته‌های کنگره ارائه شود.

این تصمیم بر اساس ارزیابی مربوط به امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده، در خصوص افراد خاصی که توضیح داده شده است، اعمال می‌شود و هیچ تأثیری بر سایر افراد یا سایر مقررات قوانین ایالات متحده نخواهد داشت.

تکذیب خبر رفع ممنوعیت ویزا برای سربازان سپاه

پس از انتشار خبر لغو ممنوعیت صدور ویزا برای سربازان سپاه توسط خبر گذاری های فارسی زبان، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این خبر اعلام کرد که “ برداشتی که از خبر لغو ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیانی که در سپاه خدمت کرده اند اشتباه است و این دستورالعمل شامل سپاه پاسداران نمی‌شود. دولت جو بایدن تصمیم بر لغو ممنوعیت صدور ویزا برای برخی گروه ها مخالفت آمریکا گرفته است اما در حال حاضر این شامل سپاه پاسداران نمی‌شود.

در دستورالعمل صادر شده هیچ نامی از گروهی آورده نشده اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این دستورالعمل شامل سپاه پاسداران نمی‌شود; این اظهارات ابهامات در این مسئله را افزایش می‌دهد.

با این عدم قطعیت بهتر است منتظر صدور دستورالعمل های شفاف و قطعی بود تا این عدم قطعیت راجع به این مسئله را از بین ببرد. نکته مثبت اینجاست که با انتشار این دستورالعمل از نظر حقوقی راه کمی هموار است زیرا می‌توان با استناد به این ۱۱ شرط به صدور ویزا برای سربازان سپاه امید داشت.

البته این را نیز بگوییم که ملاک سفارت ها و افسران کنسولی وجود دستور کتبی از دولت آمریکا است و با حدث و گمان پیش نخواهند رفت.

سوالات متداول

سوال: لاتاری برنده شدم سربازی نرفتم؟

پاسخ: برای خروج از کشور نیازمند داشتن پاسپورت هستید، اگر مشمول خدمت هستید چاره ای جز رفتن به سربازی ندارید اما اگر معافیت تحصیلی دارید می‌توانید پاسپورت دریافت کرده و پس از خروج از کشور

سوال: تعویض کارت پایان خدمت سپاه به ارتش قابل انجام است؟

پاسخ: خیر تعویض کارت پایان خدمت سپاه به ارتش ممکن نیست زیرا این دو ارگان های جداگانه ای هستند و هرکدام از قوانین مربوط به خودشان

سوال: سربازی سپاه و مهاجرت به اروپا موجب رد شدن پرونده می‌شود؟

پاسخ: بستگی به قوانین کشوری که می خواهید به آن مهاجرت کنید دارد.

سوال: آیا برای لاتاری کارت پایان خدمت لازم است؟

پاسخ: داشتن کارت پایان خدمت برای ثبت نام لاتاری لازم نیست اما برای اینکه بتوانید پاسپورت بگیرید داشتن کارت پایان خدمت الزامی است.

سوال: ترجمه کارت پایان خدمت سپاه برای ویزا لاتاری نیاز است؟

پاسخ: خیر، کارت پایان خدمت جزء مدارک مورد نیاز برای ویزا لاتاری نیست.

سخن پایانی

تحریم های آمریکا علیه ایران باعث شده که کارت پایان خدمت سپاه برای لاتاری برندگان را وارد مرحله کلیرنس ویزا آمریکا کند، در صورتی که متقاضی در ۱۱ شرط اشاره شده احراز شود و مشکلی نداشته باشد ویزا برای وی صادر می‌شود. ممکن است سفارت آمریکا کارت پایان خدمت را بخواهد یا از شما بپرسد که در چه ارگانی خدمت کرده اید در این صورت بهتر است صادقانه پاسخ سوال را بدهید زیرا اگر دروغی در صحبت های شما باشد ممکن است در روند تایید درخواست شما مشکل ایجاد کند.

این را نیز بدانید که ملاک کار افسر کنسولی و سفارت های آمریکا دستور کتبی است و با یک خبر که تایید هم نشده نمی‌توان تصمیم به مهاجرت گرفت. تغییر چنین قوانینی به دلیل وجود پیچیدگی های زیاد به این سرعت اتفاق نمی‌افتد ولی وجود چنین خبری می‌تواند نشان از این باشد که دولت آمریکا نسبت به سربازان سخت گیری کمتری را در نظر بگیرد.

در صورت داشتن هرگونه سوال از طریق بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید، کارشناسان لایزرو در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ سوال شما را خواهند داد.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات