" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

AP (چک امنیتی آمریکا) چیست و در چه مواقع اعمال می‌شود؟

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار جمعه 30 دی 1401 | آخرین بروز رسانی در ساعت 15:17
مقاله های مرتبط

AP کوتاه شده دو کلمه Administrative Processing است که به معنی بررسی اداری می‌باشد، این وضعیت زمانی که پرونده متقاضی نیاز به بررسی امنیتی داشته باشد روی می‌دهد. در قانون آمریکا استفاده از کلمه چک امنیتی برای اشخاص غیر قانونی است به همین دلیل از واژه Administrative Processing به معنی بررسی اداری پرونده استفاده می‌شود. برخی از برندگان لاتاری که تجربه مصاحبه سفارتی داشته اند با واژه AP آشنا هستند.

اگر وضعیت پرونده شما در حالت AP است، یعنی پرونده شما در حال پردازش اداری می‌باشد و پردازش اداری گاهی اوقات ممکن است چندین هفته طول بکشد، اما امکان دارد کوتاه تر نیز باشد. طبق گفته وزارت امور خارجه آمریکا رسیدگی به پرونده‌هایی که AP شده اند ۶۰ روز و یا کمتر از آن طول می‌کشد. اگر در طول مصاحبه، افسر کنسولی به شما دستوراتی داد بایستی دستورات را طبق دستورالعمل دنبال کرده و انجام دهید. اگر دستورالعمل های دیگری برای شما وجود داشته باشد در این مدت با شما تماس خواهند گرفت.

در این مقاله قصد داریم (AP) Administrative Processing را به طور کامل توضیح دهیم، دلایل اینکه چرا برخی پرونده ها مشمول AP می‌شوند را مرور کنیم همچنین بررسی کنیم که آیا رفع AP پرونده ممکن است یا خیر. در انتهای مقاله سوالات متداول و مهم درباره AP را نیز پاسخ خواهیم داد.

سایت لایزرو یک دانش نامه مهاجرتی است و هدف ما افزایش آگاهی و اطلاعات شما در زمینه مهاجرت است. برای آنکه پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کنید، حتما تا انتهای مقالات همراه ما باشید و هر سوالی دارید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

AP (چک امنیتی آمریکا) چیست و در چه مواقع اعمال می‌شود؟ | لایزرو AP مخفف دو کلمه Administrative Processing است و به معنی پردازش اداری می‌باشد اما این اصطلاح برای مرحله چک امنیتی آمریکا در پرونده متقاضی استفاده می‌شود.
AP مخفف دو کلمه Administrative Processing است و به معنی پردازش اداری می‌باشد اما این اصطلاح برای مرحله چک امنیتی آمریکا در پرونده متقاضی استفاده می‌شود.
مقاله های مرتبط

دلایل AP خوردن پرونده

دلایل مختلفی برای AP پرونده وجود دارد اما از مرسوم ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این موارد عبارت اند از:

  1. در وهله اول اگر افسر مصاحبه کننده در مورد فرد متقاضی احساس خطر کند پرونده را وارد پروسه بررسی ادرای یا AP می‌کند.
  2. رایج‌ترین دلیل AP داشتن سابقه خدمت سربازی در تمامی ارگان های نیرو مسلح ایران است. تفاوتی ندارد تحت هر شرایط، عنوان، درجه، خدمت داوطلبانه، اجباری و یا اختیاری
  3. کارمندان یا کارکنان مستقیم یا غیر مستقیم موسسات یا شرکت های خصوصی و دولتی که دولت آمریکا آنها را تحریم کرده است.
  4. تمامی کارکنانی که در نیروهای مسلح مشغول به کار هستند، در تمام سطح‌ها از رسمی، پیمانی، بازنشسته و قراردادی در تمام رسته‌های نظامی را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که این قانون حتی شامل نیروهای قبل از انقلاب نیز می‌شود.
  5. افرادی که عضو بسیج و انجمن‌های اسلامی هستند، جزء این موارد نیستند; اما اگر سابقه سفر به کشورهایی مثل روسیه، سوریه، افغانستان عراق، لبنان، چین و ونزوئلا را داشته باشند پرونده آنها شامل AP می‌شود.
  6. چنانچه متقاضی ویزا به شکل رسمی و یا غیر رسمی، پیمانی و یا قراردادی در یکی از مراکز، ادارات یا وزارتخانه های دولتی شاغل بوده باشد.
  7. کسانی که در پروژه های دولتی همکاری کرده اند و یا دارای درجه دکترا با سابقه هیت علمی دانشگاه‌ها را دارند شامل AP خواهند شد.
  8. در صورتی که متقاضی در یکی از رشته هایی که دارای تعهد طرح یا خدمت به دولت باشد فارغ التحصیل شده باشد. به طور مثال رشته هایی مثل دندانپزشکی، پزشکی و پرستاری و سایر رشته ها.
  9. فارغ التحصیلان رشته‌ های علوم پیام و حساس تحت کد تحریمی وزارتخانه خزانه داری آمریکا یا وزارت امنیت میهن مثل دکترا فیزیک اتمی یا دانشگاه‌های مثل امام حسین و امام علی و غیره
  10. تمام مدیران، کارکنان و اشخاصی که با سازمان هایی مانند تامین اجتماعی، شهرداری‌ها، شرکت‌های پیمانکاری خصوصی یا دولتی که طرف قرارداد با سازمان ها، وزارتخانه ها و سازمان‌ها دولتی هستند مشمول چک امنیتی هستند.

دلایل AP برندگان لاتاری

قرارگرفتن پرونده در حالت AP صرفا به دلایل بالا نیست ممکن است در زمان مصاحبه رفتار و گفتار شما باعث شود تا آفیسر مصاحبه کننده به شما شک کند و پرونده شما را جهت بررسی های بیشتر AP کند. ازجمله دلایلی که ممکن در زمان مصاحبه 

  • عدم صداقت در گفتار
  • تناقص بین پاسخ سوالات افسر و فرم DS-260
  • ناقص بودن مدارک
  • ایجاد ابهام در آفیسر در زمان پاسخ به سوالات وی
  • بیان توضیحات نامرتبط و نامعقول
  • داشتن استرس و دستپاچه شدن
  • تکمیل ناقص فرم DS-260

رفع AP پرونده

واقعیت این است که چیزی به عنوان رفع AP پرونده وجود ندارد، در اصل برای رفع AP پرونده نمی‌توان کار خاصی انجام داد، در این حالت تا زمانی که پرونده از حالت AP خارج نشود هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد همچنین نمی‌توان برای طی شدن سریع پرونده و گذر از حالت AP توسط وکیل و یا شخص متقاضی اقدامی کرد.

 

سوالات متداول

سوال: اگر از خدمت سربازی معاف شده باشیم و کارت معافیت داشته باشیم باز AP خواهیم خورد؟

پاسخ: خیر. اما اگر آفیسر مصاحبه کننده در گفته های شما شک کند، ممکن است به پرونده شما چک امنیتی آمریکا بخورد.

سوال: پروسه Administrative Processing (AP) چقدر طول خواهد کشید؟

پاسخ: طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، رسیدگی به پرونده های AP و تصمیم‌گیری در این باره ۶۰ روز و یا کمتر از آن، پس از انجام مصاحبه طول می‌کشد.

سوال: ممکن است بعد از AP ریجکت شویم؟

پاسخ: پس از طی کردن پروسه AP اگر پرونده شما کیلرنس شود و ابهامات برطرف شود افسر کنسولی اقدام به صدور ویزا شما خواهد گرفت اما ابهامات افسرکنسولی در خصوص پرونده شما تایید شود ویزا ریجکت شده و ممکن است دیگر نتوانید درخواست ویزا بدهید.

سوال: آیا ممکن است بررسی AP پرونده بیش از ۶۰ روز نیز زمان ببرد؟

پاسخ: بله، متقاضیانی هستند که پرونده آنها بیش از چند ماه در حالت AP قرار گرفته و هیچ ترتیب اثری داده نشده. می‌توان با طرح دعوای writ of mandamus وزارت امور خارجه را ملزم به تصمیم گیری درباره پرونده کرد اما پرونده هایی که سال هاست در حالت AP هستند شانسی برای برنده شدن در دعوای ذکر شده ندارند.

سخن پایانی

AP یا همان Administrative Processing (بررسی اداری/چک امنیتی آمریکا) مثل برزخ برای متقاضی ویزا آمریکاست، زیرا در این حالت هیچکس نمی‌تواند روند پرونده را تسریع کند و یا برای خلاصی از آن اقدامی انجام دهد. برخی از پرونده‌های متقاضیان ایرانی ماه هاست در حالت AP قرار گرفته و هیچ رسیدگی به آنها نمی‌شود. معمولا کسانی که دچار AP سربازی می‌شوند شانس کمی جهت خلاصی از آن را دارند و درخواست ویزا آنها ریجکت می‌شود.

البته صرفا سربازی منجربه AP خوردن پرونده نمی‌شود اگر در ارگانی که دولت آمریکا با آن مشکل دارد فعالیت داشته باشید، ممکن است دچار AP شوید. البته این اقدام بسیار خصمانه و انتقام جویانه است، زیرا در مواقع بسیاری فرد متقاضی هیچ دخل و تصرفی در اقدامات آن ارگان یا نهاد نداشته و ندارد اما فعالیت در آنجا باعث می‌شود زندگی وی تحت تاثیر قرار گیرد.

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه درباره چک امنیتی آمریکا یا AP می‌دانیم را به شما درمیان بگذاریم، در صورت داشتن سوال و یا تجربیات متفاوت حتما از طریق بخش نظرات آن را با ما و دیگر کاربران سایت لایزرو در میان بگذارید.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات