" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

فرآیند خرید ملک در ترکیه: مراحل + نکات مهم

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

اگر به دلیل سرمایه گذاری یا مهاجرت به ترکیه، قصد خرید خانه در ترکیه را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از اینکه تحت تاثیر تبلیغات آژانس های خرید ملک قرار بگیرید، از فرآیند خرید ملک در ترکیه آگاهی کافی را به دست آورید و سپس دست به معامله و خرید خانه بزنید.

توجه کنید که شما برای گرفتن اقامت ترکیه با خرید خانه باید هزینه نسبتا زیادی انجام دهید. بنابراین انجام هرگونه اضافی یا برعکس انجام ندادن هرگونه کار مهم، می‌تواند ضررهای مالی بسیار زیادی برای شما به دنبال داشته باشد و فقط باعث چاق شدن جیب سودجوها شود. (مطمئن باشید سودجوهای زیادی چه در ایران و چه در ترکیه به دنبال اشتباهات و عدم اطلاع شما از قوانین هستند.)

بنابراین لازم است که قبل از هر کار یک سر آگاهی های اولیه از مراحل خرید خانه در ترکیه و نکات آن داشته باشید تا افرادی که در مقابل شما هستند، فکر سودجویی یا کلاه برداری از شما را نداشته باشند و بتوانید تصمیمات بهتری برای سرمایه خود بگیرید.

اگر علاقه مند به دانستن این اطلاعات اولیه در مورد فرآیند خرید ملک در ترکیه هستید، این مقاله مخصوص به شماست و توصیه می‌کنیم تا انتهای نکات آن با لایزرو همراه باشید. سایت لایزرو یک دانش نامه مهاجرتی رایگان است و هدف از ایجاد آن افزایش دانش مهاجرتی مخاطبان و ارائه صادقانه و بدون بزرگنمایی اطلاعات است. امیدواریم بتوانیم در گرفتن تصمیمات بهتر شما را یاری کنیم.

شروع کار : انتخاب بهترین شهر برای خرید ملک در ترکیه

همه چیز به بودجه، سبک زندگی و دلیل شما از خرید خانه در ترکیه برمی‌گردد. آیا قصد سرمایه گذاری در ترکیه را دارید؟ آیا در ایران درآمد مناسب دارید و به فقط به فکر گرفتن اقامت و زندگی در یک مکان لذت بخش هستید؟ آیا هدف شما از گرفتن اقامت ترکیه با خرید خانه، کار کردن در این کشور است؟

پاسخ به این سوالات اولین قدم برای شروع فرآیند خرید خانه در ترکیه است. باید برای خود روشن کنید که اصولا هدف شما از خرید خانه و اخذ اقامت ترکیه چیست.

به طور مثال اگر به اندازه کافی در ایران ثروت و درآمد دارید، حتما لازم نیست که به دنبال خرید خانه در مرکز شهر شلوغی مانند استانبول باشید! شما می‌توانید ویلاهای بهتر و با قیمت مناسب در سایر شهرهای ترکیه بخرید که موجب آرامش و آسایش شما باشد.

اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ملک ترکیه را دارید، در این صورت باید به فکر نقاطی باشید که آینده توسعه پیدا خواهند کرد و افزایش قیمت خواهند داشت. بنابراین شاید در حال حاضر اقامت در چنین نقاطی برای شما خوشایند نباشد و شما باید آینده آن ملک را خریداری کنید.

اگر هم قصد کار کردن در ترکیه یا راه اندازی کسب و کار در این کشور را دارید. باید به دنبال مناطقی با نرخ بیکاری پایین باشید که بتوانید راحت تر وارد بازار کار شوید و دردسر کمتری برای گرفتن مجوز کار داشته باشید.

پس نباید صرفا با تبلیغات در مورد شهر محل زندگی خود تصمیم بگیرید. اول از هر چیز باید هدف خود را بدانید و بعد از آن شهر مناسب خود را انتخاب کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر ابتدا مقاله بررسی شهرهای ترکیه برای زندگی و کار و مقاله میانگین قیمت خانه در شهرهای ترکیه (اطلاعات به روز) را بخوانید.

انتخاب و رزرو پروژه ملکی در ترکیه

بعد از انتخاب شهر برای خرید خانه در ترکیه، باید در محله‌های گوناگون شهر به دنبال خانه یا پروژه مناسب باشید. در مورد خرید خانه یا آپارتمان از یک شخص، باید توجه کنید که ملک مورد نظر در محله های ممنوعه نباشد، بدهی مالیاتی یا وام بانکی نداشته باشد و ارزش گذاری کارشناسان ملک را مطالعه کنید. (در ادامه بیشتر در مورد این مسائل توضیح خواهیم داد.)

ولی اگر قصد خرید خانه از پروژه های شرکت های سازنده مسکن در ترکیه را دارید. ابتدا باید به خوبی اطلاعات ارائه شده توسط شرکت و کارشناسان آن را مطالعه کنید و سپس باید مبلغی را به عنوان هزینه رزرو پرداخت کنید، دقت داشته باشید که هزینه رزرو خانه در ترکیه غیر قابل برگشت است.

بنابراین توصیه می‌کنیم که قبل از پرداخت هزینه، در جلسات آنلاین یا حضوری پروژه حضور داشته باشید، محل پروژه را به صورت حضوری ببینید و نقدهای مربوط به شرکت سازنده پروژه را در سایت های مختلف بخوانید.

اخذ اکسپرتیز ریپورت (گزارش ارزشیابی)

دولت ترکیه برای جلوگیری از سودجویی فروشنده یا بنگاه معاملات ملکی، دریافت گزارش اکسپرتیز را برای خرید و فروش ملک توسط خارجی‌ها، اجباری کرده است. بنابراین درست است که به صورت اجباری باید هزینه ای را برای کارشناسی ملک بپردازید، اما مطمئن باشید که این مساله به نفع شماست و باعث می‌شود که سودجوها ملکی را با چند برابر قیمت به شما نفروشند.

گزارش ارزش گذاری ملک براساس سن بنا ، محله ، امکانات ملک و… را که از طرف کارشناسان رسمی ارائه می شود، گزارش اکسپرتیز می گویند و شامل تصاویر معتبر، اطلاعات سند مالکیت و اطلاعات مکانی ملک، تخمین قیمت، اطلاعات فنی و وضعیت بدهی ارائه شده توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر است. 

دریافت اسکپرتیز ریپورت برای خرید خانه در ترکیه، حدود دو روز به طول می‌انجامد. این گزارش حدود 20 الی 35 صفحه است. با گرفتن این گزارش خیال شما در مورد ارزش ملک راحت می‌شود و می‌توانید دیدگاه کارشناسان مجرب را درباره نکات مثبت و منفی ملک بدانید.

توجه کنید که برای صدور اقامت یا پاسپورت ترکیه، هزینه پرداخت شده توسط شما برای خانه ملاک نیست. بلکه ارزش خانه که توسط دولت بر روی سند نوشته می‌شود، ملاک است. بنابراین امکان دارد هزینه زیادی را برای خانه پرداخت کرده باشید، اما اداره مهاجرت برای شما کارت اقامت صادر نکند، چون ارزش نوشته شده در سند، پایین تر از حد قانونی است.

بنابراین حتما اکسپرتیز ریپورت خانه را دریافت کنید و خیال خود را در مورد ارزش خانه مورد معامله راحت کنید.

انتقال پول از ایران به ترکیه برای خرید خانه

برای خرید قانونی ملک در ترکیه، باید وجه معامله از حساب بانکی خریدار یا نماینده قانونی او به حساب بانکی فروشنده انتقال داده شود. با اینکه افتتاح حساب بانکی در کشورهای خارجی برای ایرانیان بسیار سخت شده، اما ایرانیانی که سرمایه خوبی دارند، مشکلی برای افتتاح حساب در ترکیه ندارند.

بانک ها به محض آنکه بدانند، قصد انتقال پول زیادی به حسابتان را دارید، شرایط را برای شما فراهم می‌کنند و افتتاح حساب را انجام خواهند داد. برای انتقال پول به حساب بانکی ترکیه نیز می‌توانید از طریق صرافی های معتبر ایرانی اقدام کنید.

فقط توجه کنید که در طی فرآیندهای انتقال پول، احتمالا هزینه قابل توجهی برای انتقال و تبدیل پول خود، پرداخت خواهید کرد. این فقط قسمتی از هزینه هایی است که به صورت جانبی برای خرید خانه در خارج از کشور باید پرداخت کنید، بنابراین حتما آن را محاسبه کرده و در نظر بگیرید.

انجام کارهای دفاتر اسناد رسمی و سند زدن

بعد از انجام دادن مراحل بالا، به مرحله پایانی و بسیار مهم سند زدن خانه در ترکیه می‌رسیم. در ترکیه به سند رسمی ملک تاپو (Tapu) می‌گویند. برای انجام کارهای اداری سند زدن، باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. در ترکیه به دفاتر اسناد رسمی، نوتر گفته می‌شود.

طبق قانون جدید خرید ملک در ترکیه، در روز معامله باید یک مترجم رسمی مورد تایید وزارت دادگستری ترکیه، در دفتر نوتر حضور داشته باشد. دفاتر نوتر موظف به اجرای قانون هستند، در صورتی که این مترجم وجود نداشت یا رسمی نبود، می‌توانید به آن اعتراض کنید و حق قانونی خود را طلب کنید.

توصیه می‌شود که حتی اگر به زبان ترکی مسلط هستید، تمام مراحل اداری را در کنار مترجم رسمی و به صورت قانونی انجام دهید تا هیچ مشکلی به وجود نیاید. پس از اینکه همه چیز طبق روال انجام شد و انتقال پول نیز در حضور نمایندگان قانون انجام شد. طرفین قرارداد را امضا می‌کنند و فرآیند انتقال مالکیت خانه انجام خواهد شد.

اگر مراحل خرید خانه به صورت قانونی در دفاتر نوتر انجام نشود، برای انتقال سند حتما با مشکل مواجه خواهید شد و احتمال انجام کلاهبرداری نیز بالا خواهد رفت. بنابراین فریب شرکت ها یا آژانس های املاک شیک را نخورید. انجام معامله در چنین دفاتری یا امضای قرارداد در آن‌ها، به معنای سند زدن نیست!

در صورتی که کلاهبرداری صورت گیرد، فرآیند حضور در مراجع قضایی ترکیه پیچیده است، متاسفانه در چنین شرایطی نیز حکم معمولا به نفع شهروندان ترک صادر می‌شود، بنابراین حتما دقت کنید که همه چیز به روال قانونی طی شود و گرفتار چنین موضوعاتی نشوید.

به نام زدن انشعابات آب، برق و گاز در ترکیه

بعد از انجام مرحله به نام زدن تاپو باید به ادارات آب، برق و ... مراجعه کنید و انشعابات خانه را به نام خود بزنید. بر خلاف ایران، در کشور ترکیه حتما باید این کار را انجام دهید و در غیر این صورت نمی‌توانید از این خدمات شهری استفاده کنید.

نکات مهم خرید خانه در ترکیه

برای خرید خانه در ترکیه، علاوه بر اینکه باید مراحل خرید خانه و نکات قانونی آن را بدانید، باید نکات مهمی را نیز بدانید که معمولا در معاملات ملک ایران وجود ندارد و احتمالا شما از آن‌ها بی اطلاع هستید.

اطلاع از این نکات مهم خرید خانه در ترکیه باعث می‌شود که شما تفاوت ها را بدانید و فریب تبلیغات آژانس های ملکی را نخورید. به طور مثال شما باید بدانید که بر خلاف ایران، برای معرفی متراژ خانه در ترکیه، دو تعریف وجود دارد و باید متوجه تعریف هر کدام از متراژها باشید.

در ادامه به بیان مهم ترین نکات خرید خانه در ترکیه پرداخته ایم که حتما برای شما کاربردی خواهد بود.

متراژ نت و بروت در خرید خانه ترکیه

بر خلاف معاملات ملک در ایران، برای بیان متراژ خانه ها در ترکیه، از دو اصطلاح متراژ نِت و متراژ بروت استفاده می‌شود. که برای معامله ملک در ترکیه، حتما باید تفاوت این دو متراژ را بدانید.

متراژ نت در ترکیه چیست؟ متراژ نِت، تمام بخش هایی از خانه را شامل می‌شود که قابل پا گذاشتن و قابل استفاده بوده و توسط دیوارها احاطه شده باشد. به عبارت دیگر دیوارها، زیر کابینت‌ها و تمام جاهایی که استفاده مفید ندارد، در متراژ نت محاسبه نمی‌شوند.

متراژ بروت در ترکیه چیست؟ متراژ بروت علاوه بر سهم مالک از متراژ نت خانه، سهم او از راهرو، پارکینگ، فضاهای مشترک مثل آسانسور، سالن ورزشی و … را نیز شامل می‌شود. یعنی متراژ بروت، از متراژی که واقعا واحد شخصی خود در دسترس دارید، بیشتر است!

حتما توجه کنید که در ترکیه خانه را بر حسب متراژ بروت خریداری می‌کنید و در هنگام فروش نیز با همین متراژ آن را به فروش می‌رسانید. در نتیجه وقتی گفته نمی‌شود که نوع متراژ بیان نمی‌شود، باید بدانید که منظور همان متراژ بروت است.

پس یک خانه 70 متری با متراژ بروت، اصلا معادل یک خانه 70 متری در ایران نیست. برای یک مقایسه دقیق میان آنچه در ایران دیده‌اید، باید حتما متراژ نت خانه را سوال کنید تا دچار تخمین اشتباه نشوید.

خرید خانه با هر بودجه در ترکیه، فایده ای برای شما ندارد

یک اگر توانایی خرید خانه در ایران را ندارید، به این فکر نباشید که می‌توانید با هزینه کمتر در ترکیه خانه بخرید، خرید خانه در ترکیه با یک میلیارد یا مبالغ پایین دیگر، عملا هیچ سود یا فایده ای برای شما ندارد. چرا؟

اول اینکه برای گرفتن اقامت ترکیه، حداقل ارزش ملک شما باید 200 هزار دلار باشد. توجه کنید که این فقط هزینه ای است که برای خرید خانه باید پرداخت کنید. در مقاله اقامت با خرید ملک در ترکیه، توضیح دادیم که چه تعداد هزینه های جانبی قابل توجه دیگر مانند مالیات، هزینه سند، انتقال پول و ... نیز باید پرداخت کنید.

بنابراین خرید ملک در ترکیه با یک میلیارد، نمی‌تواند اقامت ترکیه را برای شما به دنبال داشته باشد. شما باید مبلغ بیشتری داشته باشید تا هزینه های جانبی را نیز جبران کنید.

دوم اینکه، خرید برخی ملک های با قیمت پایین شما را در آینده با مشکلاتی همچون عوارض زیاد محل یا عدم امکان نوسازی در آینده مواجه می‌کند. شاید مجبور باشد در آینده هزینه های بیشتری برای خانه بپردازید و فروش سریع خانه نیز با توجه به مالیات های موجود در ترکیه، باعث ضرر بیشتر می‌شود.

بنابراین خرید ملک در ترکیه با مبالغی همچون یک میلیارد یا کمتر، سودی برای شما ندارد و حتما به فکر سرمایه گذاری مبالغ بالاتری برای خرید خانه در ترکیه باشید.

مراقب بدهی های خانه باشید!

در سند تاپو بخشی با عنوان ایپوتک (ipotek) وجود دارد. اگر سند خانه به بانک، سازنده یا هر شخص دیگر بدهکاری داشته باشد، در قسمت ایپوتک سند (تاپو) نوشته خواهد شد. بنابراین هنگام خرید ملک در ترکیه حتما توجه کنید که تاپو مورد معامله دارای ایپوتک نباشد.

در ترکیه معمولا پارکینگ ها بدون سند هستند

در بیشتر مجتمع‌ها و پروژه‌های مسکونی ترکیه، محل پارکینگ برای ساکنین مشخص نمی‌شود. اگر مشخص بودن محل پارکینگ برای شما مهم است، حتما قبل از خرید خانه در این زمینه تحقیقات لازم را انجام دهید.

سوالات متداول

سوال: آیا پس از خرید ملک در ترکیه، امکان فروش آن را دارم؟

پاسخ: بله. هیچ محدودیتی برای فروش ملک در ترکیه ندارید. فقط اگر قصد اخذ پاسپورت ترکیه با خرید ملک را دارید، حتما باید سه سال آن خانه را نگه دارید و از فروش آن خودداری کنید.

سوال: آیا با خرید ملک در ترکیه، می‌توانم سود خوبی به دست آورم؟

پاسخ: سود در بازار ملک ترکیه، همانند سود در بازار خانه ایران نیست. هر خانه ارزش گذاری مشخصی دارد و اگر سریع خانه را بفروشید، باید مالیات هایی بپردازید. توجه کنید که پول خانه را در ابتدا با ارزش دلاری پرداخت کرده اید و در نهایت نیز تورم ترکیه، باعث تغییر ارزش دلاری خانه نخواهد شد. پس به این معنا نیست که خرید خانه در ترکیه، حتما باعث سود کردن شما می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که خواندید، در این مقاله درباره مراحل خرید خانه در ترکیه و نکات مهم آن توضیحاتی را بیان کردیم. با خواندن این توضیحات متوجه تفاوت های اصلی خرید ملک در ایران و ترکیه شدید و همچنین آگاهی لازم از مراحل قانونی خرید خانه در ترکیه و سند زدن آن را به دست آورده‌اید.

اگر با خواندن این مقاله درباره خرید ملک در ترکیه دچار شک یا تردیدهایی شده‌اید، توصیه می‌کنیم که حتما مقاله مزایا و معایب خرید خانه در ترکیه را بخوانید تا بتوانید از زوایای دیگر نیز این مساله را بررسی کنید.

امیدواریم با مجموعه مقالات بررسی خرید ملک در ترکیه، بتوانیم شما در گرفتن یک تصمیم مناسب و رسیدن به خواسته هایتان یاری کنیم. چنانچه سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات