" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

چرا در ترکیه خانه بخریم، چرا نخریم؟ (بررسی مزایا و معایب)

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

اگر شرایط گرفتن اقامت ترکیه با خرید ملک و مراحل خرید خانه در ترکیه را می‌دانید، حال نوبت آن است که تصمیم نهایی خود در این رابطه را بگیرید. چیزی که در این مرحله شما را در تصمیم گیری کمک می‌کند، اطلاع از مزایا و معایب خرید خانه در ترکیه است.

خرید خانه در ترکیه علاوه بر امتیازاتی که دارد، نقاط تاریک و منفی نیز دارد که معمولا در تبلیغات موسسات مهاجرتی و آژانس‌های املاک، به آن‌ها اشاره نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم در کنار مزایای خرید خانه در ترکیه، به معایب و کلاه برداری های رایج در خرید ملک ترکیه نیز بپردازیم.

با خواندن این مقاله می‌توانید تصمیم نهایی خودتان را برای خرید خانه در ترکیه بگیرید. سعی شده است که اطلاعات به صورت خلاصه و در عین حال کامل بیان شود. پس توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه سایت لایزرو باشید.

مزایای خرید ملک در ترکیه

  • فرآیند اداری دریافت پاسپورت یا اقامت ترکیه با خرید ملک سریع است و در کمتر از چند ماه صورت می‌پذیرد. همچنین در هیچ کشوری نمی‌توانید با چنین هزینه‌ای تابعیت دریافت کنید. این یکی از مزایای بزرگ خرید ملک در ترکیه است که در هیچ کشور دیگری نمی‌توانید با این سرعت و هزینه حق شهروندی یا اقامت دریافت کنید.
  • برخی کشورها به مهاجران خارجی اجازه نمی‌دهند که ملک آن‌ها پس از مرگ به وراثان برسد، اما بنا بر قوانین ترکیه خانه خریداری شده توسط شما قابلیت به ارث رسیدن را دارد.
  • ترکیه کشوری بسیار خوش آب و هوا و توریستی است، بنابراین می‌توانید خانه یا ویلای رویایی خود را در این کشور پیدا کنید. اگر از آب و هوای گرم و بیابانی خسته شده‌اید، می‌توانید یک محل رویایی برای زندگی خود در ترکیه پیدا کنید.
  • صنعت ساختمان در ترکیه یک صنعت بسیار پیشرو و مدرن است. بنابراین می‌توانید خانه های بسیار مدرن با قیمت مناسب در ترکیه پیدا کنید که هم تراز با اروپا باشد.
  • ارزش پول کشور ترکیه تفاوت کمی با ارزش پول ایران دارد، به همین دلیل می‌توانید با مبالغ مناسب در این کشور خانه بخرید.
  • برخلاف سایر کشورها انتقال پول و افتتاح حساب در ترکیه برای ایرانیان امکان پذیر است و از بابت انتقال پول و خرید ملک در این کشور دچار مشکل نخواهید شد.
  • بیشتر مجتمع های مسکونی در ترکیه دارای امکاناتی همچون استخر، سونا، جککوزی، سالن ورزش و... هستند، که تمام ساکنین می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
  • برخی پروژه های ساختمانی در ترکیه، به صورت مبله و دارای لوازم خانگی به خریداران عرضه می‌شوند، که همین موضوع ارزش خرید خانه در ترکیه را بالاتر می‌برد.
  • برخی از شهرهای ترکیه بسیار توریست پذیر هستند، می‌توانید هنگامی که در خانه نیستید، آن را به توریست ها اجاره دهید و به این شکل درآمد کسب کنید.
  • نیازی به حضور در ترکیه نیست، می‌توانید خرید خانه در ترکیه را با وکیل انجام دهید. ولی برای اخذ اقامت یا پاسپورت باید یک سفر چند روزه به ترکیه داشته باشید.
  • سفر به ترکیه بدون ویزا امکان‌پذیر است، بنابراین هر وقت که تمایل داشتید می‌توانید خود را با یک پرواز به ترکیه برسانید.
  • گرفتن اقامت ترکیه، می‌تواند کار شما را برای گرفتن ویزای کشورهای اروپایی و آمریکایی راحت تر کند. البته دقت کنید که شما فقط اقامت ترکیه را دارید و در واقع شهروند ایرانی هستید، بنابراین تصور نکنید که با شما همانند شهروند ترک برخورد می‌شود.

معایب خرید ملک در ترکیه

  • در صورتی که خانه خود را در کمتر از مدت 5 سال پس از خرید بفروشید، مشمول مالیات بر سرمایه خواهید شد. بنابراین برخلاف ایران، ملک ابزار سفته بازی نیست. نمی‌توانید با خرید و فروش مداوم خانه به سود برسید.
  • هزینه‌های جانبی خرید خانه در ترکیه (همچون هزینه سند، مالیات و...) زیاد هستند. شما نمی‌توانید همه بودجه خود را برای خرید خانه صرف کنید و باید مقدار قابل توجهی از آن را برای کارمزدهای مختلف خرج کنید. البته پروژه هایی هم وجود دارد که از این هزینه‌ها معاف هستند.
  • برای زندگی در مجتمع های مسکونی بزرگ باید مبلغ شارژ بسیار زیادی را پرداخت کنید. در چنین مجتمع هایی هزینه هایی همچون نگهداری از فضای سبز، استخر، سالن ورزشی و... وجود دارد، چه از این امکانات استفاده کنید و چه اصلا در خانه نباشید، باید هزینه های شارژ را به صورت کامل پرداخت کنید.
  • هزینه انرژی در ترکیه بسیار گران است، بنابراین هنگامی که قبض برق خود را دریافت می‌کنید، نباید از هزینه آن شگفت زده شوید، در این کشور باید مصرفتان بهینه باشد.
  • در بیشتر مجتمع های مسکونی ترکیه، برای شما جای پارک ثابت مشخص نمی‌شود. بنابراین احتمالا هر روز باید در یک جا پارک کنید و در صورت وجود نداشتن قانون مشخص، امکان اشغال جای پارک توسط سایر همسایگان وجود دارد.
  • گرفتن اقامت ترکیه با خرید خانه، به این معنا نیست که شما اجازه کار در ترکیه را دارید. برای کار در ترکیه یا باید شرکت ثبت کنید، یا مجوزی به نام چالیشما ایزین دریافت کنید. بنابراین مساله اقامت را نباید با مساله گرفتن تابعیت اشتباه بگیرید. در ضمن اقامت شما با خرید خانه به صورت کوتاه مدت است و هر چند سال یک بار باید تمدید شود.
  • از آنجا که در خارج از ایران اقدام به معامله ملک می‌کنید، امکان کلاهبرداری از شما وجود دارد و اگر از شما کلاهبرداری شود، پیگیری قضایی آن برای شما بسیار سخت خواهد بود. در مورد کلاهبرداری خرید ملک در ترکیه در قسمت های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

کلاهبرداری خرید ملک در ترکیه

وقتی که صحبت از خریدهایی با پول زیاد است، همیشه سودجویان یا کلاهبردارانی نیز وجود خواهند داشت که با طمع به دست آوردن پول زیاد برای شما دام پهن کنند. به خصوص که وقتی معامله شما در کشوری خارجی باشد که اطلاعات زیادی از قوانین و زبان آن کشور ندارید.

بنابراین به احتمال زیاد تجربه های گوناگونی در مورد کلاهبرداری، دروغ، هزینه‌های خرید، هزینه‌های اضافی و از دست دادن پول  در فرآیند خرید خانه در ترکیه شنیده‌اید. جمع آوری تمام راه های کلاهبرداری خرید ملک در ترکیه، در این مقاله امکان پذیر نیست، اما تعدادی از کلاهبرداری های رایج فروش خانه در ترکیه به شکل زیر است :

  • تبلیغ خرید خانه ارزان در ترکیه به پول ایران یا مقایسه قیمت خانه در ایران و ترکیه، یکی از روش هایی است که شما را به پای معامله می‌کشانند. اگر ناآگاه باشید، در این تله میافتید، وقتی متوجه می‌شوید که پولتان به هزینه های جانبی نمی‌رسد، پشیمان می‌شوید، اما هیچکدام از هزینه های قبلی شما بازگردانده نمی‌شود و به جیب سودجویان خواهد رفت. توجه کنید که همه با شما کاملا صادق نیستند، بنابراین طمع نکنید!
  • برخی از سودجویان یک خانه را با قیمتی بیش از ارزش آن به شما می‌فروشند. توجه کنید که ملاک اداره مهاجرت برای دادن اقامت، ارزش ثبت شده بر روی سند ملک است و به این توجه نمی‌شود که شما چقدر بابت آن خانه پرداخت کرده‌اید. حتما گزارش قیمت گذاری بر روی خانه (اکسپرتیز ریپورت) را دریافت کنید و آن را به خوبی مطالعه کنید تا دچار چنین کلاهبرداری هایی نشوید.
  • دقت کنید که خانه دارای بدهی به شما فروخته نشود؛ برای این امر در سند یا تاپو، بخشی به نام ایپوتک وجود دارد که بدهی‌های خانه در آن نوشته شده است.
  • برخی افراد طبق قانون ترکیه ممنوع المعامله هستند و نمی‌توانند هیچ سندی را به نام شما انتقال دهند. درصورتی که آنها را نشناسید، پیش‌پرداخت و وقت و سرمایه شما هدر می‌رود. 
  • به عبارت TAM HISSE BEDELI (معادل صد در صد سهم ملک) در متن سند توجه کنید! افراد خارجی به دلیل عدم تسلط به زبان ترکی و ناآگاهی از عبارات حقوقی، به آن بی‌توجهی می‌کنند. به همین دلیل امکان دارد ملکی به شما فروخته شود که دارای شریک است و شما مالک صد در صد دارایی خود نباشید.
  • دقت کنید که برای بیان متراژ خانه در ترکیه، از دو اصطلاح متراژ نت و متراژ بروت استفاده می‌شود. اگر نوع متراژ بیان نشود، منظور متراژ بروت است که نوع متراژدهی خانه با آن چیزی که در ایران می‌شناسید، متفاوت است. بنابراین با مطالعه مقاله نکات خرید خانه در ترکیه، از تعریف هر دو متراژ اطلاع دقیق داشته باشید.

سخن پایانی

اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده باشید، احتمالا با خواندن مزایا و معایب خرید ملک در ترکیه و خواندن راه های رایج کلاهبرداری در این زمینه، به نظر نهایی خود درباره این کار نزدیک خواهید شد.

نظر شما چیست؟ آیا خرید خانه در ترکیه، همان چیزی بود که انتظارش را داشتید یا آنکه نکات منفی باعث شده است که درباره این کار تجدید نظر کنید؟ آیا تجربه و نظر دیگری درباره خرید ملک در ترکیه دارید؟ دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات