" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

مهاجرت و اقامت ترکیه: شرایط و روش های اقامت برای ایرانیان

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار

از آنجا که ترکیه کشور ارزانی است و از لحاظ فرهنگ با ایران تناسب زیادی دارد، برخی از ایرانیان علاقه مند به اخذ اقامت ترکیه هستند. در گذشته برای مهاجرت به ترکیه تعداد زیادی راه و روش وجود داشت، اما طبق قوانین جدید، گرفتن اقامت ترکیه با برخی از این روش‌ها دیگر امکان‌پذیر نیست.

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، توصیه می‌کنیم که قبل از هرگونه اقدامی راجع به انواع روش های اخذ اقامت ترکیه با توجه به قانون جدید، آگاهی کسب کنید و از راه مناسب برای این کار اقدام کنید. در این مقاله شرایط اقامت در ترکیه برای ایرانیان و قانون جدید اقامت ترکیه برای ایرانیان به صورت کامل توضیح داده خواهد شد و هزینه اقامت در ترکیه را بررسی خواهیم کرد.

در این مقاله تمام روش های اخذ اقامت ترکیه از جمله اقامت ترکیه با خرید ملک، اجاره خانه در ترکیه، اقامت ترکیه از طریق تحصیل، از طریق کار، از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت و از طریق ازدواج و تولد فرزند بررسی خواهد شد و در پایان نیز توضیح می‌دهیم که بهترین راه برای اخذ اقامت ترکیه چیست.

سایت لایزرو یک دانش‌نامه رایگان مهاجرتی است که هدف از ایجاد آن ارائه اطلاعات صادقانه و بدون بزرگنمایی برای افزایش آگاهی شما مخاطبان عزیز است. چنانچه قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با لایزرو همراه باشید.

شرایط اقامت در ترکیه برای ایرانیان

شرایط اقامت در ترکیه بیشتر بر مبنای صلاحیت تخصصی یا آوردن سرمایه به این کشور است. در بین سایر کشورهای جهان، شرایط اقامت در ترکیه برای ایرانیان مناسب تر است. چرا که هم هزینه اقامت در ترکیه نسبت به سایر کشورهای دیگر ارزان تر است و هم اینکه شرایط اقامت در ترکیه برای ایرانیان نسبت به کشورهای دیگر، آسان‌تر است. (در ادامه بیشتر این شرایط را توضیح خواهیم داد.)

از آنجا که این کشور همسایه ایران است، شرایط اقامت در ترکیه از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سازگاری با محیط زندگی برای ایرانیان مناسب تر است و امکان رفت و آمد به ایران نیز با پروازهای روزانه در دسترس است. در ادامه بیشتر در مورد راه و روش های اخذ اقامت ترکیه صحبت خواهیم کرد.

اقامت ترکیه با خرید ملک

در گذشته شرایط اقامت در ترکیه با خرید ملک به راحتی امکان پذیر بود. در گذشته اگر یک خانه یا یک واحد تجاری را با هر قیمتی خریداری می‌کردید، می‌توانستید اقامت ترکیه با خرید ملک را به دست آورید و محدودیتی در این زمینه وجود نداشت.

اما طبق قانون جدید اقامت ترکیه برای ایرانیان، چنانچه قصد اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک را دارید، باید حتما شرایط زیر را رعایت کنید :

  • طبق قانون جدید اقامت ترکیه برای ایرانیان و متولدین سایر کشورها، گرفتن اقامت این سرزمین از طریق خرید خانه در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنتالیا، ازمیر و... حداقل قیمت خرید ملک باید ۷۵ هزار دلار باشد.
  • برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک در شهرهای کوچک، حداقل قیمت خرید خانه به ۵۰ هزار دلار کاهش می‌یابد.
  • مطابق شرایط جدید اقامت ترکیه، شما امکان خرید ملک از یک ایرانی یا فرد خارجی دیگر را دارید.
  • کارت اقامت ترکیه برای صاحب خانه و همسر و فرزندان زیر 18 سال او صادر می‌شود.

توجه داشته باشید که شرایط بالا فقط برای اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک است. در صورتی که می‌خواهید حق شهروندی و پاسپورت ترکیه را از طریق خرید ملک به دست آورید، باید شرایط زیر را مد نظر داشته باشید :

  • ارزش خانه خریداری شده یا مجموع ارزش خانه های خریداری شده شما در ترکیه، باید بالاتر از 400000 دلار باشد.
  • می‌توانید چند ملک خریداری کنید و وقتی ارزش آن‌ها به بالای 400 هزار دلار رسید، برای اخذ پاسپورت اقدام کنید، ولی باید توجه کنید که همه این ملک‌ها باید در یکسال خریداری شوند.
  • خانه باید به صورت نقد خریداری شود.
  • تا سه دست قبل به تحت مالکیت افراد خارجی نبوده باشد. (یعنی سه مالک قبلی این خانه خارجی نباشند.)
  • تا سه سال اجازه فروش خانه ای را که به منظور دریافت حق شهروندی خریداری می‌کنید، نخواهید داشت.
  • اجازه اجاره دادن خانه و خانه های خود را دارید و به این شکل می‌توانید کسب درآمد کنید.
  • هیچ نیازی نیست که برای دریافت پاسپورت، در کشور ترکیه زندگی کنید. بدون حضور در ترکیه مشکلی برای حق شهروندی شما رخ نخواهد داد.

در صورت نیاز به مطالعه بیشتر در مورد نحوه خرید ملک در ترکیه، توصیه می‌کنیم که مقاله تمام نکات خرید خانه در ترکیه را بخوانید.

اقامت ترکیه با اجاره خانه

در گذشته، اخذ اقامت ترکیه با اجاره خانه، یکی از راه های بسیار عالی برای گرفتن اقامت ترکیه بود. ایرانیان معمولا با صاحبان خانه در ترکیه مذاکره می‌کردند و یک قرارداد اجاره خانه صورت ساختگی میان مالک و مستاجر نوشته می‌شد. به این ترتیب ایرانیان به راحتی و کمترین قیمت می‌توانستند اقامت یکساله ترکیه با اجاره خانه را به دست آورند.

در گذشته معمولا هزینه اقامت در ترکیه با اجاره خانه بیشتر از 5000 هزار لیر نمی‌شد. چرا که اصلا احتیاجی به اجاره واقعی خانه در ترکیه نبود. معمولا خانه هایی وجود داشتند که مالکان آن قرارداد اجاره خود را می‌فروختند و شاید در یکسال و با یک خانه حدود صد نفر می‌توانستند اقامت ترکیه با اجاره خانه را به دست آورند.

اما طبق قانون جدید اقامت ترکیه برای ایرانیان و سایر اتباع، امکان اخذ اقامت یکساله ترکیه با اجاره خانه دیگر وجود ندارد. سخت گیری‌ها بر روی اقامت ترکیه با اجاره خانه به حدی افزایش یافته است که حتی اگر به صورت واقعی اقدام به اجاره خانه در ترکیه کنید، تقریبا دیگر هیچ صاحبخانه ای برای گرفتن اقامت شما کاری انجام نمی‌دهد و در نتیجه نمی‌توانید اقامت ترکیه با اجاره خانه را به دست آورید.

توصیه می‌کنیم که اجاره خانه در ترکیه را فقط به دید فراهم آوردن محل زندگی در ترکیه ببینید و برای گرفتن کارت اقامت ترکیه، به فکر روش دیگری باشید. اجاره خانه در ترکیه هنوز هم امکان پذیر است و می‌توانید برای این کار مقاله همه چیز درباره اجاره خانه در ترکیه را بخوانید، ولی آگاهی داشته باشید که دیگر امکان اخذ اقامت یکساله ترکیه با اجاره خانه وجود ندارد.

اقامت ترکیه از طریق تحصیل

دانشجویانی که اقدام به تحصیل در دانشگاه های ترکیه می‌کنند، می‌توانند اقامت ترکیه از طریق تحصیل را به دست آورند. البته این موضوع به آن معنا نیست که برای گرفتن این نوع اقامت، حتما باید درس بخوانید! دانشگاه هایی در ترکیه وجود دارند که در ازای گرفتن مبلغی پول، شما را ثبت نام می‌کنند و می‌توانید از کارت دانشجویی خود برای گرفتن اقامت ترکیه از طریق تحصیل اقدام کنید.

در ضمن هیچ نیازی هم به شرکت در کلاس درس یا شرکت در امتحانات پایان ترم نیست. شما با پرداخت حدود 1000 تا 2000 دلار به دانشگاه، می‌توانید اقامت ترکیه از طریق تحصیل را به دست آورید و تا زمانی که با دانشگاه ارتباط دارید، شرایط اقامت در ترکیه را نیز خواهید داشت.

به همین دلیل اقامت ترکیه از طریق تحصیل، شاید آسان ترین روش اخذ اقامت ترکیه با توجه به شرایط جدید باشد. شما فقط باید مبلغی را که دانشگاه مشخص کرده است، پرداخت کنید و نیاز به شرکت در کلاس یا انجام کارهای تحصیلی دیگر نیز ندارید.

برای خواندن اطلاعات بیشتر، می‌توانید مقاله اقامت تحصیلی ترکیه را بخوانید.

اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

ثبت شرکت در ترکیه یکی از راه هایی دیگری است که در گذشته برای اخذ اقامت ترکیه استفاده می‌شد. روال به این صورت بود که متقاضی یک شرکت ثبت می‌کرد، برای این شرکت یک دفتر اجاره کرده و یک حسابدار ترک نیز برای شرکت استخدام می‌کرد. به این ترتیب امکان اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری در ترکیه فراهم بود.

اما باز هم با توجه به قانون جدید اقامت ترکیه برای ایرانیان، شرایط این نوع اقامت نیز عوض شده است و به راحتی قبل نمی‌توانید با یک شرکتی که هیچ کاری انجام نمی‌دهد، اقامت به دست آورید. شرایط حدید اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت به شکل زیر درآمده است و در صورتی که شرکت شما دارای صلاحیت‌های زیر باشد، می‌توانید اقامت ترکیه را برای خود و خانواده‌تان اخذ کنید :

از یک شهروند ترک برای ثبت شرکت در ترکیه دعوتنامه تجاری داشته باشید.

  • برای ثبت شرکت در ترکیه، با ویزای تجاری وارد این کشور شده باشید.
  • دلایل منطقی برای ثبت شرکت داشته باشید و هدف شما مشخص باشد.
  • تعداد کارمندان شرکت شما کافی باشد.
  • میزان فعالیت شرکت شما مطلوب باشد.
  • پرداخت به موقع مالیات شرکت انجام شود.

تا وقتی که این شرایط برای شرکت شما وجود داشته باشد، امکان تمدید اقامت ترکیه با ثبت شرکت را نیز خواهید داشت. در غیر اینصورت امکان اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری را نخواهید داشت.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد نحوه تاسیس یک شرکت در ترکیه، نکات مهم مقاله ثبت شرکت در ترکیه را بخوانید.

اقامت ترکیه از طریق کار

شرایط اقامت در ترکیه با کار کردن، نسبت به سایر راه های اخذ اقامت ترکیه پیچیدگی‌های بیشتری دارد. شما برای آنکه در ترکیه کار کنید، ابتدا باید مجوزی به نام چالیشما ایزین (یا همان مجوز کار) دریافت کنید، اگر چنین کاری انجام ندهید و بدون این مجوز شروع به کار کنید، مرتکب تخلف شده‌اید و از ترکیه اخراج خواهید شد.

در نتیجه برای اخذ اقامت ترکیه از طریق کار، ابتدا باید در ترکیه به دنبال کارفرما و کار مناسب بگردید. در صورتی که موفق شدید، کارفرمای شما باید نامه‌ای ارائه کند که نشان می‌دهد به تخصص و کار شما نیاز دارد و نتوانسته است شخص ترک دیگری را برای این کار پیدا کند. در آن صورت می‌توانید از طریق کارفرمای خود برای گرفتن چالیشما ایزین اقدام کنید و در نهایت اقامت ترکیه از طریق کار را دریافت کنید.

اگر نمی‌خواهید در ترکیه به دنبال کارفرما باشید، باید کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید و اقدام به ثبت شرکت در ترکیه کنید. توجه داشته باشید که شما برای باز کردن یک مغازه خواربار فروشی ساده در ترکیه نیز احتیاج به ثبت شرکت دارید. در نتیجه ثبت شرکت و شروع به کسب و کار در این کشور نیز، یک نوع گرفتن اقامت ترکیه از طریق کار است.

اگر در کاری متخصص هستید یا توانایی راه اندازی یک کسب و کار در ترکیه را دارید، می‌توانید از این روش برای گرفتن اقامت ترکیه بهره ببرید. اما توجه کنید که تمام مراحل کار در ترکیه را باید به صورت قانونی دنبال کنید، در صورتی که با اقامت توریستی اقدام به کار در ترکیه کنید، حتما مجازات خواهید شد و به احتمال زیاد از ترکیه اخراج می‌شوید.

از طرف دیگر توجه کنید که میزان بیکاری در ترکیه زیاد است، بنابراین انتظار نداشته باشید که با هر میزان تخصص بتوانید شغل پیدا کنید. بنابراین سعی کنید از هزینه زیاد در بنگاه های کاریابی خودداری کنید، چرا که این ترفندی است که برخی سودجویان برای گرفتن پول شما از آن استفاده می‌کنند و در نهایت یا هیچگونه شغلی به شما پیشنهاد نمی‌شود یا آنکه شغل‌های پیشنهادی بسیار کوتاه مدت هستند و مجموع حقوق پرداختی آن شغل، کمتر از هزینه پرداختی برای کاریابی می‌شود.

در صورت نیاز به خواندن نکات بیشتر، توصیه می‌کنیم مقاله کار در ترکیه و گرفتن چالیشما ایزین را مطالعه کنید.

اقامت ترکیه از طریق ازدواج

به نظر می‌رسد ازدواج با یک شهروند ترکیه، یک راه آسان برای اخذ اقامت این کشور باشد، اما باید توجه کنید که اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج به همین سادگی‌ نیز نیست. چنانچه قصد ازدواج با یک ترک را دارید، تا چندین سال پس از ازدواج، وضعیت اقامتی شما به شکل موقت خواهد بود.

برای گرفتن اقامت ترکیه از طریق ازدواج باید اثبات کنید که ازدواج شما به شکل ساختگی نبوده است. اثبات این موضوع شاید در حد چند سال زمان ببرد و به سادگی آنچه فکر می‌کنید، نباشد. بنابراین برای اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج، حتما توجه کنید که ازدواج شما باید به شکل واقعی باشد و سعی نکنید که بخاطر گرفتن اقامت اقدام به مدرک سازی یا انجام ازدواج ساختگی کنید. چرا که در صورت مشخص شدن این موضوع عواقب قانونی در انتظار شماست.

اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند

احتمالا شنیده‌اید که با تولد فرزندتان در کشورهایی همچون آمریکا یا کانادا، به آن نوزاد پاسپورت اعطا می‌شود. چنین کشورهایی برای اعطای پاسپورت از قاعده خاک استفاده می‌کنند. یعنی اگر نوزادی در خاک آن کشور متولد شود، حق شهروندی و پاسپورت آن کشور را دریافت می‌کند.

اما شرایط اقامت در ترکیه با این روش متفاوت است و ترکیه در این مورد از قاعده خون پیروی می‌کند. یعنی تنها به فرزندانی اقامت ترکیه یا حق شهروندی این کشور اعطا می‌شود که پدر یا مادر آن‌ها شهروند ترک باشند (خون شهروند ترک در یکی از والدین وجود داشته باشد).

بنابراین گرفتن اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند امکان پذیر نیست و به این فکر نباشید که با به دنیا آوردن فرزند خود در این کشور، می‌توانید برای خود یا فرزندتان اقامت یا پاسپورت ترکیه بگیرید. اگر پدر یا مادر شما یا پدربزرگ یا مادربزرگتان شهروند ترکیه باشد، می‌توانید برای گرفتن اقامت ترکیه اقدام کنید و حتی پاسپورت این کشور را نیز دریافت کنید.

هزینه اقامت در ترکیه

در گذشته هزینه اقامت در ترکیه بسیار ارزان بود و حتی با صرف هزینه اندکی مثل 5000 لیر نیز می‌توانستید کارت اقامت ترکیه را به دست آورید. اما پس از تصویب قانون جدید اقامت ترکیه برای ایرانیان و سایر اتباع، اوضاع کمی متفاوت شد و روش هایی که ارزان تر بودند از دسترس خارج شدند.

به همین دلیل اگر فقط می‌خواهید با سرمایه گذاری یا از طریق صرف پول به اقامت ترکیه دست پیدا کنید، هزینه اقامت در ترکیه نسبت به گذشته بالاتر رفته است. اگرچه باز هم این هزینه ها نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار ارزان تر است.

هزینه اقامت در ترکیه شامل هزینه های حکومتی و اداری، نوتر کردن مدارک لازم برای اقامت ترکیه، ترجمه همان مدارک، قرارداد با وکیل یا کارگزار در ترکیه، اجاره ملک یا سند تاپو، کمیسیون املاک، سفر اولیه به ترکیه و ... است.

اینکه شما از کدام روش استفاده می‌کنید و در کدام روند اداری قرار می‌گیرید، هزینه های متفاوتی را برای شما ایجاد خواهد کرد و به صورت کاملا دقیق نمی‌توان هزینه اقامت در ترکیه با هر روش را عنوان کرد. ولی برای چند روش می‌توان یک هزینه تقریبی برای اخذ اقامت ترکیه بیان کرد.

نوع روش

هزینه اقامت در ترکیه

خرید ملک در شهرهای بزرگ ترکیه

75 هزار دلار (فقط برای خرید ملک، هزینه های اداری متغیر است)

خرید ملک در شهرهای کوچک ترکیه

50 هزار دلار (فقط برای خرید ملک، هزینه های اداری متغیر است)

اقامت تحصیلی ترکیه

از 1500 تا 4000 دلار (وابسته به دانشگاه)

برخی از متقاضیان اخذ اقامت ترکیه نیز، درباره هزینه اقامت دائم در ترکیه سوالاتی را مطرح می‌کنند. باید آگاهی داشته باشید که چیزی به نام اقامت دائم ترکیه وجود ندارد. شما با روش های متفاوت می‌توانید کارت اقامت ترکیه را دریافت کنید و آن را هر سال تمدید کنید، یا اگر قصد دارید برای همیشه در این کشور زندگی کنید، باید به فکر گرفتن پاسپورت و حق شهروندی ترکیه باشید.

ترکیه بر خلاف آمریکا و کانادا، کارت اقامت دائم ندارد. یعنی امکان این وجود دارد که با تغییر قوانین اقامت شما تمدید نشود و مجبور به بازگشت به کشور خود شوید. در نتیجه نمی‌توانیم هزینه اقامت دائم در ترکیه را بیان کنیم.

اگر منظور شما از اقامت دائم در این کشور، گرفتن پاسپورت و حق شهروند ترکیه است، در آن صورت هزینه اقامت دائم در ترکیه را می‌توان بیش از 400 هزار دلار در نظر گرفت. چرا که برای گرفتن پاسپورت ترکیه، باید یک یا چند ملک در ترکیه خریداری کنید که ارزش آن‌ها بیش از 400 هزار دلار باشد.

مسلما هزینه های اداری و مالیات هم در کنار خرید ملک وجود دارد، در نتیجه هزینه اقامت دائم در ترکیه چیزی بیشتر از 400 هزار دلار می‌شود. برای اینکه به صورت دقیق متوجه هزینه های موجود در راه خرید ملک شوید، توصیه می‌کنیم مقاله خرید ملک در ترکیه را بخوانید.

مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان

با اینکه اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان از لحاظ تشابهات فرهنگی و هزینه مزایایی دارد، اما به این معنا نیست که زندگی در این کشور هیچگونه مشکل و سختی ندارد. از جمله مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان می‌توان به نژاد پرستی، مشکلات در رسیدگی به دعاوی حقوقی، مشکل هزینه بالای سوخت و انرژی و هزینه ها و مالیات هایی برای خارجی‌ها اشاره کرد.

در برخی اوقات نیز شهرهای ترکیه آنچنان که ایرانیان فکر می‌کنند، پیشرفته و اروپایی نیستند و این هم یکی از مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان است. چرا که برخی از هموطنان ما به غلط تصور می‌کنند که تمام شهرهای ترکیه همانند استانبول بزرگ و پیشرفته هستند. در صورتی که استانبول یک کلانشهر بسیار بزرگ و قلب این کشور است و نباید تصور کرد که سایر شهرها هم اینگونه هستند.

بنابراین اگر رویای زندگی در ترکیه را در سر دارید و این کشور را فقط در قالب تبلیغات و فیلم‌ها دیده‌اید، توصیه می‌کنیم که برای تصمیم گیری بهتر، مدتی در این کشور زندگی کنید یا اینکه مقاله مشکلات زندگی در ترکیه برای ایرانیان را بخوانید. در این مقاله به صورت کامل‌تری به این موضوع پرداخته ایم.

سخن پایانی

اگر تا اینجا با ما همراه بوده باشید، حتما آگاهی کافی در مورد شرایط اقامت در ترکیه با روش های مختلف را به دست آورده اید و همچنین می‌دانید که با توجه به قانون جدید اقامت ترکیه برای ایرانیان، کدام یک از روش های قدیمی دیگر کاربرد ندارند.

در این مقاله علاوه بر اینکه هر روش را به صورت کامل توضیح دادیم، درباره هزینه اقامت در ترکیه و هزینه اقامت دائم در ترکیه نیز مطالبی را بیان کردیم تا هنگام بررسی روش‌ها، بعد اقتصادی آن را نیز در نظر بگیرید.

در نهایت اگر مشکل مالی ندارید و فقط به دنبال یک روش بسیار بی دردسر هستید، توصیه می‌کنیم که گرفتن اقامت ترکیه را از طریق خرید ملک انجام دهید و اگر محدودیت مالی دارید به دنبال گرفتن اقامت تحصیلی ترکیه باشید که روشی بدون دردسر است و فقط به هزینه کردن مقداری پول نیاز دارد.

اگر هم قصد دارید به مدت طولانی در ترکیه زندگی کنید و مشغول به کار باشید، باید روش‌هایی مثل اخذ اقامت ترکیه از طریق کار یا ثبت شرکت را انتخاب کنید. چرا که با این روش ها یا کسب و کار خود را در ترکیه راه اندازی می‌کنید و یا اینکه به صورت قانونی در ترکیه مشغول به کار خواهید شد.

توجه کنید که برای کسب آگاهی بیشتر و جلوگیری از تصمیمات اشتباه و پر هزینه، حتما این مقاله را به صورت کامل بخوانید و از جزییات هر روش مطلع شوید. در صورت داشتن سوالات بیشتر، می‌توانید سوال خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات