" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

اقامت ترکیه با خرید ملک 200 هزار دلار + تضمین اجاره در یک روز

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

برای گرفتن اقامت ترکیه، هیچ روشی راحت تر از خرید ملک در ترکیه نیست. البته باید بدانید که طبق قوانین جدید گرفتن اقامت ترکیه با خرید ملک 200 هزار دلاری امکان پذیر است و اگر ملکی با قیمت پایین تر از 200 هزار دلار خریداری کنید، نمی‌توانید اقامت ترکیه را به دست آورید.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که چگونه با خرید خانه 200 هزار دلاری یا بالاتر می‌توانید اقامت ترکیه را به دست آورید. این توضیحات با چگونگی خرید ملک در ترکیه و هزینه های جانبی آن شروع می‌شود و در انتهای مقاله نیز، در مورد میزان اقامت مجاز با این روش توضیحاتی خواهیم داد که بتوانید با آگاهی کامل برای این کار اقدام کنید.

هدف ما از ایجاد سایت لایزرو، ارائه اطلاعات مهاجرتی به روشی صادقانه و به دور از بزرگنمایی است. امیدواریم بتوانیم با افزایش دانش مهاجرتی، شما را در گرفتن تصمیمات مهم زندگی کمک کنیم!

گرفتن اقامت ترکیه با خرید ملک

در گذشته قوانین گرفتن اقامت ترکیه با خرید ملک بسیار راحت تر از الان بود، شما می‌توانستید با هر بودجه ای و با لیر در ترکیه خانه بخرید و به این صورت می‌توانستید کارت اقامت کشور ترکیه را بگیرید.

اما بعد از اینکه استقبال بسیار خوبی از خرید ملک در ترکیه شد، دولت ترکیه تصمیم گرفت که قوانین جدیدی ایجاد کند و به این وسیله میزان بهره وری خود از سرمایه گذاری خارجی را زیادتر کند.

به همین دلیل طبق قوانین جدید، تنها در صورتی می‌توانید اقامت ترکیه با خرید ملک را به دست آورید، که یک ملک با ارزش 200 هزار دلار یا بیشتر در ترکیه بخرید. در ضمن به ازای هر سند نیز فقط به یک خانواده اقامت ترکیه داده می‌شود و نمی‌توانید خرید شریکی ملک برای چند خانواده اقامت دریافت کنید.

خرید خانه در ترکیه

اگر صفحه مربوط به متوسط قیمت خرید خانه در ترکیه را ببینید، متوجه می‌شوید که با 200 هزار دلار می‌توانید یک خانه بسیار مناسب در بهترین شهرهای ترکیه همچون استانبول، آنتالیا یا ازمیر خریداری کنید و حتی دست شما برای خرید آپارتمان یا ویلا نیز باز است.

اما اگر فقط 200 هزار دلار داشته باشیم، می‌توانیم خانه و اقامت ترکیه را به دست آوریم؟ نه اینطور نیست. شما باید بدانید که خرید خانه در ترکیه دارای چندین هزینه جانبی هم هست که اتفاقا هزینه های کمی هم نیستند!

پس تصور نکنید که با داشتن فقط 200 هزار دلار، همه چیز تکمیل است و می‌توانید تمام کارها را انجام دهید. توصیه می‌کنیم که اگر هزینه های جانبی خرید ملک در ترکیه را نمی‌دانید در ادامه نیز همراه ما باشید تا با هزینه ها و مراحل خرید خانه در ترکیه به صورت کامل آشنا شوید. تنها در چنین شرایطی است که می‌توانید به فکر گرفتن اقامت ترکیه با خرید خانه باشید.

هزینه های خرید خانه در ترکیه (به غیر از قیمت ملک)

به جز قیمت ملک، هزینه هایی نیز هنگام معامله خانه در ترکیه وجود دارد که اتفاقا مقدار زیادی پول نیاز دارند. پس همیشه در نظر داشته باشید که برای تامین سرمایه مورد نیاز برای گرفتن اقامت ترکیه، فقط به 200 هزار دلار نیاز ندارید.

بلکه بودجه شما برای خرید خانه در ترکیه، باید هزینه های جانبی را نیز پوشش دهد که در این بخش به معرفی و توضیح این هزینه‌‌ها خواهیم پرداخت.

هزینه تاپو یا سند خانه

هزینه تاپو 4 درصد ارزش خانه مورد معامله است و باید به اداره تاپو یا همان اداره اسناد رسمی ترکیه پرداخت شود. اگر این هزینه پرداخت نشود، روند انتقال سند نیز انجام نخواهد شد.

برخی اوقات خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که این هزینه را به صورت نصف نصف پرداخت کنند. برخی اوقات نیز پروژه‌ای که خریداری می‌کنید، معاف از هزینه تاپو است.

قبل از اینکه وارد معامله خانه در ترکیه شوید، حتما بررسی کنید که هزینه تاپو بر عهده کیست. چرا که پول قابل توجهی را باید به این منظور پرداخت کنید. فقط کافی است 4 درصد 200 هزار دلار را محاسبه کنید که 8000 دلار می‌شود. پس با تصور 4 درصد، از این هزینه غافل نشوید!

هزینه های اداری خرید خانه در ترکیه

  • هزینه دفاتر اسناد رسمی (نوتر)
  • هزینه مترجم رسمی (در معاملات حتما یک مترجم همراه خود داشته باشید.)
  • هزینه کارشناسی ملک و کارمزد آژانس املاک (برای اینکه مطمئن شوید، ارزش خانه واقعا به اندازه قیمت آن است.)
  • هزینه بیمه ساختمان در برابر زلزله (هزینه بیمه DASK)

مالیات KDV خرید ملک در ترکیه

برخلاف کشور خودمان، در ترکیه مالیات بر روی خرید و فروش ملک یک مساله رسمی و قانونی است و باید پرداخت شود. به این نوع مالیات، مالیات KDV خرید ملک می‌گویند.

در برخی مواقع ملک یا خانه شما معاف از مالیات است و در برخی شرایط نیز می‌توانید درصد کمتری بپردازید. به همین دلیل نرخ مالیات KDV برای خرید خانه در ترکیه متفاوت و مطابق جدول زیر است :

نوع و متراژ خانه در ترکیه

میزان مالیات KDV برای خرید ملک

حداقل هزینه برای گرفتن اقامت

املاک مسکونی با متراژ نت کمتر از 150 متر

1 درصد از هزینه کل خانه

2000 دلار

املاک مسکونی با متراژ نت بیشتر از 150 متر

8 تا 18 درصد از هزینه کل خانه

16000 تا 36000 دلار

تمام املاک تجاری

18 درصد از هزینه کل ملک

36000 دلار

اما اگر اولین بار است که در ترکیه خانه می‌خرید یا اولین بار است که اقامت ترکیه را دریافت می‌کنید. زیاد نگران هزینه بالای این مالیات نباشید. چرا که در این صورت، تحت هر شرایطی فقط 1 درصد مالیات KDV می‌پردازید.

مراحل خرید خانه در ترکیه برای اخذ اقامت

خب! حالا تصور می‌کنیم که شما بودجه کافی برای خرید یک خانه 200 هزار دلاری یا بالاتر در ترکیه را دارید. بخش بعدی این است که با مراحل خرید خانه در ترکیه آشنا شوید و با آگاهی کامل همه مراحل را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا در وقت و هزینه صرفه جویی شود.

قبل از اینکه این مراحل را بخوانید، توصیه می‌کنیم که برای انجام کار مهمی مثل خرید خانه در ترکیه، حتما در تمام مراحل از یک فرد مجرب مشورت بگیرید. گرفتن مشورت باعث می‌شود که در شرایط مختلف بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

در صورت نیاز به مشاوره با یک فرد مجرب در امر خرید خانه در ترکیه، می‌توانید به پشتیبانی سایت پیام دهید.

مرحله یک : انتخاب بهترین شهر برای خرید ملک در ترکیه

همه چیز به بودجه، سبک زندگی و دلیل شما از خرید خانه در ترکیه برمی‌گردد. آیا قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارید؟ آیا در ایران درآمد مناسب دارید و به فقط به فکر گرفتن اقامت و زندگی در یک مکان لذت بخش هستید؟ آیا هدف شما از گرفتن اقامت ترکیه با خرید خانه، کار کردن در این کشور است؟

پاسخ به این سوالات اولین قدم برای شروع فرآیند خرید خانه در ترکیه است. باید برای خود روشن کنید که اصولا هدف شما از خرید خانه و اخذ اقامت ترکیه چیست.

شهرهای استانبول، ازمیر و آنتالیا بیشترین رکورد خرید ملک در ترکیه را دارند. اما توجه کنید که نباید صرفا با تبلیغات در مورد شهر محل زندگی خود تصمیم بگیرید. اول از هر چیز باید هدف خود را بدانید و بعد از آن شهر مناسب خود را انتخاب کنید.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر ابتدا مقاله بررسی شهرهای ترکیه برای زندگی و کار و مقاله میانگین قیمت خانه در شهرهای ترکیه (اطلاعات به روز) را بخوانید.

مرحله دو : انتخاب و رزرو پروژه ملکی در ترکیه

بعد از انتخاب شهر برای خرید خانه در ترکیه، باید در محله‌های گوناگون شهر به دنبال خانه یا پروژه مناسب باشید.

در ابتدا توجه کنید که اگر به دنبال خرید قسطی یا خرید پیش فروشی ملک هستید، تا زمانی که سند خانه به نام شما نشده است، نمی‌توانید برای گرفتن اقامت ترکیه اقدام کنید. پس تحقیق کنید که سند خانه چه زمانی به نام شما می‌شود و آیا شرکتی که با آن قرداد می‌بندید، معتبر است یا خیر.

بنابراین اگر قصد خرید خانه از پروژه های شرکت های سازنده مسکن در ترکیه را دارید. ابتدا باید به خوبی اطلاعات ارائه شده توسط شرکت و کارشناسان آن را مطالعه کنید و سپس باید مبلغی را به عنوان هزینه رزرو پرداخت کنید.

دقت داشته باشید که هزینه رزرو خانه در ترکیه غیر قابل برگشت است. پس توصیه می‌کنیم که قبل از پرداخت هزینه، در جلسات آنلاین یا حضوری پروژه حضور داشته باشید، محل پروژه را به صورت حضوری ببینید و نقدهای مربوط به شرکت سازنده پروژه را در سایت های مختلف بخوانید.

اگر از شرکت های ساختمانی خرید نمی‌کنید و به دنبال خرید خانه از یک شخص هستید، باید توجه کنید که ملک مورد نظر در محله های ممنوعه نباشد، بدهی مالیاتی یا وام بانکی نداشته باشد و ارزش گذاری کارشناسان ملک را مطالعه کنید. (در ادامه بیشتر در مورد این مسائل توضیح خواهیم داد.)

بدهی های خانه در قسمت ipotek سند نوشته شده است. پس این قسمت را به خوبی بررسی کنید. توصیه می‌کنیم که اگر به موردی مشکوک هستید، حتما استعلام های لازم در مورد بدهی های خانه را از بانک یا شهرداری بگیرید. انجام این کار راحت است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

مرحله سه : اخذ اکسپرتیز ریپورت (گزارش ارزشیابی)

دولت ترکیه برای جلوگیری از سودجویی فروشنده یا بنگاه معاملات ملکی، دریافت گزارش اکسپرتیز را برای خرید و فروش ملک توسط خارجی‌ها، اجباری کرده است. بنابراین درست است که به صورت اجباری باید هزینه ای را برای کارشناسی ملک بپردازید، اما مطمئن باشید که این مساله به نفع شماست و باعث می‌شود که سودجوها ملکی را با چند برابر قیمت به شما نفروشند.

گزارش ارزش گذاری ملک براساس سن بنا ، محله ، امکانات ملک و… را که از طرف کارشناسان رسمی ارائه می شود، گزارش اکسپرتیز می گویند و شامل تصاویر معتبر، اطلاعات سند مالکیت و اطلاعات مکانی ملک، تخمین قیمت، اطلاعات فنی و وضعیت بدهی ارائه شده توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر است. 

دریافت اسکپرتیز ریپورت برای خرید خانه در ترکیه، حدود دو روز به طول می‌انجامد. این گزارش حدود 20 الی 35 صفحه است. هزینه آن چنانی هم ندارد، اما با گرفتن این گزارش خیال شما در مورد ارزش ملک راحت می‌شود و می‌توانید دیدگاه کارشناسان مجرب را درباره نکات مثبت و منفی ملک بدانید.

مرحله چهار : انتقال پول از ایران به ترکیه برای خرید خانه

برای اینکه هیچ مشکلی در فرآیند خرید خانه نداشته باشید، توصیه می‌کنیم که قبل از شروع خرید خانه، اقدام به افتتاح حساب بانکی در ترکیه کنید. با خواندن مقاله افتتاح حساب بانکی در ترکیه، متوجه خواهید شد که افتتاح یک حساب بانکی در ترکیه بدون داشتن اقامت چگونه امکان پذیر است.

امکان انتقال پول از طریق بانک های ایران به ترکیه وجود ندارد. برای انتقال پول باید از خدمات صرافی های معتبر استفاده کنید. در چنین شرایطی شما پول را به ریال به صرافی داخل ایران پرداخت می‌کنید و این صرافی دلار یا لیر مورد نیاز شما را به حساب بانکی شما در ترکیه واریز خواهد کرد.

در طی فرآیندهای انتقال پول، احتمال دارد که بعضی صرافی ها هزینه قابل توجهی برای انتقال و تبدیل پول از شما درخواست کنند. در صورت نیاز به یک صرافی معتبر با کارمزد منصفانه، می‌توانید از قسمت پشتیبانی سایت با ما در ارتباط باشید.

مرحله پنج : انجام کارهای دفاتر اسناد رسمی و سند زدن

بعد از انجام دادن مراحل بالا، به مرحله پایانی و بسیار مهم سند زدن خانه در ترکیه می‌رسیم. در ترکیه به سند رسمی ملک تاپو (Tapu) می‌گویند. برای انجام کارهای اداری سند زدن، باید به اداره تاپو مراجعه کنید.

طبق قانون جدید خرید ملک در ترکیه، در روز معامله باید یک مترجم رسمی مورد تایید وزارت دادگستری ترکیه، در دفتر نوتر حضور داشته باشد. در صورتی که این مترجم وجود نداشت یا رسمی نبود، می‌توانید به آن اعتراض کنید و حق قانونی خود را طلب کنید.

توصیه می‌شود که حتی اگر به زبان ترکی مسلط هستید، تمام مراحل اداری را در کنار مترجم رسمی و به صورت قانونی انجام دهید تا هیچ مشکلی به وجود نیاید. پس از اینکه همه چیز طبق روال انجام شد و انتقال پول نیز در حضور نمایندگان قانون انجام شد. طرفین قرارداد را امضا می‌کنند و فرآیند انتقال مالکیت خانه انجام خواهد شد.

اگر مراحل خرید خانه به صورت قانونی در اداره تاپو انجام نشود، برای انتقال سند حتما با مشکل مواجه خواهید شد و احتمال انجام کلاهبرداری نیز بالا خواهد رفت. بنابراین فریب شرکت ها یا آژانس های املاک شیک را نخورید. انجام معامله در چنین دفاتری یا امضای قرارداد در آن‌ها، به معنای سند زدن نیست!

مرحله شش : به نام زدن انشعابات آب، برق و گاز در ترکیه

بعد از انجام مرحله به نام زدن تاپو باید به ادارات آب، برق و ... مراجعه کنید و انشعابات خانه را به نام خود بزنید. بر خلاف ایران، در کشور ترکیه حتما باید این کار را انجام دهید و در غیر این صورت نمی‌توانید از این خدمات شهری استفاده کنید.

اقامت با خرید خانه 200 هزار دلاری در ترکیه

اقامتی که خرید خانه 200 هزار دلاری و بالاتر در ترکیه دریافت می‌کنید، از نوع اقامت توریستی است. با این تفاوت که در کنار آن نوشته می‌شود که شما اقامت خود را از طریق سرمایه گذاری در املاک ترکیه به دست آورده اید و مدارکی همچون اکسپرتیز ریپورت و سند تاپو و نمرتاژ خانه نیز ضمیمه مجوز اقامت شما خواهد شد.

این اقامت توریستی به صورت یکساله صادر خواهد شد و تا زمانی که خانه را نفروخته‌اید، می‌توانید به صورت سالانه آن را تمدید کنید. توجه کنید که با این نوع اقامت توریستی اجازه کار در ترکیه را نخواهید داشت و برای کار در ترکیه باید حتما مجوز دریافت کنید.

مدت زمان گرفتن اقامت ترکیه پس از خرید خانه نیز، کمتر از دو ماه زمان می‌برد و مراحل پیچیده ای ندارد. مراحل آن دقیقا همانند مراحلی است که در مقاله گرفتن اقامت توریستی ترکیه توضیح داده شده است.

در فرآیند اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک 400 هزار دلاری، یک کارشناس از اداره تاپو ملک شما را بازدید و قیمت گذاری می‌کند تا هیچ تقلبی در ارزش گذاری خانه صورت نگرفته باشد. اما در فرآیند اخذ اقامت ترکیه، شرایط ساده تر است و هیچ کارشناسی برای ارزش گذاری ملک شما مراجعه نخواهد کرد. بنابراین احتیاجی به نگرانی در این زمینه نیست.

هر شخصی که با این شرایط اقامت ترکیه را به دست آورد، می‌تواند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز اقامت ترکیه را اخذ کند. در واقع برای تمام اعضای خانواده کیملیک کارت یا کارت اقامت ترکیه صادر خواهد شد.

سخن پایانی

در صورتی که قصد زندگی طولانی مدت در ترکیه را دارید، هیچ روشی برای شما جذاب تر از خرید ملک 200 هزار دلاری در ترکیه نیست. به این شکل هم یک محل زندگی در ترکیه خواهید داشت و هم می‌توانید اقامت قابل تمدید کشور ترکیه را نیز به دست آورید.

اگر علاقه مند به این روش اخذ اقامت ترکیه هستید، در این مقاله توضیح دادیم که شرایط اخذ این اقامت چیست و به چه شکل می‌توانید در ترکیه خانه مناسب بخرید. امیدوارم توانسته باشیم اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر می‌توانید آن را در قسمت نظرات از ما بپرسید. پاسخگوی شما خواهیم بود.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات