" پیش ثبت نام لاتاری 2026 " شروع شد. همین حالا با نرخ سال گذشته ثبت نام کنید.

فرم I-130: چیستی، موارد استفاده و دانلود فرم

لایزرو
توسط لایزرو
تاریخ انتشار
مقاله های مرتبط

اگر شهروند ایالات متحده یا مقیم دائم قانونی (LPR) در‌ آمریکا هستید و تمایل دارید یکی از اعضاء خانواده یا بستگان واجد شرایط، که اون نیز مایل است به طور دائم به ایالات متحده بیاید را دعوت کنید، از فرم I-130 استفاده می‌کنید. در صورت قبول درخواست و انجام امور مربوطه، به فرد مورد نظر ویزا داده می‌شود اما برای تبدیل به اقامت دائم و دریافت گرین کارت آمریکا لازم است با تکمیل فرم I-485 درخواست خود را ارائه دهید.

بستگان واجد شرایط در اینجا به همسر، فرزند، پدر یا مادر اطلاق می‌شود. البته بستگان واجد شرایطی که می‌توانند از فرم I-130 استفاده کنند گسترده است. در مقاله های آتی در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد.

ارسال فرم I-130 درخواست برای بستگان، اولین قدم برای کمک به بستگان واجد شرایط برای مهاجرت به ایالات متحده و دریافت گرین کارت است. ثبت یا تأیید این درخواست به بستگان مدنظر مزیتی نمی دهد.

هدف سایت لایزرو به عنوان یک پایگاه، دانش مهاجرتی، افزایش سطح آگاهی شما مخاطب عزیز و ارائه اطلاعات صحیح و بدون بزرگنمایی است. تمام سوالات شما درباره فرم I-130، هزینه تشکیل پرونده، دانلود فرم I-130 اینجا پاسخ داده خواهد شد. پس حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مقاله های مرتبط

فرم I-130

در صورتی که با یکی از اعضاء خانواده یا خویشاوند خود ارتباط داشته باشید و او نیز واجد شرایط مهاجرت به آمریکا باشد درخواست فرم I-130 تایید می‌گردد. به طور کلی، هنگامی که درخواست فرم I-130 را تأیید شود، شخصی که برای او درخواست داده اید ممکن است برای تبدیل اقامت به یک مقیم دائم (LPR) درخواست گرین کارت دهد. اگر بستگان شما در حال حاضر در ایالات متحده هستند و ویزا دارند، ممکن است واجد شرایط دریافت گرین کارت آمریکا نیز باشند.

برای این کار می‌بایست درخواست خود را با تکمیل کردن فرم I-485، جهت ثبت اقامت دائم یا تنظیم وضعیت ارسال کنند. برخی از اقوام باید منتظر بمانند تا شماره ویزا در دسترس باشد یعنی ویزا آنها صادر شود تا بتوانند برای فرم I-485 که فرمی مربوط به تنظیم وضعیت اقامت (اگر در ایالات متحده هستند) یا برای ویزا (اگر خارج از ایالات متحده هستند) درخواست دهند. با این حال، اگر بستگان شما واجد شرایط به عنوان یکی از بستگان نزدیک باشد، ویزای مهاجرت آنها همیشه در دسترس خواهد بود.

هنگام تکمیل فرم I-130 ، لطفاً مطمئن شوید که شما (به عنوان درخواست کننده) تنها 1 گزینه را انتخاب کرده اید که نشان می دهد ذینفع قصد دارد برای تنظیم وضعیت در داخل ایالات متحده درخواست دهد یا پردازش ویزا در خارج از کشور دنبال می کند.

اگر فرم I-130 هنوز نزد USSD در حالت pending یا در انتظار است و قصد دارید انتخاب خود را تغییر دهید (برای پردازش کنسولی در خارج از کشور یا تنظیم وضعیت در ایالات متحده) می‌توانید با مرکز تماس USCIS تماس بگیرید و درخواست تغییر دهید. اگر پس از اینکه فرم شما تأیید شده است و می‌خواهید انتخاب خود را تغییر دهید، در این حالت ممکن است لازم باشد فرم I-824 را برای درخواست اقدام در مورد یک درخواست تأیید شده یا دادخواست را ارسال کنید.

کمک به قربانیان سوء استفاده

اگر همسر، فرزند یا والدین یک شهروند ایالات متحده هستید که از شما سوء استفاده کرده است، یا همسر یا فرزند یک مقیم دائم که از شما سوء استفاده کرده است هستید، واجد شرایط هستید که مستقل از شهروند ایالات متحده، برای خود درخواست بدهید. همسر، فرزندان و والدین مورد سوء قرار گرفته برای ارسال درخواست خود، بایستی از فرم I-360 VAWA Self-Petitioners استفاده کنند.

تقلب مشکوک در ازدواج

در مواقعی اشخاصی برای برخورداری از مزایای مهاجرتی ازدواج با فرد مقیم ابالات متحده، از وی سوء استفاده می‌کنند در این حالت می‌توانید این مورد را به USSD گزارش دهید.

دانلود فرم i-130

جهت دانلود فرم I-130 کلیک کنید.

نمونه پر شده فرم i-130

توصیه ما به شما این است که به هیچ وجه از نمونه پر شده فرم i-130 استفاده نکنید زیرا هر فرم حاوی اطلاعات شخص درخواست دهنده است، ممکن است برخی با توجه به شرایط خاصی که دارند اطلاعاتی را به فرم اضافه کنند که اطلاعات منحصر به فرد درخواست دهنده باشد و اگر به اشتباه شما هم آن را در فرم خود استفاده کنید، باعث شود درخواست شما رد شود. به همین دلیل ما نمونه پر شده فرم i-130 قرار نخواهیم داد تا باعث گمراه شدن شما و نقص در اطلاعات فرم نشود.

هزینه تشکیل پرونده

طبق اعلام سایت رسمی مهاجرت آمریکا، هزینه تشکیل پرونده برای فرم I-130 تقریبا 535 دلار است.

سوالات متداول

سوال: چقدر طول می کشد تا I-130 تایید شود؟

پاسخ: تقریبا 6 تا 12 ماه پس از تشکیل پرونده طول می‌کشد تا فرم I-130 تایید شود.

سوال: وقتی I-130 شما تایید می شود به چه معناست؟

پاسخ: در صورت واجد شرایط بودن USSD به طور کلی فرم I-130 شما را تایید می کند. اگر بتوانید واجد شرایط بودن خویشاوند خود برای مهاجرت به ایالات متحده را اثبات کنید می‌توانید پس از تایید فرم درخواستی مبنی بر تبدیل شدن به

یک LPR (مقیم دائم قانونی و دریافت گرین کارت) درخواست دهد.

سوال: تفاوت بین I-130 و I-485 چیست؟

پاسخ: فرم I-485 یرای ارائه درخواست جهت دریافت گرین کارت صورت می‌گیرد و دومین مرحله در فرآیند گرین کارت خانواده محور پس از ارسال و تایید فرم I-130 است.

سخن پایانی

از فرم I-130 برای مواردی از قبیل اخذ گرین کارت از طرف خانواده، درخواست گرین کارت از طریق استخدام و کار، ویژه بودن مهاجر مدنظر به طور مثال عضو بودن در یک فرقه مذهبی که برای کار به ایالات متحده آمده باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت داشتن هرگونه سوال از طریق بخش نظرات آن را با ما درمیان بگذارید. کارشناسان لایزرو در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ سوال شما را خواهند داد.

دیگر مقالات مرتبط
نظرات