" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

خرید ملک در ترکیه: میزان هزینه + نحوه گرفتن اقامت

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

این مقاله یک راهنمای کامل درباره شرایط اقامت در ترکیه با خرید خانه است و قصد داریم در این مقاله به هزینه خرید ملک در ترکیه و شرایط گرفتن اقامت یا پاسپورت ترکیه بپردازیم. به همین دلیل در این مقاله مراحل خرید ملک در ترکیه یا مزایا و معایب آن بررسی نمی‌شود.

چرا که دو مورد بالا، خودشان دارای مطالب بیشتری هستند که می‌توانید آن‌ها را به صورت جزیی تر و بهتر در دو مقاله راهنمای فرآیند خرید خانه در ترکیه و خوبی ها و بدی های خرید ملک در ترکیه بخوانید. این مقاله صرفا به شرایط گرفتن اقامت ترکیه با خرید ملک و هزینه های آن خواهد پرداخت.

به رسم همیشگی سایت لایزرو، همه اطلاعات بیان شده در این مقاله صادقانه و بدون بزرگنمایی است و هیچ قصدی برای تبلیغ خرید ملک در ترکیه وجود ندارد. لایزرو یک سایت مهاجرتی یا آژانس مسافرتی نیست، بلکه صرفا یک دانش نامه مهاجرتی رایگان است که هدف از ایجاد آن افزایش آگاهی و دانش شما مخاطبان عزیز است.

شرایط اقامت در ترکیه با خرید خانه

در زمان فعلی تقریبا سیاست تمام کشورهای جهان بر این است که کارت اقامت خود را فقط به افرادی بدهند که یا متخصص هستند و یا می‌توانند با پول خود در آن کشور یک سرمایه گذاری فعال و کارآفرین به وجود آورند.

بنابراین بیشتر کشورها دیگر برنامه ای به نامه دریافت اقامت با خرید ملک ندارند. چرا که خرید ملک یک سرمایه گذاری فعال و کارآفرین نیست و اکثر کشورها علاقه ای به آن ندارند. ترکیه یکی از معدود کشورهایی است که سیاست واگذاری اقامت و حتی حق شهروندی (پاسپورت ترکیه) با خرید ملک را ادامه می‌دهد.

تمام شهروندان خارجی (حتی ایرانیان) می‌توانند با خرید ملک در ترکیه، اقامت این کشور را دریافت کنند و حتی امکان این وجود دارد که با خرید ملک در ترکیه، بتوانید حق شهروندی ترکیه را نیز به دست آورید و پاسپورت ترکیه دریافت کنید.

اما توجه کنید، این موضوع به آن معنا نیست که تحت هر شرایطی با خرید یک خانه در ترکیه می‌توانید اقامت یا پاسپورت این کشور را به دست آورید. ترک ها برای اعطای اقامت با خرید ملک شرایطی را در نظر گرفته‌اند، که قبل از خرید خانه در ترکیه باید حتما آن‌ها را بدانید. در غیر اینصورت پول خود را برای خریدی هزینه کرده اید که در آخر هیچ اجازه اقامت طولانی مدت را برای شما به همراه نخواهد آورد.

موارد زیر، شرایط اخذ اقامت در ترکیه با خرید خانه هستند :

  • برای اخذ اقامت ترکیه فرقی ندارد که چه نوع خانه ای خریداری می‌کنید. شما می‌توانید یک واحد آپارتمان، ویلا یا یک خانه عادی بخرید. فقط باید توجه کنید که خانه شما ماهیت مسکونی داشته باشد و قابل سکونت باشد. (یعنی ملک های در حال ساخت و ساز و پیش فروش شامل آن نیست.)
  • بعضی از محله ها و یا مناطق ترکیه، توسط دولت این کشور برای خارجی ها ممنوع یا محدود شده است. بنابراین اگر قصد دریافت اقامت را دارید، نباید در محله های ممنوعه ترکیه خانه بخرید.
  • برای دریافت اقامت ترکیه، قیمت خانه مهم است. طبق قوانین جدید برای دریافت اقامت باید حداقل قیمت خانه خریداری شده 200000 دلار باشد. دقت کنید که قیمت درج شده بر روی سند خانه (با توجه به قیمت روز تبدیل لیر به دلار ملاک است) و هزینه معامله ملاک آن‌ها نیست! (در مقاله نحوه قیمت گذاری املاک در ترکیه بیشتر در مورد این موضوع بخوانید.)
  • برای دریافت اقامت ترکیه، تفاوتی در این موضوع وجود ندارد که ملک خود را از یک خارجی می‌خرید یا از یک فرد ترک، بنابراین می‌توانید خانه خود را از یک ایرانی نیز بخرید.
  • ملک خریداری شده توسط خارجی‌ها در ترکیه، تحت حمایت قانون ارث است و در صورت فوت مالک، خانه به وارثان او می‌رسد.
  • کارت اقامت ترکیه برای صاحب خانه و همسر و فرزندان زیر 18 سال او صادر می‌شود.
  • افرادی که در ترکیه ملکی با ارزش بالاتر از 400 هزار دلار خریدار می‌کنند، می‌توانند پاسپورت و حق شهروندی ترکیه را دریافت کنند. ولی برای دریافت پاسپورت ترکیه تا 3 سال حق فروش یا واگذاری خانه خود را ندارند.
  • برای دریافت اقامت ترکیه، خانه نباید به صورت شریکی خریداری شده باشد و در سند فقط باید یک اسم وجود داشته باشد. طبق قانون جدید حتی اگر چند نفر هر کدام به اندازه 200 هزار دلار در یک خانه سهم داشته باشند، مورد قبول نیست و به ازای هر سند، فقط به یک نفر اقامت داده می‌شود.
  • بعد از خرید ملک، هیچگونه محدودیتی برای فروش خانه خود ندارید، اما توجه کنید که در صورت فروش ملک، امکان تمدید اقامت وجود ندارد، چرا که اقامت خود را با خرید ملک دریافت کرده اید.

هزینه‌ های خرید ملک و آپارتمان در ترکیه

همانطور که در بخش های قبلی هم گفتیم، علاوه بر قیمت خانه در ترکیه، هزینه‌ های دیگری همچون هزینه سند، مالیات و ... وجود دارد که می‌تواند سهم قابل توجهی در هزینه خرید ملک در ترکیه داشته باشد. بنابراین در این بخش هر دو این هزینه ها بررسی شده است.

قیمت خانه در ترکیه به پول ایران

قیمت ملک در ترکیه به عوامل گوناگونی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهری که در آن قصد خرید خانه دارید
  • محله‌‌ای که خانه شما در آن واقع شده است. (به مرکز شهر نزدیک است؟ به دریا چطور؟ و ...)
  • نوساز بودن یا قدیمی بودن مسکن
  • دسترسی به امکانات شهری از جمله مدارس، بیمارستانها، مراکز خرید
  • دسترسی به سیستم حمل و نقل شهری مانند مترو ، متروبوس و…
  • امکانات خانه (پارکینگ، باشگاه و استخر اشتراکی و...)
  • شرکت سازنده‌ی پروژه و معماری خانه
  • طبقه‌ای که واحد شما در آن قرار گرفته است.
  • ویو واحد شما (رو به جنگل، دریا، محوطه درختکاری شده و...)

در نتیجه با توجه به موارد بالا، در هر محله از شهرهای ترکیه یک میانگین قیمت برای خرید خانه در ترکیه وجود دارد. از آنجا که کشور ترکیه درگیر تورم نزدیک به 60 الی 70 درصدی است، قیمت خانه در طول زمان عوض می‌شود.

پس برای اطلاع از قیمت خانه در ترکیه به پول ایران، توصیه می‌کنیم به مقاله میانگین قیمت خرید خانه در شهرهای ترکیه مراجعه کنید. چرا که این مقاله مدام به روزرسانی می‌شود و با مطالعه آن، می‌توانید قیمت های جدید خانه در ترکیه را متوجه شوید.

سایر هزینه های خرید ملک در ترکیه

علاوه بر هزینه ای که برای خرید خانه در ترکیه می‌پردازید، هزینه‌های قابل توجهی نیز هنگام معامله ملک وجود دارد که باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

بودجه شما برای خرید خانه در ترکیه، باید هزینه های جانبی را نیز پوشش دهد و نباید به این فکر باشید که تمام پول شما صرف خود خانه می‌شود. در این بخش به معرفی و توضیح این هزینه‌‌ها خواهیم پرداخت.

هزینه تاپو یا سند خانه

هزینه تاپو 4 درصد ارزش خانه مورد معامله است و باید به اداره تاپو یا همان اداره اسناد رسمی ترکیه پرداخت شود. اگر این هزینه پرداخت نشود، روند انتقال سند نیز انجام نخواهد شد.

برخی اوقات خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که این هزینه را به صورت نصف نصف پرداخت کنند. برخی اوقات نیز پروژه‌ای که خریداری می‌کنید، معاف از هزینه تاپو است.

قبل از اینکه وارد معامله خانه در ترکیه شوید، حتما بررسی کنید که هزینه تاپو بر عهده کیست. چرا که پول قابل توجهی را باید به این منظور پرداخت کنید. فقط کافی است 4 درصد 200 هزار دلار را محاسبه کنید که 8000 دلار می‌شود. پس هزینه قابل توجهی است!

هزینه های اداری خرید خانه در ترکیه

  • هزینه دفاتر اسناد رسمی (نوتر)
  • هزینه مترجم رسمی (در معاملات حتما یک مترجم همراه خود داشته باشید.)
  • هزینه کارشناسی ملک و کارمزد آژانس املاک
  • هزینه بیمه ساختمان در برابر زلزله (هزینه بیمه DASK)

مالیات KDV خرید ملک در ترکیه

برخلاف کشور خودمان، در ترکیه مالیات بر روی خرید و فروش ملک یک مساله رسمی و قانونی است و باید پرداخت شود. به این نوع مالیات، مالیات KDV خرید ملک می‌گویند.

در برخی مواقع ملک یا خانه شما معاف از مالیات است و در برخی شرایط نیز می‌توانید درصد کمتری بپردازید. به همین دلیل نرخ مالیات KDV برای خرید خانه در ترکیه متفاوت و مطابق جدول زیر است :

نوع و متراژ خانه در ترکیه

میزان مالیات KDV برای خرید ملک

املاک مسکونی با متراژ نت کمتر از 150 متر

1 درصد از هزینه کل خانه

املاک مسکونی با متراژ نت بیشتر از 150 متر

8 تا 18 درصد از هزینه کل خانه

تمام املاک تجاری

18 درصد از هزینه کل ملک

ایرانیانی که این دو شرط را دارند، می‌توانند تحت هر شرایطی فقط 1 درصد مالیات KDV بپردازند:

  • تا به حال اقامت ترکیه را دریافت نکرده باشند.
  • تا به حال هیچ ملکی در ترکیه خریداری نکرده باشند.

اگر در مورد متراژ نت و سایر نکات خرید خانه در ترکیه اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نکات طلایی خرید خانه در ترکیه را بخوانید تا متوجه تفاوت های خرید ملک در ترکیه و ایران شوید.

مراحل اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک

  • سند خانه یا تاپو را دریافت کنید.
  • خانه خود را در مقابل زلزله بیمه کنید. به این بیمه در ترکیه داسک گفته می‌شود.
  • با به همراه داشتن سند تاپو، داسک و پاسپورت به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید و پس از انجام کارهای اداری، دو مدرک تاپو دوام بلگه سی و نوماراتاژ خانه خود را دریافت کنید.
  • بعد از دریافت این مدارک، باید از اداره مهاجرت وقت مصاحبه دریافت کنید که به آن راندوو گفته می‌شود. در روز مصاحبه همراه با این مدارک به اداره مهاجرت مراجعه کنید و درخواست اقامت خود را ارائه دهید.

بعد از انجام این مراحل و انجام یک مصاحبه ساده در اداره مهاجرت، معمولا در ابتدا به شما اقامت یک‌ساله داده می‌شود و می‌توانید در سال‌های بعد آن را تمدید کنید. توجه کنید که برای کار کردن در ترکیه با این نوع اقامت، حتما باید اجازه کار در ترکیه یا چالیشما ایزین دریافت کنید.

خرید ملک در ترکیه برای اقامت دائم

آگاهی داشته باشید که گرفتن اقامت دائم ترکیه، فقط با داشتن چندین سال اقامت موقت ترکیه (بیشتر از هشت سال) امکان پذیر است. بنابراین فقط با خرید ملک در ترکیه نمی‌توانید به سرعت اقامت دائم ترکیه را به دست آورید.

برای گرفتن اقامت دائم ترکیه با خرید ملک، ابتدا باید اقامت موقت این کشور را از طریق خرید خانه به دست آورید و سپس با تمدید اقامت موقت خود به مدت هشت سال یا بیشتر، می‌توانید درخواست اقامت دائم یا طولانی مدت ترکیه را داشته باشید.

یک راه دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید با خرید ملک در ترکیه برای اقامت دائم اقدام کنید. اتفاقا با این روش بسیار سریع و در عرض چند ماه می‌توانید اقامت دائم بگیرید. برای اطلاع از آن بخش بعدی مقاله را بخوانید.

خرید ملک در ترکیه و اخذ پاسپورت

با خرید خانه‌ای با ارزش 400 هزار دلار یا بیشتر در ترکیه، می‌توانید پاسپورت و حق شهروندی این کشور را دریافت کنید. ترکیه جز انگشت شمار کشورهای جهان است که با خرید خانه به شهروندهای خارجی تابعیت می‌دهد.

با خرید ملک در ترکیه اقامت شهروندی خواهید داشت. یعنی دقیقا مانند شخصی هستید که در ترکیه متولد شده است و هیچ تفاوتی با او نخواهید داشت. بنابراین گرفتن پاسپورت ترکیه، حتی از گرفتن اقامت دائم نیز بهتر است.

با خرید ملک در ترکیه و اخذ پاسپورت، می‌توانید تا هر زمان که می‌خواهید در ترکیه اقامت داشته باشید، کار و تحصیل کنید و از تمام امتیازات یک شهروند ترک در داخل و خارج این کشور بهره مند خواهید شد. حتی می‌توانید از امتیازات شهروند ترک برای گرفتن ویزای آمریکا استفاده کنید.

خرید ملک در ترکیه و اقامت شهروندی، فرآیند بسیار سریعی دارد، فقط کافی است که سرمایه کافی برای خرید یک خانه 400 هزار دلاری و پرداخت هزینه های جانبی آن را داشته باشید. در آن صورت می‌توانید در عرض چند ماه پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل و شرایط این کار، می‌توانید مقاله خرید خانه در ترکیه و اخذ پاسپورت را بخوانید.

اقامت ترکیه با اجاره خانه

کاری که در گذشته برای گرفتن اقامت ترکیه انجام می‌شد، این بود که یک ایرانی خانه ای را در ترکیه خریداری می‌کرد و به این ترتیب اقامت این کشور را دریافت می‌کرد، سپس با اجاره دادن خانه خود به یک یا چند ایرانی دیگر، می‌توانست اقامت ترکیه با اجاره خانه را برای چند نفر دیگر به دست آورد.

سواستفاده هایی که از قضیه اقامت ترکیه با اجاره خانه شد و تعدادی از افراد با اجاره ساختگی خانه خود به چند نفر، اقدام به گرفتن اقامت ترکیه برای چندین نفر می‌کردند و به این وسیله برای خود کسب سود می‌کردند.

با توجه به این اتفاقات دولت ترکیه قانون جدیدی را از سال 2022 اجرایی کرد و سخت گیری هایی بسیار زیادی را بر روی اقامت ترکیه با اجاره خانه اعمال کرد. به همین دلیل اقامت ترکیه با اجاره خانه دیگر امکان پذیر نیست و توصیه می‌کنیم از راه های دیگر اخذ اقامت ترکیه استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم که قبل از ورود به معامله ملک در ترکیه، مجموعه مقالات ما در مورد خرید خانه در ترکیه را بخوانید و آگاهی کاملی از تمام هزینه ها و مراحل خرید خانه در ترکیه داشته باشید. به این شکل می‌توانید تصمیم بهتری در مورد سرمایه و پول خود بگیرید و دچار ضرر نخواهید شد.

در ادامه برخی سوالات پرتکرار پاسخ داده شده است، شما هم می‌توانید در صورت داشتن هرگونه سوال آن را در قسمت نظرات بنویسید.

سوالات متداول

سوال: در صورت خرید شریکی ملک در ترکیه، آیا همه شرکا می‌توانند اقامت یا پاسپورت ترکیه دریافت کنند؟

پاسخ: قانون قبلی اقامت ترکیه به این صورت بود که اگر چند شریک با هم یک خانه در ترکیه خریداری می‌کردند، به ازای هر سهم از خانه، اقامت یا پاسپورت ترکیه برای همه شرکا و خانواده آن‌ها صادر می‌شد. اما این قانون لغو شده است و در قانون جدید، با هر سند فقط به یک خانواده اقامت یا پاسپورت ترکیه داده می‌شود.

سوال: امکان خرید ملک اقساطی در ترکیه وجود دارد؟

پاسخ: بله. امکان خرید قسطی یا پیش فروش ملک در ترکیه نیز وجود دارد، ولی برای اخذ اقامت و پاسپورت ترکیه به این شکل باید حتما سند خانه را دریافت کنید. تا زمانی که سند ملک صادر نشود، خبری از اقامت یا پاسپورت ترکیه نیست. پس حتما این مورد را مد نظر داشته باشید.

سوال: قیمت خرید خانه در ترکیه به پول ایران چقدر است؟

پاسخ: در این مقاله هم قیمت خرید خانه در ترکیه و هم هزینه های جانبی آن بیان شده است. برای دیدن جزییات حتما مقاله را بخوانید.

سوال: با خرید خانه از یک ایرانی، امکان دریافت اقامت ترکیه را دارم؟

پاسخ: بله. با خرید خانه از یک خارجی، امکان دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک را دارید، ولی برای اخذ پاسپورت ترکیه باید حتما ملک را از یک خارجی بخرید.

سوال: اخذ اقامت تركيه با خريد آپارتمان نیز امکان پذیر است ؟

پاسخ: برای دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک هیچ محدودیتی در نوع مسکن خریداری شده وجود ندارد. شما می‌توانید با خرید آپارتمان در ترکیه نیز، اقامت این کشور را دریافت کنید. تنها نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که برای دریافت کارت اقامت ترکیه با خرید خانه، کاربری ملک خریداری شده باید حتما مسکونی باشد.

سخن پایانی

گرفتن اقامت ترکیه از طریق خرید خانه، یک روش آسان اما بسیار هزینه بر است. در صورتی که آگاهی کافی از فرآیند خرید ملک در ترکیه نداشته باشید، دچار ضررهای زیادی خواهید شد و احتمالا سودجویان پول بسیار زیادی را به صورت ناعادلانه ای را از شما دریافت خواهند کرد.

برای خرید ملک در ترکیه باید قوانین حقوقی خرید و فروش خانه در ترکیه را بدانید، بدهی های خانه را بررسی کنید و همه چیز را درست و قانونی انجام دهید تا هم بتوانید اقامت ترکیه را دریافت کنید و هم تمام مراحل را با یک هزینه بهینه و منطقی انجام دهید.

توجه کنید که اگر مشکلی در فرآیند سند زدن خانه شما وجود داشته باشد، نه می‌توانید اقامت ترکیه را بگیرید و در موارد سرمایه گذاری بیشتر، نمی‌توانید پاسپورت ترکیه با خرید ملک را اخذ کنید و در یک کلاهبرداری خرید ملک در ترکیه به دام خواهید افتاد.

امکان این نیز وجود دارد که با آگاهی نداشتن از هزینه های موجود در راه خرید خانه در ترکیه، دچار کسری بودجه شوید و نتوانید مراحل خرید خانه در ترکیه را به پایان برسانید. این مورد ضرر بیشتری را به شما خواهد رساند، چون برخی از هزینه هایی که در این راه انجام می‌دهید غیرقابل بازگشت هستند و به دولت ترکیه یا مشاوران و کارشناسان املاک می‌رسد.

همواره حواس خود را جمع کنید که درگیر تبلیغات نشوید و قبل از وارد شدن به مساله خرید ملک، از تمام هزینه های جانبی مطلع شوید. شما باید تا انتهای مسیر خرید خانه، بودجه کافی داشته باشید، وگرنه مقدار زیادی پول صرف خواهید کرد و در نهایت نمی‌توانید خانه مورد نظر خود را خریداری کنید.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات